Lite olika bilder från min kamera

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lite olika bilder från min kamera

Inläggav Anders » 25 mar 2008, 15:57

Satt och tittade runt lite i datorn efter bilder att slänga upp.
Den första laddningen är ifrån Militärfordonsmuseum i Malmköping, det har ju numera flyttats till Strängnäs. Bilderna är ifrån våren 2006 i samband med det årliga iordningställandet den första maj.

Först ut är en Volvo TLV131.
Bild

Flyttat en bandvagn med hjälp av en 965;a. Härligt ljud i D96;an när den får lite motstånd! Synd att de inte monterade turbomotor i de här bilarna bara.
Bild

En Autocar med tanktrailer efter.
Bild

Scania-Vabis 335, eller är 350 det korrekta namnet? Scanias modellbeteckningar före 1944 verkar en aning luddiga. Hur som helst, under huven sitter en 1664 motor på 7,75 liter och 140 ystra kusar. Bilen var vid ankomsten till muséet försedd med vändskiva, men byggdes om till flakbil för att passa i nuvarande mundering. Den hade tidigare stått magasinerad bland Scanias samlingar och var av någon driftig typ ordentligt tectylad. Jag ägnade många helger åt att enbart skrapa loss tectyl och ett oräkneligt antal lager med gammal färg.
Bild

En TVC samt en av forumets stora favoriter, en Myrslok.
Bild

Sista bilden. På väg hem från Tåg 150 så passerade vi denna Titan. Snygg är nog bara förnamnet!
Bild

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Re: Lite olika bilder från min kamera

Inläggav Klas Pettersson » 25 mar 2008, 17:28

Hej Anders..

Titanen är från mina hemtrakter.

MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas Pettersson

Inläggav Stellan » 25 mar 2008, 21:16

Du menar inte att du får vara med och jobba på de fordonen? Fyy vad orättvist i
så fall :mrgreen: :P :D
Vad är det för telefon du har? Det blir ju precis lika bra bilder som med en "riktig" kamera :shock:

En Volvo TLV131finns i Göteborg också, det är ett befäl på Am4 som har renoverat en. Du vet inte om det finns någon mer TVC i Sverige? Vi är nämligen på jakt efter en. Otroligt fina och intressanta bilder, ser gärna mer. Alla gillar väl militärfordon 8)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 25 mar 2008, 21:29

Jo, jag brukade vara där på muséet tidigare och hjälpa till med allt möjligt. Roligt som attat faktiskt :D Och när man satt i kassan och höll öppet fick man träffa en hel del trevliga människor. Tidigare brukade jag och farsan vara där var och varannan helg när det passade.
Titanen är plåtad med den vanliga digitalkameran(har en vanlig Nokia telefon annars), farsan fick elda på Skodan ordentligt så att vi hann svänga in så att det blev bättre fotoläge. Kan säga att vi kände oss bra avundsjuka på killen som satt bakom ratten! :D Men hade ju åkt Åkarsvängen dagen innan i och för sig :D

TVC finns det väl flera stycken av skulle jag tro. Nu är det ju ett tag sedan jag såg någon till salu. Men det finns säkert för den hugade såpekulanten.

Har en massa bilder därifrån från tidigare år, men det får bli när jag har köpt en egen scanner(ligger högst på önskelistan just nu). Men när jag väl fått det upplinat så kommer det mera.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 25 mar 2008, 21:37

Anders skrev:Jo, jag brukade vara där på muséet tidigare och hjälpa till med allt möjligt. Roligt som attat faktiskt :D Och när man satt i kassan och höll öppet fick man träffa en hel del trevliga människor. Tidigare brukade jag och farsan vara där var och varannan helg när det passade.

TVC finns det väl flera stycken av skulle jag tro. Nu är det ju ett tag sedan jag såg någon till salu. Men det finns säkert för den hugade såpekulanten.

Anders

Jag har nästan lika kul som du hade där...jag håller ju på med en del av Volvo Lastvagnars veteranbilar, bland annat Vita Bussen. Ska ut med den på lite olika evenemang med den nu i sommar, och där brukar det alltid komma fram lite veteranintresserat folk och prata lite :)

Ser eller hör du något om en TVC, så får du väldigt gärna höra av dig

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 25 mar 2008, 21:56

Ja visst är det roligt att hålla på med sådana saker! :D

Det är så att man blir lite smått avundsjuk, hade gärna sett den Volvo-samlingen! :D Får väl hålla utkik efter den vita bussen framöver.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 25 mar 2008, 22:52

Jag kommer nog inte högre upp än Uppsala i sommar. Men Folke Bernadotte-akademien kanske vill ha upp den till Sandöverken senare i höst...

Nu för tiden så vill man ju inte åka allt för långt hemifrån :)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Cat955H » 20 jan 2011, 19:58

Hej Stellan jag vill bara tala om att jag har 2 st TVC

Mvh Olow

kathey25@yahoo.com
Cat955H

Inläggav joherl » 24 jan 2011, 17:35

Tjenare Anders!
Åker du fortfarande färja, eller blandar jag ihop dig med någon annan på forumet?
Den där Autocar:en. Du vet inte om den har ett förflutet i svenska flygvapnet? Om jag inte minns helt fel köpte de ett antal sådana. Jag har inte helt klart för mig vad de användes till, men tankbilar är väl inte helt otänkbart.

Johan i Hok
Nu ute på "TransReel"
joherl

Inläggav Berger » 24 jan 2011, 18:17

är nästan säker på att det är min gamla 965a på bilden. Den gick sin sista tid på arme museum. Innan jag köpte den och den blev civil. om det är den bilen är det tillveknings nr2. Gissa om jag blev snopen när jag såg det. Mycket trevliga bilder måste jag säga.
Mvh Berger
Användarvisningsbild
Berger

Återgå till Allmänt Veteransnack