Vykortsfråga "igen"

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Vykortsfråga "igen"

Inläggav Lars-Gunnar » 20 feb 2012, 20:24

färingsösoljeätare skrev::oops:tack för det synd att alla gamla mackar o ställen försvinner

Ja, det hör tiden till. Först var det byar eller enskilda hus, sedan mataffärer, sedan Posten och nu bensinstationer och alla har ett vist samband med varandra.

Utan boende som handlar ingen affär, utan folk som utnyttjar posten, nedläggelse, när vi kör mindre och tankar allt mer sällan, bensindöden särskilt på landsbygden. Vad gäller posten så är det postens egna indragningar och sparande som gör sitt till. Själv tankar jag säkert var 5 vecka då vi inte åker ut med husvagnen på sem. Det kunde kosta 5,000 i bensin förr beroende var vi åkte. Sundsvall - Göteborg kostade ju. Nu idag går det inte alls.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav gunnilse » 20 feb 2012, 21:12

Ja det är en rasade utveckling själv tankar jag på den billigaste tappen då oftast obemannad.
Sen har tanken blivt större å bilen drar mindre behövs då alla tappar? Nej bistra verkligheten är nog så sen resevdelar förr kunde man renovera hela bilen på en större OK bensinstation idag klarar man inte byta drivrem förr sk fläktrem vid vägkanten så där faller behov av reservdelar på tappen ochså..
Å visst alla små butiker som fanns mysigt men tyvär det räcker inte idag det skall vara köpcentra så man kan fördriva hela helgen utan större ansträngning..

Har själv ett sk fördrivningscentrum några km från mig Partille e runt 100 butiker men de skall bygga tilll med 50 så jag väntar bara på höjda skrotpremier sen kanske jag med blir normal å följer strömmen (om man nu hittar en parkering :lol: )
gunnilse

Inläggav Lars-Gunnar » 23 feb 2012, 01:47

Det skall bli intressant att se hur det går för Statoil i Kvissleby. Nu gör man ju en ny vägsträckning för E4 längre uppåt så den kommer i läge med nya Sundsvallsbron. Det är affärer och bensinmackar (2 mackar). Jag tror att det är enklare för mackarna att flytta till nya E4 medan affärerna sitter fast i de fasta husen de hyr plats i.
Ev. blir det bara 1 mack eller ingen. Den som lever får se. Men för långtradarna är det som dåligt med svängrum på macken. OK kan inte komma på fråga, Preem kanske. DS i Birsta? måste gå bra annars har vi Torsboda längre norrut nära flygplatsen.
Men, långtradarna tar väl 1,200 liter i två tankar så de blir inte så kinkiga med var de kan tanka. Shell eller OK i Ö-vik tar de största vet jag.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Stellan » 26 feb 2012, 00:02

Jag lånar din tråd lite Vågert, så blir det inte så vildvuxet med våra vykortsfrågor :wink:

Nu hoppas jag att jag hittat den ultimata vykortsgåtan... knäck den här om ni kan :mrgreen: :wink:
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 26 feb 2012, 10:48

Venedig?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 26 feb 2012, 13:01

Inte Venedig, vi håller oss inom Sverige på det här kortet :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lasse Hsand » 26 feb 2012, 13:21

Lite halvlikt industrierna utanför Sundsvall. Ortviken ligger ju på en halv ö. Sen finns det ett ställe till som jag inte kommer på namnet på. Men det ligger bredvid Östrand på en ö.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Thomas Almen » 26 feb 2012, 14:13

Antar du menar Vifstavarv Lasse. Men jag får det inte att stämma med bakgrunden. Jag drar till med Peking, Norrköping alltså...
Thomas Almen

Inläggav bilobuss » 26 feb 2012, 15:08

Lysekil.
bilobuss
bilobuss

Inläggav Lasse Hsand » 26 feb 2012, 16:26

Thomas Almen skrev:Antar du menar Vifstavarv Lasse. Men jag får det inte att stämma med bakgrunden. Jag drar till med Peking, Norrköping alltså...
Exakt så hette det. Men jag vet det är inte sådan statsbebyggelse bakom där.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Stellan » 26 feb 2012, 16:45

Kristianstads Thermotrans skrev:Lysekil.

Det var som tusan, jag trodde att detta skulle vara en omöjlig nöt att knäcka. Jag till och med spegelvände motivet för att göra det svårare. Så här ser det ut egentligen :P

Den stora fabriken till vänster är PLM, och den mindre ovanför är ett fryshus.
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav bilobuss » 26 feb 2012, 20:05

Var väl inte så svårt. Tog det på den högt belägna kyrkan på klippan och industriön. :D
bilobuss
bilobuss

Inläggav Stellan » 26 feb 2012, 20:48

Man kanske får klippa ut en liten bit av ett vykort nästa gång, till och med detta var för lätt trots att jag vände på bilden :D

När man lastade på PLM så var man väldigt glad över de här höj och sänkbara kapellen, till att börja med i alla fall. När stolparna varit med ett tag så läckte det överallt, plus att det kärvade när stolparna höjde sig olika. Tanken var att man skulle koppla en slang till duo-maticen när man skulle höja kapellet, men efter ett tag så var det lättare att göra det på verkstaden innan man åkte ut för att lasta... men trots allt så var det en kanonbra uppfinning som gjorde ett bra jobb och sparade mycket arbete jämfört med de vanliga kapellstativen.

Tanken på att spara bränsle är inte direkt ny. För det mesta så körde man med kapellen på fyra meter eller strax under, och den halvmetern extra som behövdes för volymtransporter gjorde en hel del på den totala bränsleförbrukningen.

Artikeln lånad ur Volvo på väg nummer fyra, 1969
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 29 feb 2012, 00:18

Var är detta då?
Och vad är det för bil? :D

Bild

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav bilobuss » 02 mar 2012, 15:14

Snötippning i något mellansvenskt/norrländskt samhälle. Kan lastbilen vara en REO?
bilobuss
bilobuss

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack