Lastväxlarfråga

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lastväxlarfråga

Inläggav conERY00 » 05 feb 2012, 17:23

Kan nån svara på följande: Har sett nån annons på lastväxlarram med monterad vändskiva. Vad gäller hos Bilprovningen; måste bilen vara besiktigad på nåt speciellt sätt för att få använda lastväxlarram med vändskiva eller är det som att dra på vilket flak som helst. Troligen bör man ha midjelås, men om det inte finns kan man komplettera med det på en Hiab 17 ton krok? Är f.n inte aktuellt men har funderat på saken.
Lösa vita däcksidor är ett måste. Se www.jamtzatafordon.se
conERY00
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 19 dec 2008, 09:48

Re: Lastväxlarfråga

Inläggav Thomas Almen » 05 feb 2012, 17:30

Dom jag kommit i kontakt med, har haft tungdragarskiva för maskintrailer. Då har man måst komplettera med Laxolås efter sidorna.Men drar alltså fast krokramen sen man dragit upp den på biln, Men, är lite osäker på om reglerna ändrats, så det blivit hårdare att få lösningen godkänt.
Thomas Almen
 

Re: Lastväxlarfråga

Inläggav gunnilse » 05 feb 2012, 19:17

Har sett med två sneställda VBG drag ett på varje sida vändskivan..
gunnilse
 

Re: Lastväxlarfråga

Inläggav Stormagnus » 05 feb 2012, 20:24

Hej
Är lite osäker på detta, men det är ju en draganordning som ju bör registreras för att få användas. När den är reggad får fordonet karosserikod 85 (skiljer på vanlig lastväxlare). Finns säkert de som utnyttjar möjligheten att köra "oreggat" för att slippa undan skatt.
Användarvisningsbild
Stormagnus
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:38
Ort: Karlskoga


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster