Statistik & Skrotningspremie

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Statistik & Skrotningspremie

Inläggav S-V L44 » 03 feb 2012, 00:00

Fredrik Klint har tacknämligt lyckats få fram lite siffror över vissa lastbilsmärkes registreringsstatistik mellan åren strax före andra världskriget fram till 1975.
Dessa siffror kan man finna under ”Historik”, och det är väldigt intressant läsning.
Men hur många veteranlastbilar finns det egentligen i Sverige idag?

Det verkar vara riktigt svårt att få fram relevanta uppgifter över nätet.
Man måste också betänka att lastbilar är uppdelade i lätta (under 3,500 kg totalvikt) och tunga (över 3,500 kg totalvikt). De allra flesta av oss i Forumet är kanske mest intresserade av de tunga lastbilarna.
För att göra det lite mer komplicerat har vi ju också de fordon som en gång varit lastbilar och som byggts om till vad vi populärt brukar kallar Epa- eller A-traktorer.
Dessa klassas som TR1 i motsats till t.ex. jordbrukstraktorer som klassas TR, så det borde vara möjligt att särbehandla dessa. Men sedan har vi "problemet" med alla f.d. Duetter och nyare ombyggda personbilar.
Dessutom har vi en del motorredskap baserade på lastbilschassin.
En hel del bussar har också byggts om så att de fått en lastbils skatteklass.
För att ytterligare försvåra insamling av uppgifter så delas fordonsbeståndet också upp i fordon i trafik och avställda fordon.

En del fakta som kunnat samlas in:
En snabb koll på Statistiska Centralbyråns (SCB) hemsida ger vid handen att följande gällde i januari månad detta år.
Jag har också studerat en skrift som kallas Fordon 2008 utgiven av Statens Institut för Kommunikationsanalys, SIKA för att få fram en del kompletterande upplysningar.

Det finns 547,078 lastbilar i trafik. (Man kan tyvärr inte dela upp denna siffra i lätta respektive tunga lastbilar exakt, men det antyds att det tunga lastbilsbeståndet utgör cirka 16 %, dvs. cirka 87,500.)
Siffran för antalet avställda lastbilar blev 114,143 stycken (och med en andel på 16 % tunga så blir detta cirka 18,250 stycken).

Detta skulle betyda att vi idag har runt 100,000 tunga lastbilar som är inregistrerade i Sverige (såväl i trafik som avställda).
Medelåldern för dessa anges till 9,9 år.
Under årets första månad avregistrerades det 2,082 lastbilar (lätta och tunga), så årstakten ligger väl runt 25,000.

I Fordon 2008 angavs att andelen tunga lastbilar som var av årsmodell 1992 eller äldre var cirka 18,000 stycken. Åldern på dessa fordon var i så fall mellan 16-18 år och äldre, och därmed är ju inte den fulla 30-årsgränsen uppnådd.
Så vi skall kanske förvänta oss att antalet veteranlastbilar med uppnådd 30-årsgräns utgör 10-12,000 idag, plus en hel del traktorregistrerade f.d. lastbilar och för att inte tala om objekt (idag oregistrerade) som bara står.

Det är en rätt ansenlig mängd, eller hur? Vad hade vi förväntat oss, fler eller färre?

När jag skummade igenom skriften Fordon 2008 så uppmärksammade jag också denna text, som lät lite märklig då jag inte hört talas om tankegångarna tidigare.
Jag citerar texten ordagrant:
” Nyligen framförde dock Sveriges Åkeriföretag ett förslag på en skrotningspremie på gamla tunga lastbilar i storleksordningen 50 000 kr. Förslaget är att alla lastbilar som inte uppfyller miljökraven enligt Euro2 skulle omfattas av skrotningspremien. Detta är i princip detsamma som lastbilar av 1992 års modell och äldre. Det fanns i slutet av 2008 ungefär 19 500 tunga lastbilar som inte uppfyller Euro2 eller högre krav. Bortfallet är dock stort vad gäller miljöklass.
Om vi istället tittar på lastbilarnas ålder så fanns i slutet av 2008 knappt 18 000 tunga lastbilar som var av årsmodell 1992 eller äldre. Detta innebär att skrota bort dessa gamla lastbilar och med en premie i 50 000 kronorsklassen som Sveriges Åkeriföretag föreslår skulle kosta runt 900 miljoner kronor.
Förslaget från Sveriges Åkeriföretag är framtaget dels med tanke på Sveriges förmåga att nå egna miljömål, dels med tanke på andra länders miljömål.
Idag sker ofta att gamla miljöskadliga lastbilar inte skrotas utan istället exporteras till fattiga länder, där de följaktligen orsakar miljöproblem istället.”

Var detta allvarligt menat?
Hade man tänkt sig att alla de 18,000 gamla lastbilarna skulle pressas och smältas till armeringsjärn i Kina, eller ....?
Vad säger vi om att låta skrota våra lastbilar i utbyte mot 50,000 riksdaler?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Statistik & Skrotningspremie

Inläggav herrstina- » 03 feb 2012, 00:32

Jag har indirekt varit i kontakt med SIKA tidigare, och kunde redan då konstatera att det är en samling nördar som inte har en aning om vad de sysslar med. Dom arbetade fram ett resultat och redovisade ett helt annorlunda.

Jag har inte gett mig tid att analysera hur det påverkar resultatet just i detta fallet, men så här är det.

De första EURO I bilarna kom 1992, de första EURO II bilarna dök upp 1996. Att det påverkar SIKA.s statistik är uppenbart, men i vilken utsträckning vet jag inte just nu.
Det som är frustrerande är att de som är rådgivande för myndigheterna är fullständigt verklighetsfrämmande.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Statistik & Skrotningspremie

Inläggav färingsösoljeätare » 03 feb 2012, 13:00

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 19:34, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Statistik & Skrotningspremie

Inläggav färingsösoljeätare » 03 feb 2012, 13:46

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 19:37, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 31 aug 2011, 15:17

Re: Statistik & Skrotningspremie

Inläggav S-V L44 » 03 feb 2012, 23:46

Färingsöoljeätare skrev
rent spontant känns 10 000 gamla lastbilar alltså 30 år o äldre mkt eftersom man är skrotnörd o farit runt mkt o sett det mesta försvinna så fort skrotpriset går upp
Kan ju tiillägga att ford bedford över tio ton dvs bedfordar dcustom transcontinental thames osv i registret är 125 st o jag håller på o ringer runtpå de bilaran
har klarat av d1414 o mer än hälften av de bilar som finns kvar e skrot el traktorkärra håller på med Bedford nu samma där
Vet ett flertal lastbilar som kapates upp till traktorkärror under året tyvärr

För något år sedan hade jag nog varit benägen att hålla med om att det kan låta mycket, men med de "marknadsundersökningar" jag tillsammans med andra likasinnade har försökt göra under senare år så tror jag faktiskt ändå att det är rimliga siffror.
Jag gav mig själv in i leken därför att jag trodde att alla Scania-Vabis skakfyror var utdöda eller exporterade eftersom man aldrig eller ytterst sällan såg någon här i Sverige (utom på arrangerade rallyn). Nu vet jag lite bättre eftersom det finns cirka 115-20 stycken inregistrerade, därav minst 17 tillverkade före 1950. Sedan finns det ytterligare uppskattningsvis 30-35 som jag känner till i Sverige, men som är ur nuvarande bilregister. Plus cirka 30-40 i utlandet. Så det skulle inte förvåna mig om totalsiffran inklusive "okända" objekt ligger runt eller t.o.m. strax över 200. I mitt lilla register har jag hittills "lokaliserat" lite drygt 650 skakfyror inklusive några bussar.
Man kan också jämföra siffran med att det finns cirka 220,000 personbilar inregistrerade i Sverige som är äldre än 30 år. Av dessa 220,000 är cirka 4,500 tillverkade före 1950.
Av någon underlig anledning redovisas inte statistiken för lastbilar på ett överskådligt sätt.
Jag tycker att det vore väldigt intressant att få reda på hur det ser ut för vårt gamla lastbilsbestånd, allra helst då siffror uppdelade på bilmärke, modell och årsmodell.
Sedan finns det som sagt säkert ett relativt stort "mörkertal" i fordon som är avregistrerade men ändå "räddningsbara" och bara står.

Färingsöoljeätare skrev dessutom
Vet även att en ny städa Sverige kampanj e i uppsegling så ta inte för givet att de rester som står kommer att få stå ifred ....


Kampanjen är tyvärr nog redan igång, för detta "vykort" dök upp i min brevlåda i onsdags.

Länsförsäkringar-Håll Skåne Rent - LR.JPG
Länsförsäkringar-Håll Skåne Rent - LR.JPG (30.25 KiB) Visad 7794 gånger

Jag måste ha extra koll så ingen ringer orättfärdigt och begär hämtning.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Statistik & Skrotningspremie

Inläggav Anders Ason » 04 feb 2012, 09:43

Riskfritt, våra prylar är ju varken skrot eller miljöfarligt avfall! Skrotningspremie? Nej, exportskatt på veteranlastbilar. :)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Statistik & Skrotningspremie

Inläggav Lasse Hsand » 04 feb 2012, 11:47

Den där insamlingen på gick här för en par år sedan. Eftersom jag genom mitt jobb åker runt en hel del så tänkte jag att man skulle få se en del prylar ute vid vägarna. Men icke dom flesta verkade veta att det gick att få betalt för prylarna. Tror inte dom fick in mycket. Minn känsla var att det inte bara gällde miljön utan det även skulle tjänas en hacka genom gratis skrot. Men där har jag nog fel för så skulle nog inte ett försäkringsbolag tänka.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2219
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster