Udda märken

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Udda märken

Inläggav Thomas Almen » 08 dec 2007, 16:55

Eftersom Scania och Volvo har avhandlats rätt ingående, undrar jag hur det är med övriga märken. Henschel t.ex. Finns det nåt levande ex. kvar, dom ansågs väl som skrot innan garantin gått ut, kardanerna vill jag minnas var ett stort problem. 4 eller 5 stycken vill jag minnas gick i Jämtland när jag var grabb, en som drog maskintrailer var jag ofta med i. Skulle va kul och se vilka kunskaper som finns om detta ämne.
Thomas Almen

Re: Udda märken

Inläggav Anders Ason » 08 dec 2007, 19:22

Thomas Almèn skrev:Eftersom Scania och Volvo har avhandlats rätt ingående, undrar jag hur det är med övriga märken. Henschel t.ex. Finns det nåt levande ex. kvar, dom ansågs väl som skrot innan garantin gått ut.....

Intressant ämne du tar upp. Jag minns just Henschel ganska väl och de var inte ovanliga i Småland och Sörmland, eller var det för att jag rörde mig där när de var nya? Kan det helt enklet vara så att de hade driftiga återförsäljare i området?

De tydligaste minne jag har av dem var att de för det mesta fanns i grön färg men det fanns även gula och att så gott som alla var med boggie och gick som timmerbilar med stora släp. Ett rykte spreds sig även till mig - att de inte höll i samma utsträckning som Volvo o Scania (detta gällde även Mercedes). De var dock billigare.

Henscel gick väl efter någta turer så småningom upp i MAN och försvann som eget märke.

En o annan finsk lastbil (svenskreggad) har jag sett till på våra vägar också.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 08 dec 2007, 21:43

Intressant att det fanns bilar där nere också. Skulle tro att priset avgjorde, servicen bestod ju, vad jag minns, endast av Hedströms Motor i Uppsala. Hyttkomforten var det inget större fel på, åtminstone inte på den jag åkte i. 3 riktiga stolar, och gott om fack. Men, som sagt, hållbarheten var nog inte anpassad för svenska förhållanden. Hoppas fler kan bidra med erfarenheter.
Thomas Almen

Henschel.

Inläggav Bo Norvinge » 09 dec 2007, 00:11

Henschel tyckte jag var en mycket trevlig lastbil.

Själv fick jag aldrig se någon rullande men däremot två exemplar på randen till demontering.
Båda HS22:or stod på RBG-Bilar i Dals-Ed.
Den ena var grön/vit troligen från Bäckefors och skrotades någon gång på 90-talet.

Den andra var röd/vit och ska enligt uppgift finnas kvar på stället.

Bild

Denna modell av Henschel marknadsfördes i Sverige av Hedströms Motor i Uppsala i mitten av 60-talet och gick endast att få som 4x2 eller 6x4 tandemboggi.

Tyska Henschel gick samman med Hanomag troligen i senare halvan av 60-talet och blev sedan uppköpt av Mercedes i början av 70-talet.
På marknaden (ej i Sverige) fanns 1972 till 1974 en modell som var gemensam Mercedes och Henschel med Henschelhytten.
Sedan försvann Henschel helt...Tyvärr!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Thomas Almen » 09 dec 2007, 10:37

Passerar ju den där skroten nån gång ibland, man skulle kanske försöka att ta sig en titt, fast jag tycker det verkar öde där, har dom nån verksamhet?. Men du har helt rätt, det blev Mercedes av Henschel. Skulle vart roligt att höra medellivslängden på dom som såldes i Sverige, tror inte många gick mer än 3-4 år.
Thomas Almen

RBG i Ed.

Inläggav Bo Norvinge » 09 dec 2007, 12:28

Henscheln på bilden är nog till salu!
Det hade varit en god kulturgärning om någon ville renovera den!

Själv blev jag inte varse modellens existens i Sverige innan jag fick se dessa på skroten i slutet av 80-talet.

RBG drivs fortfarande men det går rykte om att det är till salu.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Per Thomson » 09 dec 2007, 12:39

Förutsättningarna för att märket skulle klara sig i Sverige var nog rätt låga. Det antagandet grundar jag på mina egna iaktagelser från hur olika åkeriverksamhet bedrevs i Tyskland jämfört med Sverige på 60-talet.

I Tyskland (väst) fanns i princip inga 1-bils åkare och de flesta åkerier, även små, höll sig med egna verkstäder. För att ha råd med egen verkstad så förutsatte det att man hade flera bilar. Den tyska "verkstadskulturen" medförde antagligen också att de tyska bilarna erhöll ett bättre förebyggande underhåll som de svensktyska bilarna aldrig kunde få på ett motsvarande sätt.

Ibland när jag lastade hos någon tysk "små" speditör så kunde man se att speditörens egen verksadspersonal samtidigt reparerade en bil medan den stod vid lastkaj och var under lastning. Åkarna i Tyskland var på den tiden också speditörer.

Vad jag minns så såg man sällan Henschel som fjärrbil men däremot ofta som anläggningsbil. Här kom den tandemdrivna boggien säkert till fördel.

Den svenska Henschel representanten underskattade nog rejält märkets förutsättningar att klara sig med den nivå på serviceinsatser som de svenska märkeskonkurrenterna klarade sig med.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 09 dec 2007, 15:54

Undrar hur många som såldes i Sverige totalt?

Min far var i Tyskland, på Lüneburger heide i mitten på 70-talet och körde stormfälld skog. Och där var det någon svensk åkare(har för mig från Uppsala) som hade en eller flera Henschel och körde med. Tydligen funkade det mycket bättre med hela det tyska återförsäljarnätet runt omkring.

Har för mig att det finns ett par böcker om Henschel på http://www.amazon.de Dock är de nog bara på tyska.

Bifogar ett par länkar för den som vill förkovra sig lite mer i tyska lastbilar:
http://www.olafs-fotoseite.de/lkwoldies.html Mest bilder på äldre Henschel och annat.
http://www.bagger-und-bahnen.de/veranstaltungen.htm En tysk sida om lastbilar, grävmaskiner och annat. Just den här är länk till diverse olika träffar. Mycket fint att titta på.

MVH
Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Thomas Almen » 09 dec 2007, 16:07

Stormfällningarna i Tyskland har man hört talas om. Vet en som var där nere med Henschel, från Hudiktrakten. Ev. några jämtar, då bosatta i Stockholm, som också var där med Henschlar. Den röd-vita på bilden är nog räddningsbar, men var får man tag på delar?. Skulle tro det blir en dyr renovering. Jag ska kolla lite om jag kan få fram lite uppgifter från f.d ägare, prisskillnader m.m .
Thomas Almen

Inläggav Anders » 09 dec 2007, 16:19

Det kanske finns i tyskland. Har sett mycket bilder på fint renoverade Henschel.
Titta in på sidan http://www.lkw-restauration.de/ De säljer reservdelar online. Har inte tittat så noga, men det kanske kan ge något?
Användarvisningsbild
Anders

Lite Henschelminnen

Inläggav Janne » 11 dec 2007, 10:55

Under andra halvan av sextiotalet och i början av sjuttiotalet arbetade jag som (deltids-) chaufför vid Ernsts Express i Avesta. Åkeriet köpte bl a 3-5 st 3-axliga dragbilar av märket Henschel, från en försäljare i Uppsala, tror jag. Bilarna gick huvudsakligen med stål mellan Avesta och Surahammar och med träflis från Avesta-orten till Skinnskatteberg. Kombinationerna, var för det mesta tvåaxlig påhängsvagn med en tvåaxlig släpvagn efter. Längden gjorde att en del korsningar fick passeras på "fel" sida om trafikdelarna.

Dragbilarna var försedda med tandemdrift, vilket gjorde att framkomligheten var bra både sommar och vinter. Växellådan hade sex lägen, alla osynkroniserade, och det blev snabbt en vana att "dubbeltrampa". Alla bilar var frambyggda och i hytten fanns tre stolar i bredd. Hytten var ganska dragig, vilket var skönt på sommaren men lite kallt på vintern (då gällde långkalsong på). Därför fanns, som extratillbehör, en "frontpläd" som spändes över hela fronten och det minskade draget.

En detalj, som fodrade lite planering, var att alla lastnings- och/eller lossningsplatser inte var gjorda för genomfartstrafik. Då fick man "nosa" in släpet. Att stötfångaren fram bara hade en manuell "tapp" gjorde att det gick lättare om man var två bilar i sällskap som hjälpte varandra.

Men Henschells historia i (Sverige)Avesta blev inte så långvarig. Dom 3-5 dragbilarna ersattes av andra märken när de tjänat ut.
Hälsningar
Janne Boman
Användarvisningsbild
Janne

Re: Udda märken

Inläggav Anders Ason » 11 dec 2007, 22:04

Thomas Almèn skrev:Eftersom Scania och Volvo har avhandlats rätt ingående, undrar jag hur det är med övriga märken. Henschel t.ex. Finns det nåt levande ex. kvar, dom ansågs väl som skrot innan garantin gått ut, kardanerna vill jag minnas var ett stort problem. 4 eller 5 stycken vill jag minnas gick i Jämtland när jag var grabb, en som drog maskintrailer var jag ofta med i. Skulle va kul och se vilka kunskaper som finns om detta ämne.

Vad är detta då? (jag vet vad det är!)

Bild
Anser själv att den är ganska häftig!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders » 11 dec 2007, 22:31

En Myrslok(Scania-Vabis LA82 för att vara petig). Faktiskt en av de finare som Scania byggt enligt mitt tycke. Dock måste jag säga att prototyp bilarna med rakåtta hade ett finare utseende. Som tur är så kommer i alla fall en att ställas ut på museum framöver.
Exemplaret på bilden var riktigt fint iordninggjord! Man blir imponerad!

Ska jag dra en annan bildgåta? :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav arnfinn » 11 dec 2007, 22:56

Flere bildegåter takk.

Bare en liten sak - "Myrslok" er en spesiell Scaniavariant :?: Hva er det som er spesielt (så man kan henge med senere) :oops:
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Anders » 11 dec 2007, 23:26

Myrsloken, eller som det korrekta namnet var Scania-Vabis LA82, utvecklades av Scania för det svenska försvaret i slutet på 50-talet. De två prototypbilarna som byggdes hade en rak åtta cylindrig motor(D847) medan de serietillverkade hade den sexcylindriga DS10.
För den som vill läsa mer om Myrsloken och annat så rekommenderas boken "Scanias militärfordonshistoria 1908-1997".

Dagens andra fråga då:
Vad är detta för något?

Bild

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack