F88

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: F88

Inläggav Per Thomson » 23 jan 2012, 09:37

Den här typen av trailer var populära i senare delen av 50 talet men blev snabbt uträknade i början på 60-talet. De som höll fast vid konceptet skaffade då boggie-trailers i stället. Dessa enkelaxlade trailers byggdes ofta om till släp genom att en konventionell släp-framände byggdes på.
http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1442&p=9442&hilit=Karlshamn#p9442
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7477
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: F88

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 25 jan 2012, 19:09

Med risk att bli tjatig med F88:an :oops: Men nu stämmer inte allt i pappren, chassinr stämmer men inte axelavståndet, står på regbeviset (vagnkort) att den är 320 cm men är 420 och jag har inte hittat några svetsar eller annat som syns var den är förlängd. Pratade med bilbesiktningen angående framtida reg. besiktning och han var lite frågande om det inte syns var den är förlängd. Skall inte det föras in i regbeviset när ramen förlängs eller kortas? Undrar vad de säger om det när man skall besiktiga. Han på bilbesiktningen sa att man kan ju bli fundersam om ramen är bytt och nytt chassinr. stansats in. Någon här som råkat ut för något liknande ?

Måste det vara med något intyg om ramen är ändrad så det har gjorts på rätt sätt?
För det är väl inget man gör själv antar jag :(

Mvh/Sven-Olof
Sven-Olof Börjesson
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 dec 2011, 15:06
Ort: Götene

Re: F88

Inläggav Thomas Almen » 25 jan 2012, 19:29

Hur mycket info kan du få av föregående ägare?. Låter ju som ett vanskligt projekt annars, om du inte kan verifiera ändringarna. Den har väl ett förflutet som bärgare, och dom brukar i högsta grad bli anpassade till uppgiften av sina ägare. Men nog tycker man skarven borde synts.
Thomas Almen
 

Re: F88

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 25 jan 2012, 21:48

Thomas Almen skrev:Hur mycket info kan du få av föregående ägare?. Låter ju som ett vanskligt projekt annars, om du inte kan verifiera ändringarna. Den har väl ett förflutet som bärgare, och dom brukar i högsta grad bli anpassade till uppgiften av sina ägare. Men nog tycker man skarven borde synts.



Han som säljer bilen har ingen info från någon tidigare ägare, han köpte den mest för att traktorregga den men ångrade sig. Tydligen så var det någon bonde i Norge som hade bilen, han hade tänkt bygga om den till någon dragare och använda den på gården. Men så hade han avlidit och bilen blivit till försäljning

/S-O
Sven-Olof Börjesson
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 dec 2011, 15:06
Ort: Götene

Re: F88

Inläggav faun v12 » 25 jan 2012, 22:09

Trailern gick med en Scania L75 super som dragare, alltså 1961 eller 1962 års modell. Lite i äldsta laget kanske men allt är relativt. :roll:
faun v12
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 aug 2010, 17:51
Ort: Degerfors

Re: F88

Inläggav Reid Hulting » 25 jan 2012, 22:18

För att slippa frågor om axelavståndet vid reg.besiktningen så kanske det blir lättast att återställa till 3,20. Och eftersom du tänker trailer-tankar så får du isåfall en dragare med rätt axelavstånd. Alternativt kanske en mycket kort och smidig tippbil.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2417
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster