Fordonskontroll vid Registreringsbesiktning

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Fordonskontroll vid Registreringsbesiktning

Inläggav gjutarleif » 25 jan 2012, 18:18

Hej.

Behöver råd och tips för fortsatt renovering av veteranbilsobjekt nr 2, en Scania-Vabis L 7546 150 Super (turbomotor) årsmodell 1961.
Bilen är tillverkad med dubbelram och som normalt är den mycket rostangripen och kommer inte att klara en kontrollbesiktning.
I min iver att påbörja renoveringen demonterade jag stora delar av bilen och renoverade motorn.
Har nu letat upp ett ”donatorobjekt” med bra ram som är en Scania-Vabis L7542 150 från 1959 med sugmotor. Eftersom ingen av bilarna finns i registret måste ursprungskontroll med efterföljande registrerings och kontrollbesiktning göras. Till båda bilarna finns vidimerade gamla registreringsbevis, avsändningsavi, servicekort och faktura från Scania-Vabis vid leveranstillfället till återförsäljare och kund. Från nuvarande ägare av donatorbilen får jag köpehandlingar som visar att jag blir den nye ägaren.
Nu till mina frågor.
Hur omfattande kontroll görs med avseende på motorid/nummer och hjulbas vid en registreringsbesiktning? Vilka är era erfarenheter? Är man mera generös med veteranbilar för hobbybruk om något avviker?

Har tänkt ändra inriktning på projektet och utgå från donatorbilen men sätta i den renoverade turbomotorn från originalbilen. I detta fall stämmer allt i dess regbevis utom motoruppgiften.
Kontaktade Bilbesiktningen och Transportstyrelsen om detta men fick inget klart besked . Nämnde för dem (vit lögn) att motorn var bytt vid reparation under bilens aktiva tid. Fick en fråga om det fanns något dokument från bytet eller om det var OK från tillverkaren Scania-Vabis. Kan kolla med Scania om det är möjligt att få detta styrkt. Känner inte till att man gjorde någon uppgradering (bromsar, avgasrening, den senare troligtvis obefintlig) på modellen när man införde turbo på motorn. Funderar på att detta var vanligt när behov av renovering uppstod på L75, L66 och uppgradering av L76:or under 60-70 talet.

Alternativ 2 är att behålla originalbilens identitet men ta ramen från donatorbilen (kanske ”kriminellt light”) och säga att jag kortat hjulbasen för att få ett smidigare fordon!!!!!!!!! Då stämmer motoruppgiften i regbeviset men hjulbasen avviker. Kanske inte så smakfullt och rumsrent i våra kretsar med tanke på fordons originalitet och historik. Min tanke är snarast bevara en 75:a som ju inte är så vanlig längre än att allt skall vara i ursprungsskick. Bättre en 75:a på vägen än en i himlen!

Ser fram mot att höra era synpunkter, tips och erfarenhet beträffande mina tankar.

Med Vänliga Hälsningar.
Gjutarleif.
gjutarleif

Re: Fordonskontroll vid Registreringsbesiktning

Inläggav Reid Hulting » 25 jan 2012, 18:57

Om det nu skall "fuskas lite :D ", så är det väl bättre att registrera sugbilen först och sedan byta motor. Om det inte är så att du vill ha den reggad som en super-bil :) . Motorn kollas ju aldrig vid vanlig besiktning, och jag har inte råkat ut för kontroll av motorn vid reg.bes. heller. Vid ändring av axelavstånd har dom däremot ibland haft önskemål om att inspektera skarven. Då kan man i och för sig hävda att man flyttat fram axeln på ramen och inte behövt skarva.
Men det är ett antal år sen jag var med om sånt här så jag är inte riktigt säker på att dom är lika noga idag, skall däremot reg.besiktiga flera bilar framöver, så vi får väl se vad som händer.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav gjutarleif » 25 jan 2012, 20:38

Hej Reid.

Tack för dina synpunkter.
Ägaren provstartade donatorbilens motor när jag kollade bilen och den gick som en riktigt gammal diesel dvs. den "rullade" på tomgång. Vet i övrigt inte status på motorn eller om den klarar en färd till reg. och kontrollbesiktning utan en massa åtgärder. Oljetrycket verkade dock OK. Ser man till originalitet är det ju mest seriöst med sugmotorn vars uppgifter då kommer att stå i nya regbeviset. Körupplevelsen tror jag är mer tilltalande med en turbomotor så ett byte vill jag nog isåfall göra.
Turbomotorn blev efter renovering mycket lättstartad och går i övrigt otroligt fint med minimal rökutveckling.
Beträffande byte av ram så kommer ju ingen förlängning ske då hjulbasen blir kortare.

hälsningar/gjutarleif.
gjutarleif

Inläggav Dasty75 » 25 jan 2012, 23:33

Bilprovningen !? Har vart med min sv 75a sugmotor d10 = 165 nu har jag ds11 = 260 . Största problemet har varit handbromsen, man måste förklara att den är mekanisk . Så jag skulle besiktiga med ds 10 :D :D :D
Dasty75

Inläggav herrstina- » 25 jan 2012, 23:57

gjutarleif skrev:Hej Reid.

Ägaren provstartade donatorbilens motor när jag kollade bilen och den gick som en riktigt gammal diesel dvs. den "rullade" på tomgång. Vet i övrigt inte status på motorn eller om den klarar en färd till reg. och kontrollbesiktning utan en massa åtgärder. Oljetrycket verkade dock OK. Ser man till originalitet är det ju mest seriöst med sugmotorn vars uppgifter då kommer att stå i nya regbeviset. Körupplevelsen tror jag är mer tilltalande med en turbomotor så ett byte vill jag nog isåfall göra.
Turbomotorn blev efter renovering mycket lättstartad och går i övrigt otroligt fint med minimal rökutveckling.
Beträffande byte av ram så kommer ju ingen förlängning ske då hjulbasen blir kortare.

hälsningar/gjutarleif.

Nu är jag ute på lite tunn is, det är några år sedan jag experimenterade med detta. På pumpens bakre gavel sitter en justerskruv (M6), starta motorn och lossa justeringens låsmutter och skruva justeringen sakta inåt tills "rullningen" försvinner. Det kan vara utåt också, det är som sagt ett tag sedan sist.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav gjutarleif » 26 jan 2012, 00:28

Hej Dasty 75 och herrstina.

Tack för era tips. Skall lägga på minnet att informera besiktningsmannen/kvinnan om den mekaniska handbromsen. I instruktionsboken står att man kan ansätta fotbromsen först och under dess påverkan dra åt handbromsen för att få maximal effekt.

Beträffande den rullande gången på tomgång låter det lite "historiskt nostalgiskt" och jag kommer ihåg många gamla dieselbilar med rullande gång, Det finns väl naturligtvis ingen fördel med detta så att åtgärda fenomenet är nog att föredra. Kan det rent av vara skadligt för motorn?

hälsningar/gjutarleif.
gjutarleif

Inläggav herrstina- » 26 jan 2012, 10:01

Själva motorn tar säkert ingen skada, eftersom det brukar gå att justera bort beror rullningen antagligen på något slitage i regulatorn. Risken är att detta slitage ökar om motorn tillåts rulla vidare.

Det som plågas mest av rullningen bör vara frikopplingen, det är svårt att smyga igång mjukt med ett varvtal som inte är stabilt.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav gjutarleif » 26 jan 2012, 12:38

Hej herrstina.

Ska prova ditt tips vid nästa start av motorn. Eftersom det är en sugmotor har pumpen en vakumregulator som styrs av undertrycket i trottelhuset. Justerskruven kommer antagligen att stabilisera och ändra utslaget på det membran som ställer in reglerstången i insprutningspumpen.
Är min teori rätt?????

hälsningar/gjutarleif.
gjutarleif

Inläggav herrstina- » 26 jan 2012, 15:47

Jag vet faktiskt inte exakt hur det ser ut innanför skalet på pumpen, justerskruven bör kompensera för någon förslitning eller möjligen fjäderkraft som försvagats genom åren.

Det jag minns bäst från de här rullande motorerna var laddningsreläet i bussarna, genom rullningen slog relät till och från hela tiden när bussarna gick på tomgång. Det var för att eliminera det som vi letade upp justerskruven.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Kjell T » 27 jan 2012, 09:34

Vad för det för fabrikat på pumpen, CAV eller Bosch?
Kjell T

Inläggav gjutarleif » 27 jan 2012, 12:17

Hej Kjell T.

Insprutningspumpen är av fabrikat Bosch.

hälsningar/gjutarleif.
gjutarleif

Inläggav herrstina- » 27 jan 2012, 18:30

Jag undrar om inte en del av förklaringen är att dessa pumparna skulle underhållas med olja, vilket det ganska sannolikt slarvades en del med. Apparater som får dålig smörjning tenderar att slitas onödigt mycket.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Återgå till Allmänt Veteransnack