Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
av n864870 » 10 jan 2012, 13:55
Är det fler än jag som har problem att balansera mina framhjul?
Jag har nya slangdäck 11,00XR20 som en riktig gummiverkstad för lastbilsdäck monterade.
Problemet är att de kunde inte balansera dessa gamla fälgar.Hörde med en annan lastbilsverkstad
och det var samma visa där.
Råd och tips emottages tacksamt. Jag bor norr om Stockholm och kör Volvo N86.
/Christer
-
n864870
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 02 aug 2008, 15:39
av herrstina- » 10 jan 2012, 16:34
Problemet är förmodligen att nyare balanseringsmaskiner inte har adapter som passar i hålen på Volvofälgarna, jag har två st balanseringsmaskiner och båda har justerbara dubbar men i ärlighetens namn har jag aldrig provat om dom passar den gamla Volvofattningen. Vikterna för slanglösa hjul passar inte heller riktigt på de gamla fälgarna, men det funkar och dom sitter kvar.
Tipset är att hoppa runt lite så däcken sätter sig på fälgarna och under tiden leta efter en gummiverkstad med en gammal balanseringsmaskin.
Stina.
-

herrstina-
-
- Inlägg: 3827
- Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
- Ort: Helsingborg
av Lars-Gunnar » 10 jan 2012, 22:42
En annan fara för de gamla veteranerna. Det trodde jag aldrig om däcken. Låter mycket allvarligt för vem behåller gamla maskiner när det finns bättre? Läge att gå samman och köpa en maskinför billig penning? Hur skall man göra annars? Byta till nyare fälgar och förstöra utseendet? Allvarliga frågor minst sagt. Nu är det däcken och vad kommer sedan? Inget får man hoppas.
Lars-Gunnar

-
Lars-Gunnar
-
av Anders Ason » 10 jan 2012, 23:05
Nu sitter ju hjulen på bilen antar jag, men ... om man har resurser för att lätt ta av hjulen så kan en enkel vågmätning kanske vara tillräckligt bra för en lastbil, d v s hjulen snurrar ju inte så fort.
Rigga upp ett spett (eller liknande)= med lilländen uppåt och fixa/låna en kraftig kona (ej norsk! se upp med att lägga ner dom) och lägg ner hjulet horisontellt och varligt på anordningen, gaffeltruck är nog det bästa hjälpmedlet. Knacka fast vikter på den sida som vill ge sig i väg uppåt till dess att hjulet ligger horisontellt.
Har inte provat i verkligheten med lastbilshjul, men väl med MC-hjul och det med framgång.
Om nu någon ger sig in i detta experiment vill vi givetvis ha både bilder (även på konan om hon tillfälligtvis skulle vara närvande?) och rapport om de ev. resultaten.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
-

Anders Ason
-
- Inlägg: 5697
- Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
- Ort: Linköping
av herrstina- » 11 jan 2012, 10:31
Förr var det ganska vanligt med balanseringshjälpmedel där man la däcket på en ställning och bubblor á la vattenpass visade var vikterna skulle sitta. Det var naturligtvis en billigare variant än "riktiga" balanserare.
Det kanske står såna grejor och dammar igen hos någon pensionerad åkare i trakten?
Det var också ganska vanligt att gummimakarna hade utrustning för att balansera hjulen på bilen, fördelen då är ju att även trumman blir balanserad. Det borde finnas någon gumminasare som har kvar en sådan i gömmorna.
Stina.
-

herrstina-
-
- Inlägg: 3827
- Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
- Ort: Helsingborg
av herrstina- » 11 jan 2012, 21:35
Nu har jag kollat mina maskiner, det går att flytta dubbarna så de passar till gamla Volvofälgar. Kan det vara så att dom är lite bekväma på den riktiga gummiverkstaden? Jag tror inte att just mina maskiner är unika.
Har du vägarna förbi Helsingborg tror jag nog att jag kan balansera dina hjul.
Stina.
-

herrstina-
-
- Inlägg: 3827
- Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
- Ort: Helsingborg
av n864870 » 12 jan 2012, 13:07
Tack Herrstina och ni andra för visat intresse.
Det blir lite långt att åka 60 mil för att balansera två hjul.
Finns det ingen runt Stockholm som har något tips?
Visserligen är det inga höga hastigheter det är frågan om, men har man darr i ratten
vill man kolla så att det inte är hjulen som är boven.
Mvh Christer
-
n864870
-
- Inlägg: 40
- Blev medlem: 02 aug 2008, 15:39
av Dasty75 » 12 jan 2012, 20:56
Den gummiverkstad där jag byter däck, kör med små kulor som man häller in i däcken

Det funkar utan balanseringsmaskin .
-
Dasty75
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 17 aug 2009, 22:49
av Lasse Hsand » 12 jan 2012, 21:25
För några årsedan när jag hjäpte farsan med några lastbilshjul. Så hällde man ien burk med ett vittpulver innan man monterade däcket. Dom levererades inga klagomål. Kanske samma som kulor?
MVH Lars .J
-

Lasse Hsand
-
- Inlägg: 2219
- Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
- Ort: Härnösand
av FreddeLex » 12 jan 2012, 21:33
Ja balanseringspulver fungerar bra,om man har slanglösa däck. Har pulver i framdäcken på bilen jag kör.
Med 11.00-20 blir det värre för dom har slang.
Volvo FB88 -67
-
FreddeLex
-
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 dec 2010, 20:48
- Ort: Lit, Jämtland
av Dasty75 » 12 jan 2012, 21:37
Senast redigerad av
Dasty75 12 jan 2012, 23:59, redigerad totalt 2 gånger.
-
Dasty75
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 17 aug 2009, 22:49
av Dasty75 » 12 jan 2012, 22:11
Ja visst ja 20tum slang . prova och hör med gummiverkstan bredvid scania häggvik

-
Dasty75
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 17 aug 2009, 22:49
av herrstina- » 13 jan 2012, 11:08
På 70-80-talen fanns en rosafärgad balanseringsgel som hette Balance Seal, den pumpades in i slanghjul via ventilen. Jag vet inte om den finns kvar på marknaden, annars vore det ju en ide.
Stina.
-

herrstina-
-
- Inlägg: 3827
- Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
- Ort: Helsingborg
Återgå till Allmänt Veteransnack
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster