Diverse till Lbs76

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Diverse till Lbs76

Inläggav pekka k » 23 okt 2011, 23:47

Eftersom vi råkade köpa ett objekt till så behöver vi en massa plåt till bilen samt info eller bilder på hur golvet är gjort för nu finns det inget golv alls i bilen samt att dom bakre framskärmarna saknas samt hela höger tröskel så om någon har sådant som går att rädda så hör av er,
Bilen är i behov av en omfattande renovering av plåten mm så allt är till hjälp i detta läge.

Mobil nr=0708-357787
Mvh:Pekka.
pekka k

Re: Diverse till Lbs76

Inläggav pekka k » 30 dec 2011, 15:26

Vi är fortfarande på jakt efter delar några tipps har jag fått och vissa kommer vi att åka till men allt är av intresse.
pekka k

Inläggav cm_larsson » 03 jan 2012, 20:23

Hej! Jag har sett att du är från Vara, sj så bor jag en bit utanför Nossenbro.
Jag var ute och åkte i Malma idag på jobbet och då fick jag syn på en frambyggd 76 som var röd/svart... Det är inte ditt objekt kanske?
Lite nyfiken blev jag ju!

Mvh Magnus
cm_larsson

Inläggav pekka k » 03 jan 2012, 22:20

cm_larsson skrev:Hej! Jag har sett att du är från Vara, sj så bor jag en bit utanför Nossenbro.
Jag var ute och åkte i Malma idag på jobbet och då fick jag syn på en frambyggd 76 som var röd/svart... Det är inte ditt objekt kanske?

Mvh Magnus

Jag bor i Vara och bilarna är Svärfars= Stig Fredriksson från Jäla lite utanför Floby och där finns verkstaden samt garaget.

Mer info om den i Malma :)
pekka k

Inläggav cm_larsson » 04 jan 2012, 22:10

Ok ok.. Då var det inte din bil jag såg iaf! :)
Den stog på en gård lite skymd bakom andra fordon mellan Bärebergs kyrkby och Blåberga lantbruksmuseum kan man säga! Det är en liten grusväg. Du får väl åka en sväng med bilen!

Hursomhelst så finns det ju mer gamla lastbilar i bygderna än man kan tro! :)
Vad finns det för bilar i garaget i Jäla då?
cm_larsson

Inläggav pekka k » 05 jan 2012, 00:33

cm_larsson skrev:Ok ok.. Då var det inte din bil jag såg iaf! :)
Den stog på en gård lite skymd bakom andra fordon mellan Bärebergs kyrkby och Blåberga lantbruksmuseum kan man säga! Det är en liten grusväg. Du får väl åka en sväng med bilen!

Jag får ta en tripp till Bäreberg :)

Hursomhelst så finns det ju mer gamla lastbilar i bygderna än man kan tro! :)
Vad finns det för bilar i garaget i Jäla då?

Vi har en färdigrenoverad Regent LS71 56a i bra skick och en skania fyra 59-60a renoverad i bra skick,

Vi håller på med en regent trilerdragare 56a med Flobyhytt samt LBS76 67a båda är under renovering så det lär ta minst två år innan någon av dom är i traffik.
pekka k

Inläggav Vågert » 05 jan 2012, 21:53

cm_larsson skrev:Hej! Jag har sett att du är från Vara, sj så bor jag en bit utanför Nossenbro.

Mvh Magnus

Hej!
Det var möjligen inte denna du såg,min fars 76a ny 1967.
56c.jpg
56c.jpg (192.01 KiB) Visad 15580 gånger

Den var visserligen inte bara röd o svart,men överdelen av hytten var svart. :wink:
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav Thomas Almen » 05 jan 2012, 22:07

Stilig bild Vågert!. Bulldogarna var trevliga efter vägen, även om dom i övrigt hade samma egenskaper som en nylonskjorta :D
Thomas Almen

Inläggav Vågert » 05 jan 2012, 22:58

Thomas Almen skrev:Stilig bild Vågert!. Bulldogarna var trevliga efter vägen, även om dom i övrigt hade samma egenskaper som en nylonskjorta :D

Jo det vet jag nog.
Vakna en morgon i Västervik i överslafen med solen rakt framifrån,säkert 45 grader i hytten.
Likamed inget syre,tog säkert 5 minuter att kravla ned och få ner :mrgreen: rutorna.
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav pekka k » 08 jan 2012, 18:13

Jag åkte till Bäreberg idag och hittade tillslut LBS76an det är tyvär ett rent vrak men den har daghytt och ägaren viste vi vem det är så guldvikten får stå kvar det var inget jag vill skruva på tyvär men han som har bilen har ett eget museum av diverse metallskrot :)
pekka k

Inläggav herrstina- » 08 jan 2012, 20:47

Thomas Almen skrev:Stilig bild Vågert!. Bulldogarna var trevliga efter vägen, även om dom i övrigt hade samma egenskaper som en nylonskjorta :D

Den där var jag inte riktigt med på. Innebar det att den var varm på sommaren och kall på vintern?
Det var i alla fall en bil med charm.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 08 jan 2012, 20:55

Exakt Stina!. Men trevliga bilar annars, det är jag den första att hålla med om.
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 08 jan 2012, 21:17

Då är jag med igen. Jag renoverade motorn i en sådan två gånger på en vecka pga. ägarens ekonomiska försiktighet. Först byttes ett foder, samtliga vevlager och kolvringar (under vilda protester). Efter en vecka byttes resterande foder och båda topparna. Bilen hette DYR i förnamn. Jag vill inte fördjupa mig mer än så, ägaren var och är en sympatisk och ekonomisk herre, men just i detta fallet segrade visheten.

Alla som varit i kontakt med dessa fordon vet hur kul det är att riva maskinen inne i hytten, minsta olje spill belönades med gång på plankan och spöstraff.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Lars-Gunnar » 08 jan 2012, 21:44

Var det inte LBS:arna som man sommartid såg kylarens frontlucka borttagen på? Var det dålig kylning eller var kylaren för liten?

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav herrstina- » 08 jan 2012, 21:58

Det kan man ju diskutera, grillen minskade genomströmningen så mycket att bilarna kokade i sommarvärmen. Hade kylaren haft högre kapacitet eller grillen varit öppnare hade problemet inte uppstått, möjligen hindrade hytt och byggnation luftströmmarna förbi motorn och förvärrade problemet.
Antagligen var det så att kylningen fungerade när bilarna var nya och försämmrades i takt med att kylaren blev igensatt både på in och utsidan.
En bra sak var att kylaren gick att svänga ut för att komma åt vattenpump och annat småkrafs på motorns framända, annars var dom hemska att skruva med.

Det var den sista (och enda?) frambyggda Scanian där man utan problem kunde hälla vatten i kylaren, samtliga senare modeller kräver antingen ett gigantiskt tålamod eller särskild utrustning för att trycka i vattnet underifrån.
Sådan utrustning finns ju på alla parkeringsplatser längs vägarna. Eller?

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Nästa

Återgå till Objekt sökes