Dags för en sk Forumprofil igen - nu den femte i ordningen.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Dags för en sk Forumprofil igen - nu den femte i ordning

Inläggav Thomas Almen » 07 jan 2012, 10:55

Hehe, mja tror inte det. Men levererade en upp till St. Sjöfallet, som skulle vara på prov inför en planerad vindkraftspark. Den förankrades i berget med wire. Beräknad medelårsvind 22m/s.
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 07 jan 2012, 10:58

Reid Hulting skrev:Gillar absolut automatlådor för att underlätta arbetet(har ett vänsterknä och högeraxel som håller med). Var ner till Öland förra veckan och hämtade lite lastbilsdelar. Körde med grabbens FM380 kranbil med I-shift och det kändes riktigt bra, men som den olyckskorp man är så gick det ju inte att undvika att fundera över hur systemet kommer att fungera med tilltagande ålder och slitage, eftersom det inte är en automatlåda utan en låda med växlingsautomatik beroende av elektronik?
Finns det ännu ingen automatlåda som tål de höga vridmomenten och fungerar bra?
F.ö. gillar jag också att ha nånting att fästa högerhanden vid :) ,för man kan ju inte ha den på ratten :wink: .
Reid.

De flesta av de automatiska lådorna är byggda just för detta, de är osynkade och bör ha längre livslängd än de synkade släktingarna. Ett problem är om man i ivern att få snabbare växlingar dimenssionerar växlingscylindrar och liknande så att kraften slår sönder växlingsdetaljerna, det här var ett problem på Gear Tronic och vissa tidiga I-shift.

Rena automatlådor med turbin och hela kitet funkar inte bra på längre sträckor, det blir mycket förluster också så bränsleekonomin blir inte lysande.

Eftersom motorerna har olika "idealvarv" beroende på effektuttaget vore den perfekta lösningen en steglös transmission som låter motorn jobba optimalt hela tiden.

Jag har funderingar runt detta, men det har ju inte särskilt mycket med veteranbilar att göra så jag lugnar mig för stunden.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 07 jan 2012, 11:20

Här skriver du vad vill Stina, det är ju sin sida :D . Kompisen har en MB tungdragare, eller rättare sagt 2 numera. 8x6 med converter. Men lock-upen verkar väldigt smidig. Så Scanniaentusiast han är, så lovprisar han tysken när vikten ligger på kanke 5-600 ton, och underlaget är dåligt. Fenomenal var ordet. Men det blir ju inte samma princip, tyckte bara det kunde nämnas.
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 07 jan 2012, 11:24

Det fungerar ju bra i lastmaskiner också, jag misstänker att det är värmen som knäcker automatlådorna när dom får jobba konstant under längre perioder.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 07 jan 2012, 11:29

Jo, MB har väl eliminerat det med en rejäl oljekykare bakom hytten. Men Volvo hade ju samma problem på sin tid. Utmärkt när det funkar, men dyrt när nåt händer.
Thomas Almen

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack