God Jul

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: God Jul

Inläggav Ove » 24 dec 2011, 17:22

ovegodjul2011.jpg
ovegodjul2011.jpg (159.97 KiB) Visad 11282 gånger
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove

Inläggav Lars-Gunnar » 29 dec 2011, 07:47

Ove:s kort med den charmiga Volvon får 10 tummar!

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Skandinaven » 29 dec 2011, 12:58

Godt nytår til alla på Veteranlastbilar och med denna lite nöt, gissa vilken svensk rast är på bilden.

Hälsn. Skandinaven
Fraktarna.jpg
Fraktarna.jpg (95.13 KiB) Visad 11195 gånger
Skandinaven

Inläggav Thomas Almen » 29 dec 2011, 13:18

Spontant Gulf? Ullånger...
Thomas Almen

Inläggav Lulebjörnen » 29 dec 2011, 14:07

Texaco (numera Preem) Docksta. Bilden är tagen på den sidan Dockstavägen där lastbilarna tankar. Parkeringsplatsen ser likadan ut än idag förutom att det tillkommit en soptunna vid lyktstolpen.

När man tittar riktigt noga under Fraktarna-släpet ser man gräskanten? Parkeringen byggdes ut till dubbla storleken, men vilket år det var minns jag inte...

...Och Gott Nytt år förresten :) ...
Lulebjörnen

Inläggav Thomas Almen » 29 dec 2011, 19:34

Ja, det är fullt möjligt. Texaco skriver du, men hur många märken var det egentligen på västra sidan?. Vet jag tankat där, å då hade jag bara BP-kort. Man drog i handbromsen, å blev omringad av tjänstvillig personal.... Kaffebiljett fick man väl också?. Något ligger det i att det var bättre förr.
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 29 dec 2011, 21:23

Visst var dom serviceinriktade, tankade, tvättade fönster och om dom hade tid skiftades däck om dom hittade en punktering. Var dom stressade kunde man alltid låna deras maskiner och verktyg.
Dom sålde så pass mycket Diesel att dom hade egen tankbåt och hämtade hem soppan med.

Dom är fortfarande på hugget, för några år sedan fick vi ett telefonsamtal från Kanada där en av bröderna som driver macken bor. Han hade fått rapporter från brodern att våra bilar ofta stannade och fikade men aldrig tankade där, nu undrade han varför. Naturligtvis handlade det om priset.

Några veckor senare besökte brodern från Kanada oss tillsammans med distriktschefen från Preem och sedan dess tankar vi Preem och på Docksta om vi passerar deras ställe.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 29 dec 2011, 21:27

Imponerande Stina!. Lätt att anlita såna inrättningar. Hassle var också bra, men tror Docksta låg snäppet över. Men bägge kunde gått kurs hos Kalle Åhs på BP, Vansbro :wink:
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 29 dec 2011, 21:39

På den gammla goda tiden var jag mycket på Hasslerör, jag lastade papper i Fors utanför Avesta två gånger i veckan i drygt tio år, det var lagom med en bensträckare i Mariestad på vägen till Skåne och Hasslerör var ett lysande alternativ.

Jag har fikat där några gånger när jag passerat med personbil på senare år, tyvärr är det en skugga av sitt forna jag numera.
Ett ställe som också höll hög klass var Tuna Motel söder om Nyköping, där fanns ingen hjulbytarservice men maten var av världsklass.

Jag passar på att önska Gott Slut & Gott Nytt År.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 29 dec 2011, 22:02

Tuna Motell blev Nyköpingsbro efter att E4:an flyttades, och maten i den norra delen av bron är oftast mycket vällagad och god. Men tradarmackan med stekt ägg och falukorv på en halv rågkaka på Tuna glömmer man inte (nu pratar vi inte om nyttigheter 8) :D ). Tuna Motell står kvar med skyllt och allt, har fört en tynande tillvaro senaste åren och stängdes förra året. Kanske en perfekt plats för veteranbilsträffar :D , både stora och små, med sina stora asfaltsytor. Sen hade vi ju Nalles i Arboga.
Jag får också önska alla ett gott slut och ett gott nytt år.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Anders Ason » 29 dec 2011, 23:05

(tänker bara: Ålberga!)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Reid Hulting » 29 dec 2011, 23:08

Var det inte där dom hade strip-tease till chaufförernas nöje :shock: :roll: .
Reid.
Reid Hulting

Inläggav Thomas Almen » 29 dec 2011, 23:15

Reid Hulting skrev:Var det inte där dom hade strip-tease till chaufförernas nöje :shock: :roll: .
Reid.
Snarare ett s.k Miss Nöje...... :shock: Körde Gamla E4 från Norrköping å norrut en hel del i fjol sommar.Finns ju en hel del bra parkeringar att ställa vagn på när man ska in på bonnvägar med takpannor. Lite skumt att se Stavsjö, Ålberga å Tuna t.ex utan aktivitet. I mitten/slutet av 90-talet åkte jag där rätt ofta också, å då var bilden en helt annan.
Thomas Almen

Inläggav Anders » 29 dec 2011, 23:52

Reid Hulting skrev:Tuna Motell står kvar med skyllt och allt, har fört en tynande tillvaro senaste åren och stängdes förra året. Kanske en perfekt plats för veteranbilsträffar :D

Tanken har slagit mig nån gång att man skulle kunna ha ett "lastbilssläpp" på våren när man tar ut sina klenoder för första gången, lite som Kosläpp eller Tågsläpp :mrgreen:
Och då skulle ju ett ställe som Tuna Motell funka rätt bra.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack