av Jämtlänning » 27 jan 2012, 16:41
Det brukar ju heta finn fem fel, men här nöjjer jag mig med ett! ( se stötfångaren ) Eftersom div repgubbar är inblandad i anledningen till varför stötfångaren blev utbytt så skulle detta inlägg passa minst lika bra i kategorin Militära Lastbilar ( repövning ) 110:an blev vid något tillfälle uthyrd till försvaret, väl där blev det något elfel bak på växellådan, tror att det va en elkabel som lossnade. Felet bestod i att det inte gick att växla ner till låg-range. (1-5) 110:an användes som vanligt trots detta och som ett brev på posten så havererar kopplingen. Vad gör repgubbarna då? Jo, Scanian måste bogseras och då väljer man att dra en kedja RUNT stötfångaren istället för att koppla kedjan i avsedd sprint i stötfångaren...... Snillen!!!! Stötfångaren dras ihop när 110:an bogseras...... Redan när kedjan kopplas begås ett tjänstefel eftersom dragstång SKA användas när man bogserar tunga fordon, tur att dom inte mosade fronten på 110:an också! Ny stötfångare gick vid denna tidpunkt att köpa från Scaniahandlaren men priset är 5-siffrigt....... Det slutar med att en annan stötfångare köps av Sune på Solbergsskroten, tror att även denna stötfångare har suttit på en Bilspeditionare med tanke på färgsättningen. Jag och min bror bytte denna och jag minns att den satt med ganska många skruvförband. Kanske du Tomas har koll på vem som står framför 110:an på första bilden? Det är en fd arbetskollega till Alf.
- Bilagor
-

- 110an.jpg (46.13 KiB) Visad 37017 gånger
-

- Calle och Scania LB 110 1972 CFO 043.jpg (29.67 KiB) Visad 37017 gånger