Tidning för veteranlastbilar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav Stellan » 15 mar 2008, 21:20

patrick skrev:Din utbildning var inte mitt intresse !!

Då ber jag om ursäkt för att jag nämnde det, men av dig frågeställning framgick det inte vad du ville ha svar på.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav peter fra danmark » 15 mar 2008, 21:37

Hmm,har tækt lidt på det med tidning, ikke en fejl ide den. Man skulle kunne lave repotage fra t.eks. Silkeborg Rally. Stellan du har på et tidspunkt skrevet om Engelske F88 med en anderledes front. Jeg lovede at tage billeder af dem o.s.v. Så er der jo allerrede en historie eller formål med en artikkel. :lol:

Det praktiske, med hvordan, PDF filer m.m. ja det løser sig hvis det er noget som kunne være interesse for. 8)
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark

Inläggav Stellan » 15 mar 2008, 21:51

peter fra danmark skrev:Hmm,har tækt lidt på det med tidning, ikke en fejl ide den. Man skulle kunne lave repotage fra t.eks. Silkeborg Rally. Stellan du har på et tidspunkt skrevet om Engelske F88 med en anderledes front. Jeg lovede at tage billeder af dem o.s.v. Så er der jo allerrede en historie eller formål med en artikkel. :lol:

Det praktiske, med hvordan, PDF filer m.m. ja det løser sig hvis det er noget som kunne være interesse for. 8)

Per skulle kolla på om det fanns någon möjlighet att ha några trådar där bara medlemmar kunde komma åt, PDF-filer och annat vi vill dela med oss till varandra. Där skulle man kunna ha ett embryo till en papperstidning någon gång i framtiden.

Engelsmännen var ju här i Sverige 2002. Jag körde runt dem med veteranbuss i ett par dagar, och hade följe med dem till Pärlrallyt också. Otroligt härliga bilar och människor. Det skulle verkligen vara kul att träffa dem igen. Speciellt John Burgess som hade en F86 från 1967 med en enkelaxlad maskintrailer...i och med att jag också åkte F86 från -67, så blev vi ju kompisar :D

Det var en stor artikel i en brittisk veterantidning som heter "Vintage Spirit" i decembernumret 2002. Kanske det går att få tag på en tidning av det numret, jag har bara en kopia

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav peter fra danmark » 15 mar 2008, 21:58

Jamen der er presis det, som det handler om Stellan. Træffe venner og få oplevelser for livet, og så bliver interessen for bilerne det fælles tredie.
:wink:

Jamen det er enkelt, synes jeg, sende billeder og tekst til en som så lægger det på forumet på et sät. :!:
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark

Inläggav Thomas Almen » 15 mar 2008, 22:44

Det måste väl vara genomförbart att bilda lokala föreningar, för att hjälpa varandra. Även vi som inte har nåt fordon,(än) har ju kunskap att dela med oss av. Om inte annat behövs det alltid kaffekokare :lol: . För att återvända till frågan om en tidskrift. Är det bara jag som tänkt på hur många tidningar det finns för veterantraktorer?. Eller ta "Boggi", den riktar sig ju mest till såna som är intresserade av entrepenadmaskiner. Man behöver ju inte ha månatlig utgivning, Då är det väl bättre att fylla de nummer som kommer ut. Helt klart kan väl frågan begrundas.
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 15 mar 2008, 22:53

Thomas Almèn skrev:Det måste väl vara genomförbart att bilda lokala föreningar, för att hjälpa varandra. Även vi som inte har nåt fordon,(än) har ju kunskap att dela med oss av. Om inte annat behövs det alltid kaffekokare :lol: . För att återvända till frågan om en tidskrift. Är det bara jag som tänkt på hur många tidningar det finns för veterantraktorer?. Eller ta "Boggi", den riktar sig ju mest till såna som är intresserade av entrepenadmaskiner. Man behöver ju inte ha månatlig utgivning, Då är det väl bättre att fylla de nummer som kommer ut. Helt klart kan väl frågan begrundas.

En avsikt med de regionala trådarna är förhoppninbgsvis vad en del av forumdeltagare frågat efter. /Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 15 mar 2008, 22:53

Många små föreningar ger ut ett litet häfte fyra gånger om året. Mycket märkvärdigare än så behöver det inte vara, men just känslan av att ha något eget...och samtidigt dela det med andra som också har samma intresse tror jag betyder mycket.

Kunde man samla sponsorer till häftet/tidningen så borde man väl kunna gå iland med det? Visserligen krävs det då att någon eller några tar på sig att utföra själva redaktionen, men med tanke på kapaciteten på forumets medlemma så löser vi väl det? 8) :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav peter fra danmark » 15 mar 2008, 23:06

Har i brug for en udenlansk jounalist :?: :?: :?:
Hvor skal man sende en ansøgning hen :?: :?: :?:

Jeg vil lige spørge et annet medlem om han vil være med på iden :wink:

Jeg vil gerne give et beløb om året, efter beløbets størelse. :)
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark

Inläggav Thomas Almen » 16 mar 2008, 10:12

Håller med om att dom lokala trådarna på annat ställe i forumet kan vara en bra plattform, tyckte det lät så hopplöst bara, hos en del forumdeltagare. Sen menar jag att finns det underlag för de tidningar jag nämnde,(Traktor Power m.m) så bör väl denna hobby ha så många intresserade, att man skulle kunna få det att gå runt. Som sagt, sponsorer är ju en väg. Sen kan man ju lägga in reportage från pågående projekt, tänkbara objekt m.m.
Thomas Almen

Undersökning

Inläggav Bo Norvinge » 16 mar 2008, 19:55

Jag är lite nyfiken på vilken typ av artiklar som helst skulle ses av oss nostalgier inom det tunga segmentet.

Jag vill för enkelhetens skull dela in artiklar i två grupper.
Nutid och dåtid.

Till nutidsartiklar räknar jag:

Reportage om renoverade lastbilar idag.
Reportage om pågående renoveringar.
Reportage från Museer, rallyn och träffar.
Gamla åkare och chaufförer berättar.

Till dåtidsartiklar räknar jag:

Historik om åkerier, LBC och speditioner från då till nu (från början till slut)
Historik om specifika bilmärke, modeller och påbyggnader.
Historik om händelser som vägbyggen, katastrofer m.m.
Historik om allt runt om kring som tillbehör, reklam, vägfik m.m.

Vad ser ni helst på för fotografier?

Nya bilder på gamla lastbilar.
Eller
Gamla bilder på nya lastbilar.

Jag har full förståelse för att man naturligtvis inte helt vill bortse från någon del men något bör väga tyngre.
Tänk till och kommentera!

Resultatet kan komma till användning för idag befintlig branschtidning.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Stellan » 16 mar 2008, 20:21

För min del så är detta vad jag helst ser:

Historik om åkerier, LBC och speditioner från då till nu (från början till slut)
Historik om specifika bilmärke, modeller och påbyggnader.
Historik om händelser som vägbyggen, katastrofer m.m.
Historik om allt runt om kring som tillbehör, reklam, vägfik m.m

Vad gäller fotografier så vet jag inte om jag vill sätta "eller" mellan

Nya bilder på gamla lastbilar.
Eller
Gamla bilder på nya lastbilar.

Dagens gammelbilar kan man ta själv, men gamla bilder är ju vad som ligger mig varmanst om hjärtat. Faktablad och bilder från verkligheten där man ser fordonen i trafik är ju obetalbara. Något som jag tycker tyvärr glöms bort ibland är tillbehör, påbyggnader och släp. Det är väldigt stort focus på just bilarna.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Thomas Almen » 16 mar 2008, 20:50

Tycker indelningen av kategorier verkar vettig. Stellan har helt rätt, mer vagnar och påbyggnader, kranar m.m .
Thomas Almen

Renoveringstips

Inläggav Kjell T » 17 mar 2008, 09:25

En del renoveringstips såsom hur man snickrar nytt trävirke till hytten eller renoverar rostiga och slitna bromskomponenter skulle säkert vara till hjälp för många.
Kjell T

Inläggav patrick » 17 mar 2008, 19:56

reportage från renoveringar (hemma hos) pågående och gjorda.! Arbetslivshistorier från gamla stötar livs levande.! Anonser på delar och bilar och absolut inget nyare än 1978..!
Användarvisningsbild
patrick

Re: Tidning för veteranlastbilar

Inläggav Anders » 19 mar 2008, 19:07

En idé kunde ju vara någon form av "upprop", så att vi som kommer från tex. sörmland kunde ha lite pejl på var andra med samma intresse befinner sig?
Användarvisningsbild
Anders

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack