trist utveckling

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

trist utveckling

Inläggav färingsösoljeätare » 22 dec 2011, 20:19

färingsösoljeätare

Re: trist utveckling

Inläggav färingsösoljeätare » 22 dec 2011, 20:25

ändå tråkigare att det finns svenskar som hjälper till men intresset är ju olika en del gillar pengar andra bilar o historia ,vet att jag kommer trampa ngn på tårna men ärligt det ger jag fan i
vanliga dödliga killar som gillar de här fordonen i sverige kommer tyvärr inte ha råd framöver o när dessa bilar o objekt vandrat ut då är de också borta .
mvh Göran
färingsösoljeätare

Inläggav Thomas Almen » 22 dec 2011, 20:45

Kan väl tycka det är lika illa att Norrland blivit dammsugt på rostfria bilar, som gått söderut för att bli nåt helt annat än ursprunget. Men faktum kvarstår, ingen verkar köpa dom här hemma, många står länge på Blocket. Och trots allt ser jag hellre en renoverad bil med Holländska/Brittiska/Danska skyltar, än ett skogsvrak med svenska.
Thomas Almen

Inläggav Anders » 22 dec 2011, 21:15

Thomas Almen skrev:Kan väl tycka det är lika illa att Norrland blivit dammsugt på rostfria bilar, som gått söderut för att bli nåt helt annat än ursprunget. Men faktum kvarstår, ingen verkar köpa dom här hemma, många står länge på Blocket. Och trots allt ser jag hellre en renoverad bil med Holländska/Brittiska/Danska skyltar, än ett skogsvrak med svenska.

Ja eller som traktorsläp :cry:
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 22 dec 2011, 22:55

Det har ändå blivit en förbättring av synsätt och kulturbevarande inom det här området anser jag. Det har skett stora förändringar de senare åren och inte minst med kraftig hjälp av skattebefrielsen. En annan faktor är ju även att yrkesutövare kan använda en veteranlastbil som en reklampelare och dra av kostnader. På -50, -60 och -70 talen skulle en utsliten och utrangerad lastbil helt enkelt bort. Om någon till äventyrs sparade en gammal lastbil i gott skick ansågs nog denne person som en underlig prick. Om vi går ännu längre tillbaka som till -10. -20 talet o s v var det ännu tydligare och lastbilarna hade ofta en förvånande kort livslängd.

Intresset för det som försvunnit/försvinner har även påverkats av den allmänna uppgången av människors ökade välstånd. För den som vill ha en veteranlastbil som hobby i dag så är det oftast möjligt, men förstås inte alltid.

En del fordon som inte finner sin marknad inom landet hotas ju förstås av nedsmältning och frågan är väl då om inte en snyggt renoverad veteranlastbil i ett annat land är en mycket bra ambassadör för en svensk kvalitetsprodukt? I alla fall sprids ju våra svenska lastbilsvarumärken till en bredare kategori människor än de som enbart rör sig inom åkerinäringen. (Thomas har en poäng här.)

Dessvärre har jag ingen bra uppfattning om hur stort detta problem är, att "våra" veteranlastbilar säljs utomlands, någon som vet?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav färingsösoljeätare » 23 dec 2011, 00:16

nja jag menar att folk lämnar ut annonser fast de vet att folk som är med här bjuder o försöker rädda bilar men har lärt mig en läxa kommer inte längre tala om objekt el saker man jagar o
de listor jag ber Fredrik om hjälp med o de arkiv jag inomkort kommer att få tillgång till kommer utvalda personer få.Visst är det kul med ren bilar men bilar med ekflak o filtar på har inte jobbat i sverige,
Och vad det gäller bilar som står blir de färre o färre jag tar allt jag kan inte för att jag komer hinna ren men de kommer nya personer som är intresserade, jag vill även bevara bilder o historia mendet är ju som baken med smaken alla tycker olika
o vill ni bli av med objekt som står o ingen vill ha bara pm
Har ett bra förråd här o på åland med hytter delar o objekt o de jag lär känna kommer få ta del av dessa o då gäller självkostndspris jag
har en hobby ingen afärsrörelse
mvh Göran
färingsösoljeätare

Inläggav färingsösoljeätare » 23 dec 2011, 00:24

Ursäkta stavning hopskrivning ligger igaraget o datan här är lätt inoljad med tangenter som fastnar
:oops:
färingsösoljeätare

Inläggav Lars-Gunnar » 23 dec 2011, 00:47

Detta har jag skrivit till KW (han som postade fotona) som är från Belgien men som kanske studerar här, han heter Alan.

Is there Copyright on these photon? I have newer seen photos from Blocket been downloaded to a homepage and then to a forum? I will tell you KW it is danger for you if you not have permission the photograph or have you? It is impossible to know who have taken the pictures other than the seller.

Better you put in links instead for a whole photo. You can see a camera on the pictures. What did it mean you think? If one is interested of a Lorry he can take contact with the seller and gets more photon by E-mail.

We may always think it is one as owns a photo and did we not know who better not download it. It is another sake if the photo is my own given or taken trough a camera.

I'm from Sweden only so you know.
Lars-Gunnar :)

100.000 kr är £8.900
650.000 svenska kronor är £57.700

Så om man skall se de svenska kronorna så är det mycket pengar för oss. Om då Engelsmännen ser på sina pund är det dyrt eller billig för dom?
Lars-Gunnar

Inläggav Lasse Hsand » 23 dec 2011, 10:06

Dom där två Volvo bilarna har jag följtlänge på Blocket. Det där är nog mitt drömekipage :D . En stor gamm volvo med maskintrailer otroligt synd att dom lämnar Sverige!!!!!
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Thomas Almen » 23 dec 2011, 11:12

Det är väl ingen av bilarna som lämnat Svrige ännu?. Å Lasse har du följt en annons länge, ring å ge ett bud. Ju längre en annons är inne, desto större är chansen till prutmån. Sen måste väl "utlänningarna" räkna med tullar och avgifter i hemlandet?. Dom verkligt intresserade, oavsett bostadsort, vet nog var dom ska leta utan hjälp.
Thomas Almen

Inläggav jonas a » 23 dec 2011, 11:39

Det är ingen ide att säga till en belgare eller holländare om copyright, dom skiter i det på ren svenska. Det har jag fått erfara själv med mina egna bilder på bla Facebook.
Dem säger att om bilden ligger på internet så är det fritt fram att stjäla den och använda den som sin egen.

Tyvärr är detta sanning, det är fula fiskar som simmar i Internet-havet.

Lars-Gunnar skrev:Detta har jag skrivit till KW (han som postade fotona) som är från Belgien men som kanske studerar här, han heter Alan.

Is there Copyright on these photon? I have newer seen photos from Blocket been downloaded to a homepage and then to a forum? I will tell you KW it is danger for you if you not have permission the photograph or have you? It is impossible to know who have taken the pictures other than the seller.

Better you put in links instead for a whole photo. You can see a camera on the pictures. What did it mean you think? If one is interested of a Lorry he can take contact with the seller and gets more photon by E-mail.

We may always think it is one as owns a photo and did we not know who better not download it. It is another sake if the photo is my own given or taken trough a camera.

I'm from Sweden only so you know.
Lars-Gunnar :)

100.000 kr är £8.900
650.000 svenska kronor är £57.700

Så om man skall se de svenska kronorna så är det mycket pengar för oss. Om då Engelsmännen ser på sina pund är det dyrt eller billig för dom?
Jonas A
jonas a

Inläggav Anders Ason » 23 dec 2011, 13:37

Thomas Almen skrev:... Sen måste väl "utlänningarna" räkna med tullar och avgifter i hemlandet?. Dom verkligt intresserade, oavsett bostadsort, vet nog var dom ska leta utan hjälp.

(Hmm... innevånarna inom "Europas Förenade Stater" (United States of Europe (sometimes abbreviated U.S.E. or USE) behöver väl inte betala några sådana avgifter om de håller sig inom unionens landsgränser?)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 23 dec 2011, 15:21

Ja, Anders, jag har inte en aning, därav frågetecknet. Harmoniseringen inom unionen är väl inte helt 100%-ig?.
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 23 dec 2011, 15:38

Tänkt högt bara, mig veterligen betalas inga avgifter över gränserna inom EU vad gäller motorfordon. Alla avgifter betalas i hemlandet en gång för alla.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lasse Hsand » 23 dec 2011, 15:39

Nu hoppar man för snabbt mellan trådarna. Det är väl den här bilen det handlar om den fanns på Blocket under 2010. viewtopic.php?f=7&t=2650&start=15
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack