av S-V L44 » 17 sep 2011, 23:55
Jag besökte faktiskt en av bilprovningsstationerna i Malmö och diskuterade saken med en av besiktningsingenjörerna för några veckor sedan.
Det är mycket viktigt att man kan identifiera fordonet så som det framgår av ursprungskontrollen. Främst då att chassinummer är läsbart och sitter på "rätt ställe", etc..
Har man dessutom motornummer eller något annat kännetecken som bestyrker att det är rätt fordon man visar upp, så skall det enligt honom inte vålla några som helst problem att få igenom bilen ur den synvinkeln att man verkligen tilldelas ett giltigt registreringsnummer.
Han menade att man utan invändningar skall kunna riva av (i mitt fall snöslungan) och sätta på kran och tipp och sedan köra iväg med den till första registreringsbesiktning i det utförandet. Man skall också se till att göra fordonet i det utförande som man tänker ha inom en rimlig framtid, annars blir det ju extra registreringsbesiktning eftersom varje omfattande förändring av ett fordon ju kräver ny registreringsbesiktning.
Det viktiga var naturligtvis trafiksäkerheten, främst bromsar, belysning, backspeglar, etc.. Får man körförbud så får man ju inte köra hem den igen för egen maskin, men får man mindre betydande anmärkningar så behöver man "bara" göra en ny kontrollbesiktning inom en föreskriven tid.
Eftersom mitt fordon är tillverkat före 1950 så blir det fortsättningsvis inte bara skattebefriat utan även besiktningsbefriat (egenkontroll gäller då), så man är lite extra noga att bedöma huruvida framtida problem kan uppstå inom t.ex. två-tre år.
Vidare var det en fördel att kunna dokumentera med bilder hur bilen såg ut innan och hur hela ombyggnadsprocessen genomförts och vad som ändrats.
// Kjell N