Föra in gammal militärbil i registret (40-tal)

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Föra in gammal militärbil i registret (40-tal)

Inläggav Häggblad » 13 aug 2009, 22:55

Jag har i dagarna hämtat hem en Volvo rundnos 4x4 som torde härröra från 40-talet. Den är inte i toppskick, men rätt komplett mekaniskt. Fick den för en 500:- så jag är nöjd. Köpte den för nåt år sedan, men det blev aldrig av att hämta hem den pga den stod inväxt bakom rätt stora björkar!

Nåväl, det finns inga papper på den men väl en militär regskylt, kan man med hjälp av detta regnummer på något sätt föra in den i registret?

Bilder på bilen kommer!
I trafik: Ford 0910 -78, Bakom väggen: L36 -67, N86 -6X, Rundnos 4x4 -4X
Häggblad

Re: Föra in gammal militärbil i registret (40-tal)

Inläggav Per Thomson » 13 aug 2009, 23:06

Jag antar att du måste göra en sedvanlig registreringsbesiktning. Du måste dessförinnan få fram ursprungsbevis samt kvitto och adress till den som sålt bilen till dig. Sök på Transportstyrelsen och ursprungsbevis så finner du detaljerade anvisningar över hur du skall göra. Jag antar att försvaret har register så att du kan få fram motsvarande rgistreringsbevis/besiktningsinstrument. Det kostar 500 att få ett ursprungsbevis.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Häggblad » 13 aug 2009, 23:39

Här kommer en bild på skönheten, man ser regnumret med lite vilja!

tlv.jpg
tlv.jpg (223.66 KiB) Visad 20369 gånger
I trafik: Ford 0910 -78, Bakom väggen: L36 -67, N86 -6X, Rundnos 4x4 -4X
Häggblad

Inläggav S-V L44 » 13 aug 2009, 23:58

Jag har också nyligen inhandlat en f.d. miltärlastbil och ställts inför samma frågeställning.
Jag kontaktade Försvarsmakten som gav mig följande svar:
"Du skall vända dig till FMLOG FÖRSDIV ProdL,
Försvarsmaktens Militära fordonsregistret i Boden. Telefonnr ERIK RUTBERG 0921-34 98 54
och som svar på fråga b) innebär det att ursprungskontrollen skall göras inom ett år från utfärdandet av det tekniska registerutdraget.
Militära fordonsregistret´s historik med Försvarsmaktens avvecklade fordon sparas just för dessa ändamål."

Det är tydligen ytterst viktigt att det inte går mer än 12 månader mellan utfärdandet av det militära tekniska registerutdraget och ansökan om ursprungskontroll till Transportstyrelsen, annars gäller inte dokumenten.
Sedan vet jag inte vad det är för tidsaspekt som gäller mellan godkänd ursrpungskontroll och nödvändig registreringsbesiktning.
I dagarna fick jag en godkänd ursprungskontroll för ett annat av mina fordon. Därför kontaktade jag Bilprovningen idag och snackade med en tjej som inte visste så mycket om dessa saker. Hon rekommenderade mig att snacka med den lokala Bilprovningen men det var helt klart att fordonet måste visas upp för besiktningsmannen.
Detta kan ju bli lite "Catch 22" eftersom jag ju inte vill lägga 100000.- på en renovering om det sedan visar sig att fordonet inte går att registreringsbesiktiga trots godkänd ursprungskontroll. Dessutom kostar registreringsbesiktningen en del så är det nog viktigt att få till fordonet i ett sådant utförande (inte skick kanske), med all påbyggnad, kran, tipp, etc. som noteras i protokollet så att man undviker ytterligare en registreringsbesiktning när alla grejor väl är påhängda. Men jag undrar i vilket skick fordonet måste vara när det förs in i hallen för registreringsbesiktning? Skall det kunna gå för "egen maskin" eller kan man t.ex. lasta det på en lastväxlare i ett näst intill skrottillstånd? Jag tor inte att Bilprovingens inspektör gör några "hembesök" för att genomföra registreringsbesiktningen. När registreringsbesiktningen väl är genomförd kan man ju ta hem bilen igen och färdigställa den så att den blir trafiksäker och sedan göra en ordinär besiktning. Dessa frågor vill jag ha svar på innan man lägger alltför mycket slantar på en omfattande renovering.
Eftersom fordon byggda före 1950 har inte bara skattefrihet utan även är besiktningsfria så antar jag att man är lite mera kritisk på trafiksäkerhetsdetaljer och även bedömer ägarens "förmåga" att hålle efter fordonet. I detta läge antar jag att det är bättre att visa upp kanske inte en fullrenoverad bil men i alla fall en bil var besiktningsmannen märker ens intentioner att hålla efter fordonet i framtiden.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders Berg » 14 aug 2009, 11:20

Har lite av samma frågeställning som SV-L44, alltså i vilket skick måste bilen vara vid reg. besiktning. Har också nyligt fått godkänd ursprungskontroll på en N10:a, dock inte militär, men det står ju så där i pappren man fick från transportstyrelsen, att bara för att det är godkänd ursprungskontroll så är det inte säkert att den kommer godkännas ändå?? Min LB är komplett och körklar, men ändå småfix som ny framruta, byta nåt däck, nya lyktinsatser mm, inga stora pengar, men man vill ju ändå inte lägga ner för mycket tid och pengar på nåt som ändå inte blir godkänt. Den går ju defenitivt att köra till reg. besiktning, får man göra det då? Och som sagt, man ska nog ha tur om man får tag på nån som vet exakt svar på dessa frågor på bilprovn.
Anders Berg

Inläggav S-V L44 » 17 sep 2011, 23:55

Jag besökte faktiskt en av bilprovningsstationerna i Malmö och diskuterade saken med en av besiktningsingenjörerna för några veckor sedan.
Det är mycket viktigt att man kan identifiera fordonet så som det framgår av ursprungskontrollen. Främst då att chassinummer är läsbart och sitter på "rätt ställe", etc..
Har man dessutom motornummer eller något annat kännetecken som bestyrker att det är rätt fordon man visar upp, så skall det enligt honom inte vålla några som helst problem att få igenom bilen ur den synvinkeln att man verkligen tilldelas ett giltigt registreringsnummer.
Han menade att man utan invändningar skall kunna riva av (i mitt fall snöslungan) och sätta på kran och tipp och sedan köra iväg med den till första registreringsbesiktning i det utförandet. Man skall också se till att göra fordonet i det utförande som man tänker ha inom en rimlig framtid, annars blir det ju extra registreringsbesiktning eftersom varje omfattande förändring av ett fordon ju kräver ny registreringsbesiktning.
Det viktiga var naturligtvis trafiksäkerheten, främst bromsar, belysning, backspeglar, etc.. Får man körförbud så får man ju inte köra hem den igen för egen maskin, men får man mindre betydande anmärkningar så behöver man "bara" göra en ny kontrollbesiktning inom en föreskriven tid.
Eftersom mitt fordon är tillverkat före 1950 så blir det fortsättningsvis inte bara skattebefriat utan även besiktningsbefriat (egenkontroll gäller då), så man är lite extra noga att bedöma huruvida framtida problem kan uppstå inom t.ex. två-tre år.
Vidare var det en fördel att kunna dokumentera med bilder hur bilen såg ut innan och hur hela ombyggnadsprocessen genomförts och vad som ändrats.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Knut Näfwe » 20 dec 2011, 00:38

Har ngn på forumet gjort affärer med Atto Marklund. Han hade en del militärbilar som han sålde. Var i Sverige han verkade vet jag inte. Jag kommer ihåg då han besökte hemstaden omkring år 1980 med en militärscania. Ursprungligen var han skrothandlare i Österbotten. Han fortsatte antagligen med samma syssla efter emmigrerandet till Sverige.
Knut Näfwe

Återgå till Allmänt Veteransnack