Redskap Hiab 193

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Redskap Hiab 193

Inläggav pekka k » 18 dec 2011, 12:52

Vi söker efter diverse redskap som vi antingen köper eller får låna,

Först och främst Hiab Kulvertkrok, Hiab Fatsax, Hiab Fatnäve,

Vi är intresserade av andra tillbehör med men vi behöver inget som har med ved att göra tillsvidare iaf.

Skicka PM eller mail.
Mvh:Pekka.
pekka k

Re: Redskap Hiab 193

Inläggav Lasse Hsand » 08 jan 2012, 10:30

För den som ej varit med om dessa grejor. Någon som har en bild på dessa grejor? Nyfiken!
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav pekka k » 08 jan 2012, 17:59

Ni får ursäkta storleken men man ser lite bättre vad det är :)
Bild
pekka k

Inläggav Lasse Hsand » 08 jan 2012, 20:03

Mycket roliga redskap. Timmersaxen på minner mig om en timmervagn farsan hade efter traktorn. Där använde vi en sådan sax. Det var en Hiab kran på den. Har för mig att bom kolven satt inne i kranpelaren. Det satt även en winch i ramen så att man kunde dra åt sig virket. Kan det ha varit nånting som satt kvar sen den vagnen var en lastbil? En sån där stensax vet jag komunens killar använder fortfarande.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav pekka k » 08 jan 2012, 20:12

Vissa av verktygen skulle funka mkt bra förtfarande och att det finns i gamla verkstäder eller åkerier är nog inte helt omöjligt
själv vill vi antingen köpa eller låna verktygen eftersom vi inte vill leka med timmersax för en sådan kan vi hämta hos grannen.
pekka k

Inläggav Lars-Gunnar » 08 jan 2012, 22:45

Den där timmersaxen var nog enda redskapet de första åkarna hade med sin HIAB-kran. Av trycket under lyftet knep saxen åt så den stocken svårligen kunde släppa ur greppet. Det är ju massvis med åkare som använt HIAB som enda hjälpmedel och lastat en stock åt gången. Då var man också två så hjälplastaren var väl den som tog emot stocken och lossgjorde saxen.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Bo Abrahamsson » 08 jan 2012, 23:53

Det var som du skriver Stina, en skötte kranen men hjälplastaren var nog på marken och satte dit saxen, så gjorde vi ialla fall, i saxen var ett rep fastsatt så när stocken var uppe och nersängt på lasset var det bara att dra i repet så släppte den. Om man tittar på bilden så ser man att saxens högra arm sticker upp längre, där fanns ett hål där repet var fäst.
Hälsningar Bosse.
Bo Abrahamsson

Inläggav Thomas Almen » 09 jan 2012, 19:54

En del, ivartfall hemikring, snarade flera stockar med vajern på Hiaben. Inte på nåt vis helsäker, men tror P.O Jonsson i Gravbränna utvecklade en grip för vajerkran. Den löstes ut när knippet las ner.Åtskilliga gamla hjälplastare har förbannat åkare som vart odugliga på att köra kran. Lagom livat å stå i snön på backen, när åkarn nödvändigtvis ska börja svänga för tidigt med knippet, så det slog i bankarna eller lasset. Den snö som var på knippet hamnade då på hjälplastarn som höll på förbereda nästa lyft.... :evil:
Thomas Almen

Inläggav Klas Pettersson » 10 jan 2012, 13:21

Thomas Almen skrev:tror P.O Jonsson i Gravbränna utvecklade en grip för vajerkran. Den löstes ut när knippet las ner.

Kan det vara en sån här??

http://www.youtube.com/watch?v=JRWCzIGhknw

MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas Pettersson

Inläggav Thomas Almen » 10 jan 2012, 18:48

Ja, ivartfall nåt liknande. Ska forska lite mer om det.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 10 jan 2012, 22:09

Tror inte det är denna. När konstruerades denna typ?

Vi rör oss väl runt 40-talet och det kan nog endast gälla timmergripen i svarta rutan. De hade ju en kran som var lastbilsmonterad och det är klart att greppet blev lösare när stocken kom på plats men denna fiffiga lösning tror jag inte fanns då. Isåfall skulle väl HIAB salufört den men nu är det inte de som gjort gripen HIAB:s grip måste ha varit enklast tänkbara om man går efter de olika erbjudanden som fanns.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 10 jan 2012, 22:25

Skulle tro P.O´s grip kom till på 60-talet nån gång. Har för mig den finns med i en katalog jag har från 1972 över transportutrustning. Både P.O och pojkarna hans var kluriga. Fanns inte det dom behövde, byggde dom det själv, snyggt dessutom.
Thomas Almen

Inläggav pekka k » 05 feb 2012, 12:43

Vi har lagt ner detta med redskap till hiab 193 så jag får tacka för bilder mm.
pekka k

Återgå till Objekt sökes