Frågor kring ramen

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Frågor kring ramen

Inläggav S-V L44 » 15 dec 2011, 23:30

I Scania-Vabis kundtidskrift Mil nummer 1 år 1956 finns denna artikel som behandlar diverse ramspörsmål.
Scania-Vabis MIL 1-1956 - Ramfrågor - LR.JPG
Scania-Vabis MIL 1-1956 - Ramfrågor - LR.JPG (253.02 KiB) Visad 3985 gånger

Jag tänkte på denna artikel då jag under det senaste Pärlrallyt betraktade denna fint renoverade Volvo Viking.

Volvo Viking - M6732 - 01 - U Jönsson - Hbg - LR.JPG
Volvo Viking - M6732 - 01 - U Jönsson - Hbg - LR.JPG (92.61 KiB) Visad 3985 gånger

Volvo Viking - M6732 - 02 - U Jönsson - Hbg - LR.JPG
Volvo Viking - M6732 - 02 - U Jönsson - Hbg - LR.JPG (163.4 KiB) Visad 3985 gånger

Jag har aldrig sett så många nitar i ramflänsen på någon annan bil.
Vad är orsaken att man har så många nitar (både i den övre och undre flänsen)? Är det så att man lagt in dubbla ramar och nitat samman dem?
Och vilka konsekvenser skulle detta kunna leda till med tanke på de synpunkter som framförs i Scania-Vabis artikel.
Nu kommer väl denna snygga bil inte att utsättas för någon speciellt tuff behandling framöver så ramens hållfasthet kommer kanske inte att vålla några större problem.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Frågor kring ramen

Inläggav Thore Nilsson » 16 dec 2011, 00:44

Undrar om det inte är för att det är lättare att komma åt med nit verktyget vid inpassningen av de båda uprofilerna .Har bytt själv bytt innerram på min ls 141a och har andvänt bult istället för nitar som jag borrade två tiondelar mindre en bulten för att sedan slå dit dom i hålen . Det som var svårast var att få bort de gamla nitarna, stor slägga********
#Thore
Thore Nilsson

Re: Frågor kring ramen

Inläggav Kjell T » 16 dec 2011, 08:13

Nitningen är inte gemförbar med svetsning. Jag kommer ihåg en broschyr över en amerikansk lastbil, möjligen Kenworth eller Peterbilt, som jag läste i för ca 30 år sedan. Där skrev man om hur få svetsfogar som fanns i hytten på den tiden.
Vad ramens hållfasthet beträffar så blir båda balkarna i sig svagare av hålen i flänsarna, men tillsammans blir det troligen starkare , bla eftersom hålens diameter/area är mindre än det material som kommer till bredvid? Har vi någon medlem som är specialicerad på hållfasthetsberäkningar kan han matematiskt säkert bevisa detta. Vore intressant att se en jämförelse mellan enkel och dubbel ram, med nit hål och utan hål.
Kjell T

Återgå till Allmänt Veteransnack