Motorredskap...

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Motorredskap...

Inläggav Fredrik Klint » 11 dec 2011, 12:13

En fråga om fordon reggade som "motorredskap":

Har dessa reg-nr? Tydligen då jag på kul slog på en ny mobilkran, RZJ682. Ett monster på 95 ton!
Men jag fick för mig att motorredskap var ungefär som en traktor men utan reg-skylt. Just därför att den används inom ett inhägnat område. Men mobilkranen rör sig ju sannolikt mellan olika arbetsområden.
Men det som jag funderade mest på var att det finns ju lastbilar som är motorredskap och dessa har väl inte reg-skylt? En tanke som föddes var annars att kolla upp äldre lastbilar/motorredskap...
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Re: Motorredskap...

Inläggav 731132 » 11 dec 2011, 12:34

Motorredskap klass 1 med konstruktiv hastighet över 30 km/h och dessa måste även besiktigas, därav har de nummerskyltar.
Första besiktning ska göras senast 36 månader efter att fordonet ställdes på första gången. Därefter besiktas fordonet senast 24 månader efter föregående fullständiga kontrollbesiktning.

Motorredskap klass 2 med konstruktiv hastighet upp till 30 km/h. Dessa har inga regplåtar och är besiktningsbefriade. I övrigt är ombyggnadsreglerna lika för en så kallad A-traktor numera.
731132

Inläggav Fredrik Klint » 11 dec 2011, 13:13

Tack för svar, det där med olika klasser lät ju bekant när jag tänker efter...

Kan det tänkas finnas lastbilar reggade som motorredskap klass 1...?
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Anders Ason » 11 dec 2011, 19:09

Ytterligare en anorlunda klass för tungha lastbilar är s k vägfordon med sina egna speciella regler.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Fredrik Klint » 11 dec 2011, 20:34

Och vad innebär det? :o
Tanken är att man kan hitta äldre fordon som finns kvar i bilregistret. Om man bara sökte på "lastbilar Scania" så missar man ju en hel del då många är traktorreggade. Samt kanske ytterligare motorredskap och nu vägfordon?
Fredrik Klint

Inläggav Lasse Hsand » 11 dec 2011, 20:38

Vägfordon kan man väl regga en lastbil som också. Dessutom är det ingen vägavgift på dessa.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Fredrik Klint » 11 dec 2011, 21:55

En anna fråga inom samma område;

Rätta mig om jag har fel men visst är det så att tankbilar på flygplatser brukar vara oreggade?
Men brandfordon som tillhör Luftfartsverket har reg-plåtar, fast de sannolikt bara rör sig inom samma område, d.v.s. flygplatsen. Hur kommer det sig?
Fredrik Klint

Inläggav S-V L44 » 11 dec 2011, 22:09

Motorredskapen får framföras med enbart B-behörighet.
Detsamma gäller en annan kategori av tunga fordon som är "tunga terrängvagnsregistrerade" (TGV). Denna kategori är nog lite snävare reglerad än både TR och MRED då fordonen i princip måste vara allhjulsdrivna, men därefter verkar det vara ganska "fritt". Även TGV får framföras med enbart B-behörighet i körkortet.

Några exempel på lastbilar med "udda" klassning (förutom TR som ju är mycket vanliga):
MRED, t.ex. Volvo N86-48TS - 1969 - med reg.nr. CWF275
MRED, t.ex. Björnkran Scania LS140 - 1991 - med reg.nr. EKC757 och med ett "eget" chassinummer som inte alls knyter an till ursprungschassit från 1972-77.
TGV , t.ex. Volvo L38547A 4x4 - 1956 - reg.nr. ORD955
PB, t.ex. Scania T82H 6x2 - 1981 - med reg.nr. KPY400

För övrigt kan man hämta mycket information på Transportstyrelsens hemsida, t.ex. här http://www.transportstyrelsen.se/sv/sok ... hquery=tgv

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Fredrik Klint » 11 dec 2011, 22:28

Tack Kjell och kul med några riktiga exempel också.
Det är väl så att man kommer aldrig att ha 100% koll, men jag försöker klura ut nya sätt att hitta gamla lastbilar. Sen har vi ju alla vrak som finns runtom i landet, dessa "undviker" ju så att säga pappersarbetet och lever utanför Transportstyrelsens nät :twisted: :wink:
Fredrik Klint

Inläggav Fredrik Klint » 11 dec 2011, 22:32

Fredrik Klint skrev:En anna fråga inom samma område;

Rätta mig om jag har fel men visst är det så att tankbilar på flygplatser brukar vara oreggade?
Men brandfordon som tillhör Luftfartsverket har reg-plåtar, fast de sannolikt bara rör sig inom samma område, d.v.s. flygplatsen. Hur kommer det sig?

Kan tillägga att det funnits "stora engelsmän", både Leyland och Foden på Bromma flygplats i Stockholm. Men inga reg-plåtar som sagt och Foden har inte ens sålts i Sverige om man tittar på statistiken 1939-75 som jag har papper på.
Men de har ju funnits då bildbevis finns! Därför blir det irritterande att dessa tankbilar lever utanför den underbara byråkratin... :twisted:
Fredrik Klint

Inläggav färingsösoljeätare » 11 dec 2011, 23:31

:arrow:
Senast redigerad av färingsösoljeätare 28 maj 2012, 17:24, redigerad totalt 1 gång.
färingsösoljeätare

Inläggav Anders Ason » 13 dec 2011, 17:53

Från Transportstyrelsen:

Undantag från avgiftsskyldighet

Vägavgift behöver inte betalas för lastbilar som

inte används i yrkesmässig trafik och som enligt vägtrafikregistret har ett fordonsår som är äldre än 30 år
    tillhör försvarsmakten, polisväsendet och räddningstjänsten
    är registrerade som väghållningsfordon i vägtrafikregistret.

Väghållningsfordon är fordon som till minst 90 procent används i samband med nyanläggning eller underhåll av vägar, broar eller rastplatser i det svenska vägnätet. De används vid beläggningsarbeten, målning, plogning, saltning, renhållning eller transport av vägbyggnadsmaterial och är försedda med yttre kännetecken (undantag: fordon som är 30 år eller äldre).
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack