Bilspedition

Här diskuterar vi Åkerier, Transportförmedlingsföretag och även Industriföretag som har betydande egen transportverksamhet.

Moderator: Anders Ason

Re: Bilspedition

Inläggav Göran Gbg » 29 nov 2011, 17:50

Hej igen. Jag satt som transportledare i Gbg fr. 1985 till 2005. Jo, jag känner till Ville Carlsson´s åkeri i Östersund och framför allt deras lots i Gbg, Bernhard. Trafikledningen i Gbg var uppdelad på 2 trafikledare, 1 för norra och 1 för södra Sverige. Gränsen för norr & söder gick som en linje tvärs över Sverige från Karlstad till Tranås, om jag minns rätt. Sydsidan som jag hade bestod av ca 36 linjer medan Norrsidan hade ca 25 tror jag. Linjetätheten var mycket större i söder. Den andre trafikledaren var Arne Richardsson. Han gick i pension -96 och då flyttade han hem till Lima. Apropå färgsättningar på bilar så tror jag att även Göte & Stefan Johansson´s bilar var grå. Dom hade ju linjen på Norrköping i många år och Göte & Arnold Johansson var nog bröder. Efter Götes död drev Stefan åkeriet själv ett tag men andra intressen tog över och han sålde till Sune Janson i Uddevalla, tror jag.
Tack & Hej. :)
Göran Gbg

Inläggav Skandinaven » 29 nov 2011, 20:46

Hvem kender dette Åkeri ?
atti4s.jpg
atti4s.jpg (61.19 KiB) Visad 20289 gånger
Skandinaven

Inläggav Stellan » 29 nov 2011, 21:07

Att Göte & Stefan Johansson´s bilar var grå kan att ha att göra med att de var släkt med Johansson i Dingle. Jag har för mig att Astolf och Arnold var bröder, och att deras söner fick överta var sitt åkeri. Ett annat speditionsåkeri är Tord Karlsson i Kungshamn som har blå och silverfärgade bilar, så det var tydligen en hel del åkerier som bröt mot reglerna på den tiden :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Åkarns Kalle » 29 nov 2011, 21:28

Var det andra regler för distributionsbilarna än för fjärrbilarna
gällande färgsättning ?

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Nor1 » 29 nov 2011, 21:44

Sandahls är väl också ett bra exempel på egen färgsättning?
Även Lindbäcks Fjärr (som numera ingår i Sandahls) hade ju ljusgröna bilar med guld och silver linjer på hytten.

Den fanns även en enbilsåkare i Borås trakten (Sture har jag för mig han hette) som hade ett kapell bestyckat bil & släp helt i blått, Hägerstens Åkeri hade väl dessutom creamfärgade och röda bilar för länge sedan.

/Stefan
Nor1

Inläggav Stellan » 29 nov 2011, 23:21

Bilspedition var tydligen mer liberal i sin inställning till "firmalackering" än ASG, där verkar de ha varit hållna i mer strama tyglar i den här frågan. När det gäller distributionsbilarna så gällde ju samma regler för lackering, och oftast var det väl större åkerier som även hade de flesta av distributionsbilarna också. Att många åkerier kunde ha en mer självständig attityd kan man ju förstå, men när det gällde takskyltar och logotyper på kapell/skåp var det nog mer strängt tror jag. Även om en speditionsbil hade en avvikande färgsättning, så rådde det ändå inget tvivel om vem de körde för :D

Jag tittade i gamla filer från 1998, och hittade BTL International AB. Kan det vara samma företag som fanns under -70 och -80 talen och körde på mellanöstern?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Åkarns Kalle » 29 nov 2011, 23:59

Tack för info

Här finns flera åkerier som kört för Bilspedition och ASG med samma bil
min far gjorde det och när han köpt F88:an som gått för Bilspedition satt bilspedskylten kvar på taket
och far tyckte att den kunde sitta för han körde ju för dom också och det gick bra
tills han kom till ASG där dom meddela att skulle blen gå även för dom skulle skylten bort

Däremot gjorde det inget att Bilsped godset och ASG godset gick på samma bil
och den andra F88:an som inte hade någon skylt var det inget problem med fast bägge F88:orna var Bilspedgröna
Sedan han kommit hem monterade han bort skylten och allt blev frid & fröjd

Han hade också linje för Linjegods i Sundsvall med samma bilar, Spedition & ASG utgick från Hudik
/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Göran Gbg » 30 nov 2011, 01:07

Hej Stellan. BTL står för, Bilspedition Transport & Logistik. Det var i samband med lagerhantering för vissa storkunder i form av lagring & distrubition i den nybyggda terminalen närmast älven. Flytten från Ringön till Bäckebol skedde under sommaren 1971, så som bilden visar. 1988-89 skedde den tillbyggnad som idag sträcker sig fram till Bauhaus.
Godnatt. :D
Göran Gbg

Inläggav Stellan » 02 dec 2011, 18:41

Mmm, BTL kände jag till betydelsen på... men att de hade ett företag/avdelning som hette " BTL International AB kände jag inte till, kan det vara det gamla företaget som bland annat körde på mellanöstern? :?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lasse Hsand » 02 dec 2011, 20:04

När får vi se Duetten i den här tråden Stellan ? Med logga på!!!
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Stellan » 02 dec 2011, 20:06

Det blir nog dessvärre inte i den här tråden, den har fått fel färg för det... men loggorna är på gång :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lasse Hsand » 02 dec 2011, 20:13

Ja nu framstår man som en idiot !!!!! Jag menar den transportföretaget med 3 bokstäver.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Stellan » 02 dec 2011, 20:14

Är det GDG du tänker på? :lol: :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lasse Hsand » 02 dec 2011, 20:15

Ja man är ju färgblind skulle man kunna tro efter det näst sista inlägget :? :roll:
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Stellan » 02 dec 2011, 20:21

Lessen, men jag kunde inte låta bli att retas lite... det är inte så ofta man får tillfälle till det, det är oftast jag som brukar låta hjärnan koppla av när jag skriver :D :wink:

Jag har ett originalmärke till dörrarna som ska kopieras, men den stora loggan i "plåtfönstret" ska jag få hjälp med av en firma som jobbar med det hoppas jag. Så någon gång under våren ska den nog kunna premiärvisas :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

FöregåendeNästa

Återgå till Åkerihistoria