Lastbilar i Dominikanska Rapubliken

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lastbilar i Dominikanska Rapubliken

Inläggav Anders » 27 nov 2011, 23:33

Var för några veckor sedan på semester till Puerto Plata, och givetvis så kan man ju inte hålla sig ifrån att fota lastbilarna i landet!
Det mesta är bilder taget från taxi och andra fordon, så kvalitén är tyvärr inte den bästa. Inte heller lär samtliga fordon uppfylla 30-års regeln, men det hoppas jag att ni kan ha överseende med! :)

Mack hörde till de vanligare bilarna man såg
Bild

Någon form av White/Volvo
Bild

En äldre Mack
Bild

Mack igen
Bild

Halvny Kenworth
Bild

En medfaren Mack betongbil
Bild

Bild

En japansk Nissan a anno dazumal, fotad i staden, med i lastbilssammanhang det förpliktande namnet Imbert! Spana in tippcylindern!
Bild

Kenworth på huvudvägen mellan Puerto Plata och Santiago
Bild

Det gjorde inte så mycket att vissa delar saknades på lastbilarna. Notera mannen på mopeden som skjutsar ett litet barn!
Bild

Såna här tippbilar var otroligt vanliga!
Bild

Mera Mack
Bild

En av få riktigt nya bilar jag såg. Fotad på "Cuba libre gatan" i Puerto Plata. Den kallades så eftersom det på ena sidan gatan var ett stort romdestilleri oh på andra sidan en Coca-Cola fabrik.
Bild
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Lastbilar i Dominikanska Republiken Del II

Inläggav Anders » 27 nov 2011, 23:54

Del II:

Hyffsat ny Mack
Bild

Hur gammal den här åkarkampen är, är inte lätt att veta! Men väldigt många som använde sig av det här transportsättet!
Bild

En bild för att visa den vanligaste formen av persontransport
Bild

Att åka på flaket hörde till vanligheterna
Bild

Bilar av det här utseendet, som tex den här Macken som saknar både huv och skärmar kunde man möta ibland. Hot Rod lastbil? :mrgreen:
Bild

Saker som inte var så tunga kunde man skicka med mopedbud...
Bild

Bild

Rejält lass! Och i alla fall hytten är veteran med råge!
Bild

En och annan gammal Mercedes var fortfarande vid liv. Men de är få numera!
Bild

En fin Mack som råkat ut för någon form av missöde?
Bild

Hytterna är inte stora på dessa...
Bild

Bild

På en av utflykterna kom jag i samspråk med en canadensisk gentleman som tidigare försörjt sig på att dra containrar kors och tvärs i nordamerika. På frågan om vad han föredrog att köra så stod Volvo MYCKET högre i kurs är KW, Freightliner och Peterbilt!

Hoppas att det var något av intresse!

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Lastbilar i Dominikanska Rapubliken

Inläggav Anders Roger Larsson » 28 nov 2011, 00:03

Anders skrev:Var för några veckor sedan på semester till Puerto Plata, och givetvis så kan man ju inte hålla sig ifrån att fota latbilarna i landet!
Det mesta är bilder taget från taxi och andra fordon, så kvalitén är tyvärr inte den bästa. Inte heller lär samtliga fordon uppfylla 30-års regeln, men det hoppas jag att ni kan ha överseende med! :)

Mack hörde till de vanligare bilarna man såg


Mycket trevligt att se vardagliga bilar från andra länder.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: Lastbilar i Dominikanska Rapubliken

Inläggav Stellan » 28 nov 2011, 00:06

Detta var verkligen något av intresse, helt klart. Att få en inblick i andra länders, och kontinenters, transportsituation är otroligt spännande... det är ju inget ställe man bara "råkar" svänga förbi :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Lastbilar i Dominikanska Rapubliken

Inläggav Anders » 28 nov 2011, 00:22

Roligt att bilderna är uppskattade! :D

Tyvärr blir det ju inte så mycket tillfälle att fota såna här saker som man skulle vilja. Det var många åkerier som man passerade som hade både det ena och det andra stående som man gärna hade kikat närmare på.

Det man kan säga är att det var en väldigt skillnad på transporterna generellt. Antingen var det helt moderna trailerekipage, eller gamla 3-axliga styckegodsbilar med presseningskapell. Ni kan ju gissa vilken variant jag föredrar... :mrgreen:
Volvo var inte speciellt vanliga, och Scania lyste totalt med sin frånvaro! Istället var det Autocar, Western Star och IH samt då givetvis Mack som dominerade.

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Lastbilar i Dominikanska Rapubliken

Inläggav Anders Ason » 28 nov 2011, 12:18

Intressant och i bland undrar man ju om våra svenska trafikbyråkrater och politiker aldrig besöker/besökt andra länder? Eller också blundar dom och förtränger! Menar inte att vi ska ha precis samma förhållanden här, men trots allt lite måtta på alla dumheter som de beslutar om. (skriver inte mer om detta just nu, blir bara upprörd)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Lastbilar i Dominikanska Rapubliken

Inläggav Anders » 28 nov 2011, 13:02

Anders Ason skrev:Intressant och i bland undrar man ju om våra svenska trafikbyråkrater och politiker aldrig besöker/besökt andra länder? Eller också blundar dom och förtränger! Menar inte att vi ska ha precis samma förhållanden här, men trots allt lite måtta på alla dumheter som de beslutar om. (skriver inte mer om detta just nu, blir bara upprörd)


Jag frågade en av taxichafförerna om huruvida det fanns något hjälmtvång när man åkte moped/motorcykel?
-Jodå, när polisen behöver stärka sin kassa är det hjälmtvång och alla får böter :mrgreen:
(Såg EN på moped som använde hjälm på två veckor!)

Kom även i samspråk med en amerikansk kille som jobbade för fredskåren i en liten by i västra delen av landet. Han berättade att köra bil var något som man började med när man var stor nog att nå ner till pedalerna...Han tyckte att det var lite småläskigt att bli passerad av 13-14 åringar i full karriär...


Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Lastbilar i Dominikanska Rapubliken

Inläggav Lars-Gunnar » 28 nov 2011, 19:35

Anders, bild två med den svarta lastbilen är av det ärevördiga märket Autocar med Volvomärket vilket betyder att märket var i Volvos händer och att den är tillverkad i USA. Det karaktäristiska är skärmarna som satt på dessa bilar som hade tung körning. Det är lite likt Magiruz - Deutch

Autocar i långdistansutförande var kungen bland dessa USA bilarnas olika modeller. Dessvärre lade Volvo ner tillverkningen.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Lastbilar i Dominikanska Rapubliken

Inläggav Anders » 28 nov 2011, 23:03

Lars-Gunnar skrev:Anders, bild två med den svarta lastbilen är av det ärevördiga märket Autocar med Volvomärket vilket betyder att märket var i Volvos händer och att den är tillverkad i USA. Det karaktäristiska är skärmarna som satt på dessa bilar som hade tung körning. Det är lite likt Magiruz - Deutch


Det har du ju helt rätt i. Man såg rätt många Autocar både här och där. Dock så var väl Autocar ett märke i Whitesfären, så det följde med när Volvo köpte White?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Lastbilar i Dominikanska Rapubliken

Inläggav Lars-Gunnar » 28 nov 2011, 23:50

Anders skrev:
Lars-Gunnar skrev:Anders, bild två med den svarta lastbilen är av det ärevördiga märket Autocar med Volvomärket vilket betyder att märket var i Volvos händer och att den är tillverkad i USA. Det karaktäristiska är skärmarna som satt på dessa bilar som hade tung körning. Det är lite likt Magiruz - Deutch


Det har du ju helt rätt i. Man såg rätt många Autocar både här och där. Dock så var väl Autocar ett märke i Whitesfären, så det följde med när Volvo köpte White?

Anders


Visst Anders, Volvo fick Autocar på köpet vid White affären. Det var ju en rugged and heavy truck som de säger over there så hade Volvo utvecklat den så skulle de ha fått sälja många. Men det skulle väl ha blivit för kostsamt men vi vet ju att jänkarna är konservativa så Volvo hade fått sälja utan minsta ändring. Autocar var ju redan fulländad och känd av många köpare. Jag tror inte det bra för Volvo att bara satsa så på långdistansare. Vad händer om inte MACK håller sin budget? Och redan nu hörs det vara något surr kring Renualt om jag inte fattat fel. Konkurrensen är stenhård.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster