Lån från biblioteket

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lån från biblioteket

Inläggav Lars-Gunnar » 17 nov 2011, 21:45

Hej!
Har fjärrlånat en avhandling "Volvo White Truck Corporation
The best of two cultures?

75 sidor på engelska som handlar om Volvos inträde på USA-marknaden, köpet av det konkursade ärevördiga White, Svensk och Amerikansk företagskultur och olikheter/likheter mellan Svenskarna och de de hade att arbeta med. Thage Bergren var ju den förste VD:n och han körde till jobbet i en Volvo White Integral sleper. Mycket interessant läning om saker man inte känt till.

Författare Jan Forslin och Lars Ågren
1987 institute of International Bussiness, Stockholm School of Economics.

Har nu läst den klart och skall lämna tillbaks den till Biblioteket i Sundsvall.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Re: Lån från biblioteket

Inläggav Stellan » 17 nov 2011, 22:48

Just akademiska avhandlingar kan vara mycket intressanta, och tyvärr ofta bortglömda när man disskuterar transporthistoria. De kanske är lite torra och innehåller kanske inte så många bilder, men man får bra fakta att ta med sig när man kommer till fotografier och berättelser. En annan möjlighet att låna dessa alster är via universitetsbiblioteken som även har kurs- och tidningsmaterial, så har man inget direkt att göra under hösten och vintern så kan man nog fördriva några timmar med att läsa och njuta av att det verkligen var bättre förr :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Lån från biblioteket

Inläggav Lars-Gunnar » 18 nov 2011, 21:13

Ja, den avhandling jag fick tag på hade befriande lite statistik men i gengäld mycket läsning. De enda bilder som var, var tecknade profiler modeller av Volvos Svenska modelller och de USA-modeller av White och Autocar som gjordes på 80-talet som rymdes på 1 A4-sida. Det som kan avslöjas var att White hade hela 20 % av marknaden på 50-talet. Det är mer än Volvo Trucks USA någonsin uppnått under sina 30 år i USA.

White som märke som var så välrenomerat i USA. Volvo kunde ha utwecklat White inom de tyngsta segmenten. Idag har Volvo bara bilar för lång och kort distanskörningar. VHD skulle bli en Heawy duty truck men det har nog inte gått över förväntan. Mack vet man inte hur mycket det säljer men säg att Volvo hade haft en Class 8 White (16-ton) att erbjuda. Då kan jag lova att chaufförerna och lastbilsflottorna köpt. White började tillverkas 1902 så att lyfta bort detta märke efter 80 år tror jag Volvo fått sota för mer eller mindre. Men White begärdes ju i konkurs enligt kapitel 11 i konkurslagen så det kanske inte var möjligt fortsätta med samma namn. Om ett företag i Sverige går i konkurs får man ju inte använda det gamla namnet vid en rekonstruktion. Jag har sett ett foto från en restauerad White Super Waggon och den var säkert i klass med de svenska lastbilarna då. Osynkad låda som höll för stora påfrestningar. Jag erkänner att White år ett märke som intresserar mig mycket. Det måste finnas jättemycket om ett märke som är från 1902. På Hanks Pistures finns mycket bilder på denna lastbil.

Universiteten i all ära men jag tror bara några få sitter på det mesta. Jag fick fjärrlåna då biblioteket här inte hade något.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack