Forumprofilen igen, denna gång Thomas Almén

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Forumprofilen igen, denna gång Thomas Almén

Inläggav Anders Ason » 27 okt 2011, 19:40

Dags för en forumprofil igen, denna gång är det Thomas Almén.

ThomasVolvoSvenAeonb (Custom).jpg
Thomas till vänster och Sven till höger. Samma herrar men 37 år mellan bilderna. Längst upp till höger Thomas bakåkare, Aron.
ThomasVolvoSvenAeonb (Custom).jpg (45.79 KiB) Visad 9591 gånger

Thomas är en flitig ”forumaktivist” och har varit medlem redan från torsdagen den maj 17, 2007, d v s en veteran i detta sammanhang. Suttonde maj passar ju bra just nu då Thomas för tillfället gästspelar som yrkesförare i domänen NO.

Vem är då Thomas? Jo, han föddes -57 som en s.k. ”sladdis” och den lyckliga tilldragelsen skedde i Ope, utanför Östersund. Fadern hade lastbil och detta fordon fick också tjänstgöra som ett minidagis, eller hellre möjligen en föregångare till dagens förskola. Så småningom lärde sig ju denne Thomas en hel del om livet i och utanför denna hytt. Tyvärr skildes son och far åt genom dennes för tidiga bortgång. Men ... en grund hade lagts genom ett kontaktnät inom branschen så åkandet i lastbilar fortsatte och på den vägen är det. I 11-årsåldern fick han tillnamnet "Bagarn" av en vitsig? chaufför, å det har hängt med sedan dess. Många blir överraskade av att han faktiskt är döpt till Thomas säger han själv. De flesta av oss på forumet dock, känner nog inte till något annat än Thomas.

Sedan 1973 har Thomas kört det mesta som rullar, från asfaltvält via div. lastmaskiner till lastbilar och under nio år titulerade han sig även som åkeriägare. Det var dock inte enbart arbete det handlade om utan det hanns även med att som han säger själv: ” vara delaktig i tillkomsten av 3 barn varav en bor i Japan, en i Australien, medan sonen behållit Jämtländsk mull under skosulorna”. Om vi sätter vår intelligens på prov så skulle det väl betyda att två av barnen är flickor.

Veteranintresset omfattar "hela kakan", alltså inte enbart lastbilarna utan även det som hör till, Inte minst miljöerna runt bilarna som nog styrs av de minnen som lagts till under åren. Det som riktigt förankrade intresset var Volvos demokaravan som besökte Östersund vårvintern 1969. Då presenterades bl.a. 8-seriens 6x4 och den ansvarige för tillställningen var en mycket tillmötesgående man vid namn Sven som lät Thomas både se å köra. Glädjen var stor när sedan Thomas med hjälp av en känd veteranentusiast i Partille fick möjlighet att träffa honom (Sven) 37 år senare.

Vi som lärt känna Thomas något genom forumet bl. a, men även genom att han både kört och varit besökare på många träffar. Kort om Thomas blir då: en riktig Volvo entusiast när det gäller veteranlastbilar, en mycket kunnig och allmänbildad person, en kille med stor humor som även bitvis är lite underfundig och till sist en person som tillför och har tillfört mycket på forumet och det är vi mycket glada för.

See you Thomas, som man säger på Jämtländska (eller var det kanske på något annat språk?)
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Forumprofilen igen, denna gång Thomas Almén

Inläggav Lasse Hsand » 27 okt 2011, 19:47

Roligt att få ett ansikte på hunden förlåt på Thomas. Men det blir lite mer realistiskt eller hur man sak uttrycka sig. Eller jag menar roligt att se vem man skriver med. Mvh Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Thomas Almen » 27 okt 2011, 20:33

Tack Lasse, tycker också Aron är det vackrare alternativet :wink:
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 27 okt 2011, 23:56

Det var vad jag väntat på! Thomas som än tycks vara här och än där men framför allt i öster där han klampar fram som en infödd ännu idag och inte undra på det. Sina barndoms marker glömmer man inte och jag ser att jag har lite likhet med Thomas vad det gäller att ha förskola i lastbilshytten men då så mycket bättre än det riktiga dagiset för vilka idag har en motorhuv, en sövande dieselmotor och en väg som rullar på dagens förskola. Vilka idag får mat från pappas varmburk och dessutom stekt pannkaka!!!!

Nej du Thomas, vi har något som liknar ränderna som alldrig går ur förrän vi lämnar jordelivet!!!

Du skulle bara veta hur jag häpnat när du kommenterat något som "Han körde för Vilgot Sjöström och bodde i Tandsbyn" för 50 år sedan :!: Imponerande på min ära och som det står i beskrivningen av dig att du är allmänbildad tvivlar jag inte på en sekund. Sjutton vad kul det skulle vara att träffa dig. Ja du Thomas du är som som i Fänrik Ståhls sägner den väldige Sven Dufva som håller ställningen för Västernorrland och kan ge svar på tal!

Det var ett bra val Thomas!
I mig har du en vän och bundsförvant (Norrlänning du vet)
Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 28 okt 2011, 20:26

Jodå, ett dåligt huvud hade han, men hjärtat det var gott, stämmer nog ganska bra även på mig Lars Gunnar :wink:
Thomas Almen

Inläggav faun v12 » 28 okt 2011, 20:53

Ovanstående kan undertecknad intyga !! mvh KH. :) :) :)
faun v12

Inläggav faun v12 » 28 okt 2011, 21:08

Det med hjärtat alltså !! : :D KH.
faun v12

Inläggav Thomas Almen » 28 okt 2011, 21:43

Tur du var snabb nu, Lervikarn :wink:
Thomas Almen

Inläggav Skuggan » 30 okt 2011, 23:22

Bara en stilla fundering Thomas, bilden från 69;e är den tagen på travparkeringen ??
Och ligger Degerfors i Norge numer :wink:
Skuggan

Inläggav Thomas Almen » 01 nov 2011, 17:54

Helt riktigt Skuggis, å faktiskt var det vad Sven kände igen också efter 37 år. Ja, Levanger är en utvidgad förort till Degerfors.... :P
Thomas Almen

Återgå till Allmänt Veteransnack