Ny Austrlisk Volvo roadtrain

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ny Austrlisk Volvo roadtrain

Inläggav Lars-Gunnar » 07 okt 2011, 23:21

Förlåt om detta inte hör hit men jag blir så stolt av det jag läser i Biglorrys blog.

Han skriver. En ny Australisk Volvo landsvägståg.... Nu är detta något som jag kallar för en lastbils övertagnings historia säger Biglorryblog.

Vad handlar det då om: jo en firma i Australien som i alla år bara använt Amerikanske lastbilar med senast 15-litersmotorer som var sisådär i pålitlighet. Därför beslöt firman att inköpa två Volvo treaxlade FH16 660 hk. Dessa bilar sattes in i det hårdaste som förekommer, nämligen att att dra fyra trailrar med dolomit eller järnmalm med en totalvikt av 175 ton.
Firman sade att kunde dessa bilar klara 40 dagar utan att få något fel så skulle de köpa 10 till och dessa lastbilar har bevisat att svensk kvalité och styrka blivit utslagsgivande. Chauffören säger att den är så stark så på vissa sträckor känner han inte att han har någon last. Man måste helt enkelt påminna honom. Bränsleförbrukningen är de helt nöjda med.
Så vad jag kan förstå har de stora jänkebilarna nu fått på pälsen och är ute ur bilden som dragare.

Amerikanarna som talar så förklenat om Volvo har nu fått annat att tänka på. Amerikanska chaufförer skyller den moderna trenden på Volvo och glömmer bort att också Mercedes Benz gör sitt för att modernisera Kennwort, Peterbilt med flera. Ibland är det så att en del inte kan tänka längre än näsan räcker.

I alla fall är det trevligt att bolagen får upp ögonen för Volvo. Det betyder ju också att Volvo får göra lastbilar i den hårda konkurrensen. Ett är säkert och det är att de kommer att beställa 750 hästarn då intresset för mer power har ökat över lag over there.

Länk: http://www.roadtransport.com/blogs/big- ... oadtrains/

Lars-Gunnar :D
Lars-Gunnar

Re: Ny Austrlisk Volvo roadtrain

Inläggav gunnilse » 08 okt 2011, 07:44

Jo de vaknar nog ur sin dvala men det är väl så precis som vi svenskar sneglat snett på utlänska märken å vågar inte satsa på annat ofta med tanke på reservdelstillgång å kanske dåligt utbyggt service nät andrahands värde etc..
Men nu rullar allt lite mer blandat på gatorna här i staden än som förr då det dominerades av våra två egna märken..
Sen händer det så mycket att jag vet inte om jänkarna har kvar någon egen lastbyggn längre det är väl uppköpt det mesta som sagt inte längesedan jag ratta en ny Mack schaktbil å jösses.. :shock:
Varför ha en fågelholk till hytt på en sånt fint bygge??
De behöver lite tid sen har vi nog försett det landet med riktigt bekväma å driftsäkra fordorn även där :wink:
gunnilse

Inläggav Lars-Gunnar » 08 okt 2011, 20:08

Det har du rätt i. Volvo och Scania har varit så dominerande i Sverige så andra märken har haft svårt att tränga igenom. Det är ju köparen som avgör. Vad vi nu ser är att fler och fler MAN och Mercedes-Benz rullar efter vägarna. Till och med då det gäller bussar kommer MAN starkt. Inte att undra på då Volkswagen äger både Scania och MAN så då kan det sistnämnda märket använda Scanias verkstäder och service.

Volvo äger både Mack och Renault men inte har dessa märken någon fördel av detta. Man brukar tala om stordriftsfördelar men alla tre märkena kör varsitt race. Någon som har sett att Mack och Renault har en Volvohytt eller gemensamma chassikomponenter eller motorer. Kanske Renault använder en Volvomotor och döper den till Renault. Sedan Mack vet jag säljer Renaults största modell som MACK (den med höga hytten).

Är det någon här som tror att den nya beslöjade hytten är till Volvo? Den kanske är till Renault? Bilen är registrerad som en Volvo i bilregistret men det kan ju vara chassiet medan hytten är något annat. Själv tycker jag att det är på tiden att Volvo FH16 får sig en ansiktslyftning. Den har väl minsta utrymmet på marknaden.

Visst har USA fortfarande lastbilstillverkning. De finns under Paccars paraply.

Länk: http://www.paccar.com/

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav mattiaz » 08 okt 2011, 20:16

Jag hade fått för mig att amerikanarna byggde lastbilar som tålde vad som helst, visserligen omoderna men stryktåliga.

Mattias
mattiaz

Inläggav Anders Ason » 08 okt 2011, 20:40

Hmm ... var det inte det gamla numera upphörda hyttslagprovet som var den verkliga konkurrensbegränsningen? Lite dåliga bromsar, bl a noll broms på en axel, förutom att dragbilens längd var/är lika lång som en svensk bil med flak. I alla fall om vi tittar västerut.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav gunnilse » 08 okt 2011, 21:03

Volvo kommer med ny lastbil mer kan jag inte säga.
gunnilse

Inläggav herrstina- » 08 okt 2011, 22:57

Jag skulle kunna skriva en romanserie om de svenska lastbilarnas kvalite numera, eller snarare frånvaron av densamma. Framför allt när det gäller VOLVO och bilar från våren -99 när man införde vagnel 98 och framåt, för att inte tala om -02 när man införde vers II. De sista åren har man lyckats något bättre med 13 litersmodellerna men även den har sina brister. I gengäld har märkets verkstäder förfallit till en skugga av sitt forna jag i kombination med astronomiska debiteringar.

Mina förväntningar på den kommande bilen är inte överdrivet entusiastiska.

SCANIA har ja haft sina problem med 4-serien och drivor med skurna motorer, framförallt sexor med HPI-insprutning och vissa modeller av 16 litersmotorn har haft problem.

Det räcker inte att klappa sig på bröstet och inbilla sig att man är bäst i världen, man måste prestera något också!

VOLVO äger RENAULT, MACK, UD trucks (Nissan Diesel) och naturligtvis VOLVO. Alla märkena kommer så småningom att ha gemensamma komponenter i så stor utsträckning som möjligt. Både RENAULT och MACK har i flera år levererats med Volvomotorer och framförallt I-shift växellåda, redan -07 var begränsningen för I-shift i USA leveranskapacitet från fabriken. Motorerna är till största delen Volvokonstruktioner, tex. har en 11 litersversion sålts sedan -06-07 på USA-marknaden.

Mercedes äger Freightliner och utrustar naturligtvis dessa i så stor utsträckning som möjligt med stjärnmotorer och komponenter från Stuttgart.

När det gäller Paccargruppen som tillverkar Petterbilt och Kenwort är förhållandet det omvända, Paccar äger som ende Nordamerikansk tillverkare ett europeiskt märke, nämligen DAF.
Tillverkarna i USA (förutom MACK) har ingen erfarenhet när det gäller motorkonstruktion eftersom man i alla år har förlitat sig på speciella motorleverantörer, i huvudsak Cummins, Caterpillar och Detroit Diesel varför Paccar valt att ta fram en ny motorkonstruktion hos DAF i Holland som ska bli koncernens huvudalternativ även i de USA-producerade märkena. Inget av märkena har någon egen transmissionstillverkning varför man tills vidare använder ZF och FULLER.

Det vanliga i USA är tandemdrift av betydligt klenare typ än Europastandard varför merparten av axelaggregaten är inhemska och det är alltid kunden som väljer vilken motor resp. v-låda som ska sitta i bilen. I vissa fall tror jag det är en sämre lösning, det är inte alla kunder som har kompetensen för att komponera den mest optimala drivlinan, i andra fall kan det vara smart, tex. när jätteåkerier med flera tusen bilar kan välja olika fordonsleverantörer men ändå ha samma drivlina i alla fordon.

Ett faktum som forcerar fram egna motorlösningar är att de stora motortillverkarna i vissa fall köpts av enstaka lastbilstillverkare, i andra fall är man bittra konkurrenter på andra marknader och därför inte så sugna på att leverera motorer till sina motståndare, eller gynna konkurrenten med stora motorinköp, både VOLVO och CAT är ju tex. stora på entreprenadmarknaden.

Lastbilsmarknaden i USA är enormt konservativ, man säljer lastbilar för att dom är "maskulina och muskulösa", inte för att dom är aerodynamiska och bränslesnåla och alla lastbilar ska ha nos!
Det tillverkas inga tunga frambyggda lastbilar i USA. Det vållar ju en del bekymmer när synergivinster ska skapas vid konstruktion och tillverkning av produkter med så olika egenskaper.

Det säljs inga MACKAR med Renaulthytt, däremot har en del Renulter levererats med MACK-motorer och då hottar de mest entusiastiska förarna sin front med MACK-loggan.

När det gäller frånvaron av bromsar på vissa axlar är det inte bara ett USA fenomen, under några år före och efter milleniumskiftet hade VOLVO stora problem med bromsvibrationer på framaxeln, i stället för att lösa problemet med en dålig konstruktion monerades en strypventil som helt enkelt blockerade bromsledningen vid normal användning. Vid hårda inbromsningar eller panikbroms öppnade ventilen och bromsarna aktiverades. Lösningen infördes även som standard vid tillverkningen, att myndigheterna tilllät och accepterade lösningen förstod jag aldrig.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav gunnilse » 09 okt 2011, 09:55

Det är väl tyvärr så att kvaliten blir nog lidande av alla vikt besparingar kikar lite på fordon i allmänhet å vissa saker e klent det man kan se sen gjutningar etc säkert samma där å all denna elektronik..
Kul du tog upp bromsar eller kul man ju blev genomsvett vid paniksituationer det stannar ju inte å detta slaget i ratten :shock:
Var man noga med moment dragning av framhjulen så blev det bättre vissa påstod att de drog trummorna snett men ja hmm otrevligt var de..
gunnilse

Inläggav herrstina- » 09 okt 2011, 10:33

Det tråkiga med lastbilskonstruktörer är att dom med frenetisk iver ändrar fungerande konstruktioner, inte för att det ska bli lättare, starkare eller billigare. Oftast bara för att få en annan design och då blir en bieffekt gärna sämre funktion och kortare livslängd, samtidigt som den här "onödiga" utvecklingen inte är gratis. Resultatet blir en sämre slutprodukt till högre pris och fordon med märkliga fel som verkstäderna inte har kompetens att åtgärda, ofta saknas lämpliga delar för reparation.

Som jämförelse kan nämnas luftbälgar på ett annat märke, det är samma bälgar idag som 1987. Designen är förvillande lik den som tex. VOLVO har på dagens bilar, skillnaden är att där har man genom åren förändrat designen 5-6 gånger, innan man sneglade på konkurrenterna och fick en vettig lösning.
Man kan ju fundera lite över kostnaderna för detta.

Just när det gäller kamraterna på västkusten känns det som att man tagit på sig att sysselsätta alla utexaminerade Chalmersingenjörer, alla dessa är inte lämpade för lastbilsbyggeri. Många av dom har dessutom sin egen lilla passion för elekroniska finesser som dom i lönndom stoppar in i bilarna, resultatet blir högvis med bilar som står längs vägarna och blinkar utan att någon förstår varför.
Vid de tillfällen när jag träffar dessa högskolemänniskor och debatterar lastbilar blir jag alltid överraskad över hur lite dom känner till om lastbilars användningsområden, dom verkar ha uppfattningen att bilarna står uppställda inomhus i varmgarage hela tiden. Verkligheten är ju inte riktigt sådan.

En teori när det gäller problemen med bromsvibrationerna är att framvagnsinfästningen på vissa chassier kunde skapa svängningar i chassiet som ruskade om tillvaron.
I mitt fall är det jag själv som skiftar alla hjul och jag är väldigt noga med renligheten mellan fälg och trumma, dessutom dras alla hjul med moment även släp och drivhjul.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Re: Stela dolly

Inläggav Bengt Dahlberg » 09 okt 2011, 14:11

http://www.roadtransport.com/blogs/big-lorry-blog/2011/05/more-information-on-h-trains-c.html#more
Såg dollyn på länken ovan. Antagligen har ekipaget på nedanstående länk en liknande dolly eller vad man nu ska kalla det.
http://i25.photobucket.com/albums/c63/bengts/bil/volvo/Lang/3.jpg
Någon som tittat närmare på anordningen i Göteborg?
Bengt Dahlberg

Återgå till Allmänt Veteransnack