Vykort 2

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vykort 2

Inläggav Per Thomson » 27 sep 2011, 15:38

Någon som kan avgöra i vilken stad bilden är tagen?
(Fotot är publicerat med tillstånd från fotgrafen som kommer att namnges när bildgåtan är löst.)

St Jörgens plats 2 700.jpg
St Jörgens plats 2 700.jpg (158.96 KiB) Visad 14931 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: Vykort 2

Inläggav Anders Ason » 27 sep 2011, 16:18

St Jörgens plats i Helsingborg så klart.

(nästa gång kan det kanske vara skäl i att döpa om bilden :-)

Ska strax dra till Hedins och provköra nya Lancior, dock personbil. :mrgreen:

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 27 sep 2011, 16:24

Vilken tabbe :oops:

Ja, då blev det inte som tänkt. Fotots ägare är Lennart Sjöborg och det var publicerat i dagens Helsingborgs Dagblad.

Då kanske någon kommer att ha synpunkter på lastbilsekipaget mitt i bilden?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav gunnilse » 27 sep 2011, 17:06

Denna var kul :twisted:

Snygga skyltar på väggarna kolla Volvos tex
gunnilse

Inläggav Thomas Almen » 27 sep 2011, 17:18

Mja, synpuntkter?. Eftersom det verkar saknas navreduktion får man misstänka att det är en NB 86 som nån hjärtlös själ hängt en kärra efter. Men, med Robson tog den sig fram, ivartfall.
Thomas Almen

Inläggav Fredrik Klint » 27 sep 2011, 19:09

Synpunkt på Volvon? Har han ingen baklämm? Det ser nästan så ut och han har ju sand på eller nåt, kanske inte så bra...
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Thomas Almen » 27 sep 2011, 19:34

Fredrik Klint skrev:Synpunkt på Volvon? Har han ingen baklämm? Det ser nästan så ut och han har ju sand på eller nåt, kanske inte så bra...

Automatlucka, förmodligen.
Thomas Almen

Inläggav Bo Norvinge » 27 sep 2011, 20:08

Stackars Per!
Bilden var fin i alla fall.
Vad är det för lastbil som hamnar längre bak i kön till trafikljuset eller kanske rent av blir stoppad av en polisbubbla?
Kan det vara en udda fågel som t.ex Krupp?
Längre fram ser det ut att vara en grå Bedford J3 eller liknande.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Per Thomson » 28 sep 2011, 16:50

Visst är det en liten bakläm på såväl lastbil som kärra men frågan om det fanns automatiska sådana 1968. Bilden togs för att dokumentera trafikförändringar efter övergång till högertrafik enligt fotografen. Att Robson-rullen upptäcktes (Thomas) visar på mycket god synskärpa, den hade jag själv inte upptäckt. Bosse har också bra ögon som upptäckte såväl polis-folkan som Bedforden. Men vad det är för märke på lastbilen som polisen stoppat verkar inte gå att avgöra. För den som vill analysera bilarna lite mer noggrant (ladda ner och förstora i bildvisningsprogram) följer nedan lite urklipp med bildens ursprungliga upplösning.

Vad jag tycker är intressant med bilen är att den är lackad i de från dåvarande Åkeriförbundet rekommenderade färgerna som skulle stå för bättre synbarhet i trafiken samt en "enhetlig linje" med avseende på marknadsföring. Förmodligen har kärran eller, jiggen som de säger här i Skåne, endast 8 tons totalvikt eftersom grushögen tycks bara vara mindre än hälften av bilens gruslast.

"Mando" som syns uppe till vänster på bilden (borta för länge sedan) sägs vara Sveriges första hamburger-grill, det ursprungliga namnet var "Burger-Grill". Den startades av dåvarande chefen för Helsingborgs Fryshus någon gång under de allra första åren på 60-talet. Fotografen själv berättar att han jobbade där under skolloven på 60-talet.

St Jörgens plats 2 NB86.jpg
St Jörgens plats 2 NB86.jpg (16.99 KiB) Visad 14807 gånger

St Jörgens plats 2 Polis.jpg
St Jörgens plats 2 Polis.jpg (4.85 KiB) Visad 14807 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lars-Gunnar » 29 sep 2011, 01:20

Förtbaskat Per, för jag hade tänkt säga till om färgerna. Verkar som om de var rikstäckande med lokala avvikelser. Det är några duetter, taunusar och en DKV? Så årtalet känns rätt. Sedan måste det vara en NB86 då Viking Turbo hade utgått.

Bilen som Polisen girat in framför är en KRUPP vilket märke upphörde 1968 så den hade några år på nacken.

Måste det vara navreduktion på en grusbil som drar ett litet släp med ack så överlastat. Det fanns nog inga vågar i lasttraktorerna på den tiden. Antar att man kan vara utan navreduktion om man kör singel alltså. Jag minns inte om min fars Titan eller Viking hade navreduktion men de hade "Norrlandsväxel så det måste väl ha varit så. Titanen fick ju dra släp med lika mycket timmer som på bilen om inte mer. Men navreduktionen var då inte som de stora klumpar som sitter i navet idag åtminstone på de bilar min far körde. Tror inte ens Titan Turbon hade.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav flak » 29 sep 2011, 09:08

Färgerna spred sig hit till Kalmar åkericentral och var standardfärgerna ett par år.
HMD 312  Volvo N7.jpg
HMD 312 Volvo N7.jpg (18.16 KiB) Visad 14752 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Kjell T » 29 sep 2011, 15:49

Går det att få en större bild på folkvagnen så kanske man kan se vad den är för årsmodell?
Kjell T

Inläggav Thomas Almen » 29 sep 2011, 18:00

Lars Gunnar, navreduktion gick bara att få på Titan, 88 och 89. F/FB har jag sett utan, men knappast nån N/NB.
Thomas Almen

Inläggav Bo Norvinge » 29 sep 2011, 18:53

Sparade bilden på lastbilen och polisbubblan på annan plats. Fösrstorade sedan bilden. Tyvärr blir den väldigt pixlad.

Först trodde jag på Krupp men den ser lite väl liten ut. Påminner om en Volvo Snabbe/Trygge/F82/F83 med termoskåp.
Jämför med Bedforden och folkan.

Kan du inte scanna orginalbilden i högre upplösning, Per?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Kjell T » 29 sep 2011, 20:17

Den KRUPP liknande bilen påminner också om en IFA. Minns jag rätt fanns det några andra märken som tillverkades i öststaterna som hade liknande utseende.
Kjell T

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack