Film

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Film

Inläggav 731132 » 23 sep 2011, 11:30

Hittade en härlig gammal färgfilm från Stockholm 1957, om den dåvarande trafiksituationen, mycket gamla bilar och lastbilar som kör förbi:)
Gå in på länken nedan, och sök sedan efter en Titel som heter Den förlorade melodin

http://www.filmarkivet.se/

Försökte länka direkt till filmen, men det ville sig inte.
731132

Re: Film

Inläggav Lars-Gunnar » 23 sep 2011, 21:56

Det går inte med länken även om den är korrekt. "Webbsidan kunde inte visas"

Vet inte om felet ligger hos filmarkivet för de kan ju ha problem med servern eller gör någon uppdatering.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav 731132 » 24 sep 2011, 17:03

Länken fungerar för mig när jag testade den innan jag skrev detta, så det kanske bara var något tillfälligt fel på sidan?
731132

Inläggav Lars-Gunnar » 24 sep 2011, 21:21

Ja, det var IE8 som sket sig så jag provade med FireFox och då gick det bra.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 24 sep 2011, 21:51

Undrar vad den lille gossen hade i tankarna då han satt och låtsades köra lastbil?

Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 24 sep 2011, 23:13

Titta på denna film som visar skogsavverkning med tvåmannamotorsåg, häst med timmer på kälke i djup snö, traktorer som tar tre lass på släp och Volvo rundnosar som kör timmer. Tycker det står Mörlunda på bilarnas dörrar.

http://www.filmarkivet.se/Templates/Pag ... 95%26j%3dj

Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 25 sep 2011, 10:04

Mjaa, tyckte det såg ut mera som Norrland än gränstrakterna mellan Småland å Blekinge, där Mörlunda ligger. I.o.f.s finns Bergs i Mörlunda som har/har haft egna bilar i sågrörelsen. Sen såg jag att bilarna var Z-reggade, så då pausade jag å fick mina misstankar bekräftade. Det står Höglunda på dörrarna. Det ligger öster om Stugun i Indalsälvens dalgång, å det stämmer bra med omgivningarna. Lurar på om John eller Kalle Pettersson hade den adressen innan Stugun. Sorteringen skeddde nog vid skiljet i Sandslån, som väl var Europas största på sin tid,tycker det se ut som gamla Hammarsbron i bakgrunden. F.ö finns i Lassekrog ett museum över Albert Viksten som hade skrivit manus till filmen.
Thomas Almen

Inläggav Lars-Gunnar » 25 sep 2011, 16:03

Tack Thomas för ditt klarläggande och intressanta berättelse. jag hade alldrig trott att det skulle vara i Värmland t.ex. utan jag tänkte hela tiden att det var en Norrlandsmiljö. Hade jag bara kollat upp Mörlunda så hade jag nog tänkt till.

Lars-Gunnar

Inläggav Thomas Almen » 25 sep 2011, 17:52

Ja, kanske skulle göra lite klarlägganden. Stugun ligger alltså 5 mil öster om Östersund, och Sandslån ca: 2 mil vä. om Nyland, mellan Sollefteå å Kramfors. Var Lassekrog ligger vet väl alla?. :D
Thomas Almen

Inläggav Åkarns Kalle » 25 sep 2011, 19:19

Klart alla vet vart Lassekrog ligger
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Thomas Almen » 25 sep 2011, 19:37

Åkarns Kalle skrev:Klart alla vet vart Lassekrog ligger

Ja, men vi kan väl avslöja att det är mellan Laforsen å Skyte?....
Thomas Almen

Återgå till Allmänt Veteransnack