Volvo bak!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo bak!

Inläggav Lasse Hsand » 04 aug 2011, 19:22

Den är vagnen har funnits hos farsan i många år. Är det någon som kan säga vad det har varit för modell?
vo.jpg
vo.jpg (122.73 KiB) Visad 7724 gånger
vo1.jpg
vo1.jpg (129.28 KiB) Visad 7724 gånger
. Tippen fungerar fortfarande klanderfritt. Körde lite singel till en gjutning med den igår (kvalite) Orörd i våran ägo i 30år. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Re: Volvo bak!

Inläggav S-V L44 » 04 aug 2011, 21:21

Hjulaxeln har 10 hjulbultar så chassit kommer ifrån det tyngre Volvo-sortimentet.
Om jag inte har helt fel började man använda 10-bultade hjulaxlar i och med introduktionen av L245-serien, men även Viking och Titan har 10 bultar.
Alla tidigare tyngre Volvo-lastbilar samt de lättare chassierna hade 8 eller färre hjulbultar.
Navkåpans utseende och dess bultar samt eventuellt fälg resp. däcksdimensioner kan kanske ge fler ledtrådar?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Lasse Hsand » 05 aug 2011, 21:56

Har för mig att det att det är 8,25x20 om jag inte minns fel.
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav S-V L44 » 06 aug 2011, 11:47

Det var nog ingen Titan som hade mindre däckdimension än 10.00x20 och ingen Viking som hade mindre än 9.00x20.
Även L245-serien hade 9.00x20, men det fanns faktiskt enstaka bilar som av någon anledning hade 9.00x20 fram och 8.25x20 bak.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Lars-Gunnar » 06 aug 2011, 18:52

Navkåpan tycker jag påminner om hur många av Volvos modeller såg ut från äldre tiders till Titan och framåt. Var det fler skruvar som höll fast "locket! i de tyngre än de lättare eller kanske lika många hål runtom men med olika dimension?

Jag kan gott tänka mig att traktorn drar på en f.d. L375 Starke eller L4751 som hade 7,5 tons lastförmåga. Även L420 Snabbe och L430 Trygge kunde komma på fråga beroende på behovet.

Ni ser vilka klämmiga namn Volvo hade på sina lastbilar på 50-talet. Bättre än idag. Namn på saker är alltid trevliga.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Lulebjörnen » 07 aug 2011, 12:04

Inga fjäderstockar? Axeln ser lite bred ut i förhållande till flaket, hjulen sticker ut en aning. Det ser ut som Scania-fälgar.

Den kreative vagnsbyggaren kanske svetsade fast en axel från en Scania-Vabis under ramen från en gammal Volvo? Utan att närmare reflektera över var dom ingående komponenterna ursprungligen kom ifrån. Original-axeln kanske var en 5 - eller 6 bultad Volvo med dåliga hjul som havererade under de med säkerhet allt annat än blygsamma lassen :shock: ...
Lulebjörnen

Inläggav gunnilse » 07 aug 2011, 12:37

Visst traktorsläp man tar vad man har.. Dels plockar man inte ur klumpen så skär de ihop efter en tids flitigt användande om man nu inte vänder axeln upp å ner, fjädring överskattad lyx..
gunnilse

Inläggav S-V L44 » 07 aug 2011, 12:52

Ja eftersom man egentligen bygger dylika tingestar primärt för funktionalitet och för att kunna utföra ett visst arbete (oftast hårt) så finns det ju egentligen inga hämningar avseende originaltänkande så som man kanske gör när det gäller att bygga upp eller ta hand om en veteranlastbil.
Därför tar man ju som nämnts ofta vad man har tillgängligt och så blir resultatet kanske ibland ett fordon bestående av diverse hopplockade delar.
Och långt senare kan det bli riktigt svårt att se vad man faktiskt utgått ifrån om man inte har någon historik att falla tillbaks på.

Här ett exempel på en bak vilken, om man bara tittar på bilden, jag skulle märkesbestämma till Scania/Scania-Vabis p.g.a. bakljus/nummerskyltshållarna.
Bak.jpg
Bak.jpg (57.21 KiB) Visad 7540 gånger

Men bilen är något så unikt som en L47513 Raske TipTop.
Så man kanske skall vara försiktig att alltför kategorisk, men det är alltid kul att göra försiktiga antaganden och få igång en diskussion och sedan se vart detta leder.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Återgå till Allmänt Veteransnack