Prissättning av veteranlastbilar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Prissättning av veteranlastbilar

Inläggav S-V L44 » 23 jul 2011, 14:19

Många gånger undrar man vad man skall värdera sin klenod till när man bestämt sig för att sälja?
Eller omvänt, vad är rimligt att betala för en veteranlastbil när man väl bestämt sig för att köpa?

Det är nog väldigt svårt att sätta några strikta riktlinjer för detta, men som säljare skall man ju känna sig nöjd med det pris man får ut, och som köpare har man ju sin egen plånbok som måttstock förutom att även köparen naturligtvis skall känna sig nöjd med sitt köp.
Grundregeln är ju att en säljare vill försöka sälja så dyrt som möjligt, medan en köpare vill försöka köpa så billigt som möjligt. För en entusiast är kanske inte priset allena avgörande vid köp, men oavsett är priset viktigt för de flesta av oss.

Så de faktiska priserna sätter man därför nog bäst själv. Använd alltid sunt förnuft och utnyttja alla sinnena.

Som vid all försäljning/köp så är det naturligtvis också tillgång och efterfrågan som ju till stor del bestämmer priset.

Det finns dock en hel rad faktorer som påverkar priset. En grov checklista (utan inbördes rangordning) kan t.ex. vara dessa punkter:
- Fordonets fabrikat, modell och årsmodell.
- Fordonets kondition. Skrot, objekt, bruksskick, toppskick, etc.. Oavsett skick försök ändå bedöma behovet av eventuella kommande reparationer. Verkar säljaren ärlig?
- Om fordonet är renoverat, hur är renoveringen utförd? Kan man egentligen värdera en genomförd renovering fullt ut?
- Kan framtida reservdelsförsörjning anses vara säkrad? Hur trickigt blir det att anskaffa reservdelar?
- Fordonets påbyggnad och utrustning. Har den påbyggnad/utrustning som bedöms vara attraktivt? Vilken påbyggnad är mest attraktiv?
- Är fordonet i originalskick, tidstypiskt skick, eller kraftigt moderniserat? Finns dokumentation för eventuella avvikelser?
- ”Desperation”, behöver säljaren pengar eller känner köparen att detta måste jag bara ha.
- Rätta tillfället?
- Hur unikt är fordonet? Att fordonet endast finns i ett exemplar behöver inte automatiskt innebära att man kan sälja det dyrare då det kan vara svårt och dyrt att anskaffa reservdelar, etc..
- Räkna med att det kommer att prutas. Det begärda priset är oftast inte det man kanske får i slutändan.
- Läget. Var finns fordonet? Transportkostnader tillkommer.
- Är fordonet inregistrerat? Är det en lastbil, epa- eller A-traktor, etc.. Finns tillräckliga underlag för en s.k. Ursprungskontroll hos Transportstyrelsen om fordonet inte redan är inregistrerat?
- Övrig dokumentation och historik värdesätts oftast av köparen.
- Är fordonet besiktigat eller avställt? Tidpunkt för avställning?
- Aktuellt konjunkturläge.
- Är utländska spekulanter beredda att betala mer? Är man som säljare intresserad av att fordonet går på export?
- Skall man försöka bestämma en grov prisbild tidigt eller skall man försöka utnyttja tillfället för budgivning?
- Hur ser den framtida utvecklingen ut? Kommer intresset för veteranlastbilar att öka (och därmed efterfrågan på objekt att öka)? Hur är den allmänna medvetenheten?
- Genom vilka media skall man annonsera? Internet (t.ex. Blocket bara för att nämna en annonssite), press, utställningar/rallyn, personliga kontakter utan egentlig annonsering, etc..

Ja, listan kan säkert göras längre.

Det är helt klart att priserna kan variera inom ett ganska brett spann, och det är inte alls säkert att man får ut (eller behöver betala) det åsatta priset. Tag kontakt och diskutera.
Det är nog så att "övertron" på t.ex. Blocket ibland är hög, eftersom vissa objekt dyker upp år efter år fortfarande hos samma ägare, och det betyder ju att fordonet inte blivit sålt, och då kan man ställa sig frågan "varför?".
Kan det innebära att man har ett bättre förhandlingsläge som köpare, att grundpriset är på tok för dyrt, att kvaliteten på varan inte möter upp till spekulantens förväntningar, att säljaren är prisfixerad, eller vad?


// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Prissättning av veteranlastbilar

Inläggav Per Thomson » 24 jul 2011, 11:22

Innan man bestämmer sig för ett annonspris kan det ju vara lämpligt att kolla med andra som har mer erfarenhet. Här kan forumkontakter vara till god hjälp och även av intresse för andra.
Det kan även förekomma situationer då man är flera ägare till ett objekt men att någon vill dra sig ur och man söker finna någon grad av objektiv värdering.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7477
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Prissättning av veteranlastbilar

Inläggav gropen » 24 jul 2011, 12:48

Håller med er helt i de ni skriver, de va väl lite så ja tänkte med den här regenten som står här som jag funderar starkt på att sälja, man är mkt. tacksam för dom tankar och prisförslag som medlemmar på forumet kan dela med sig av.
Min tanke är ju att sälja den till nån så den blir kvar i Landet så den inte går utomlands, håller på med traktorer med å tyvärr så ser man att många gamla svenska traktorer försvinner härifrån.
För jag vill ha tag på en lite nyare bil med flak som lastar min. 7ton och sovhytt.
Tack för ett bra forum..
gropen
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 24 aug 2010, 15:42

Re: Prissättning av veteranlastbilar

Inläggav gunnilse » 24 jul 2011, 15:05

Inte lätt att prisätta saker man inte kan se men visst jag e flitig på Blocket å det kommer fynd till riktigt bra priser men de annonserna ligger ute kanske mindre än en timme..
Sen finns de bilar som stått i tjugo år med ett murket flak å ett täcke av somlig beklädnad av div sallad hyttsvamp å som dessutom då påstås att de är värda över hundra renoverade sånt e ingen ide att ringa på när de begär halva det priset..
Om man nu går på en sån grej en gång så har man aldrig har renoverat eller försökt ett sånt ök i besiktningsbart skick inom rimlig kostnad innan.
Rent allmänt tycker jag priserna e låga de som vill ha runt hundra för ett lackat å fint körbart åk "nu har jag inte kikat live på något sådant" men oftast är det bra å många foton så man ser ju att mycket arbete är nerlagt..Krasst kan man ju vända på detta att det kanske e så att objekten är för dyra :idea:
Ni som vet vad kostar blästring å en hellack numera?

Thomas
gunnilse
 

Re: Prissättning av veteranlastbilar

Inläggav gropen » 28 jul 2011, 22:25

Nej de är ju inte lätt, men lite kort så ser man lite iaf. och kan få en liten tankeställare,
gropen
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 24 aug 2010, 15:42


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster