Ämnet har ventilerats några gånger tidigare i bl.a. dessa trådar:
viewtopic.php?f=1&t=925&p=6013&hilit=min+%C3%A5sikt#p6013 viewtopic.php?f=1&t=919&p=5981&hilit=min+%C3%A5sikt#p5981viewtopic.php?f=1&t=904&p=5939&hilit=osmakligt#p5939 Det är naturligtvis bilägaren själv som får bestämma vad han eller hon vill göra med sitt fordon, fattas bara annat. Och det viktiga är att någon är villig att ta hand om fordonet så att det bevaras åt eftervärlden.
Det är ju också så som Reid nämner att en lastbil är ett arbetsredskap som mycket väl kan ändra skepnad efter aktuellt behov under sin aktiva tjänst.
Men personligen tycker jag absolut att det är trevligast om man försöker se till att ett gammalt fordon antingen behåller den skepnad den hade under sin aktiva tjänst (med dokumenterad historik om det avviker markant) eller så försöker man se till att den blir utrustad på ett relativt tidstypiskt sätt.
De flesta lastbilar har en aktiv tjänst på cirka 8-10 år eller kortare tid. Därför tycker jag att man bör vara återhållsam med att utrusta fordonet med betydligt nyare tillbehör som t.ex. är mer än 25-40 år nyare än bilens årsmodell.
Det hänger också i viss mån samman med vilket årtionde bilen härstammar från och hur pass ovanlig bilen är. Finns fordonet bevarat i endast ett eller ett par exemplar så är det ett helgerån att göra annat än originalrenovering eller återställning till det skick fordonet hade under sin aktiva tjänst.
Sedan kan man ju göra en ren ”customizing” så att det blir uppenbart att fordonet inte på något sätt avses vara original. Även detta kan se attraktivt ut.
Men själv röstar jag på original vid tiden för leverans så långt detta är möjligt. Det får naturligtvis inte gå till överdrift på det hållet heller, då det kan vara både mycket svårt och dyrt att finna delar som kanske kan klassas som ”original”. Men att t.ex. hänga Michelin-gubbar på ett ekipage från 1940-talet ser ju inte kul ut. Då får gubbarna antingen platsa i garaget eller så får man skaffa ytterligare en bil som är nyare att sätta dem på eller så säljer man gubbarna till bättre behövande.
Jag hade gärna sett ett röstningsalternativ som lydde ”Original, men med måtta” eftersom det är ett sådant alternativ som jag försöker eftersträva.
// Kjell N