av Kjell T » 14 jul 2011, 22:46
På vevaxlar behövs svängningsdämpare, speciellt på längre vevaxlar är det nödvändigt. En vevaxels rotationshastighet variera, vid varje arbetstakt får den en "spark" som gör att den accelererar. Långa vevaxlar behöver därför svängningsdämparen (torsionsdämpare) för att vevaxeln skall hålla. Sisu Power raka 7:an , avsedd främst för vissa skördetröskor tillverkade inom AGCO konsernen som kräver effekt på ca 500hk, har ett rejält "svänghjul" i framändan på motorn. Det är vanligt att amerikanska 6:or och V8:or har tvådelad svängningsdämpare med gummi mellan nav och ytterring. Det förekommer också svängningsdämpare som är silikonfyllda. Många svängningsdämpare har förstörts när okunniga mekaniker med kloutdragare demonterat dämparen genom att placera klorna mot yttersta delen. På silikon fyllda har det vid denna felaktiga demontering uppstått deformation som senare förorsakat vevaxelbrott om den återmonterats i skadat skick.
Varför man monterat svängningsdämpare på kardanaxeln kan jag bara anta, men kan tänka mig att det kan uppstå svängningar under vissa omständigheter. Egentligen borde bilhjulen vara en svängningsdämpare tack vare gummidäcken, men jag antar att kuggspel och slitna lager kan förorsaka behovet av svängningsdämpare. Pinjonglagren skall vid montering ha en förspänning som blir mindre när bakaxelhuset blir varmare. Förspänningen blir också mindre när lagren slits och då ökar risken för svängningar. Gummi är bra dämpare av svängningar. Hur grusvägarnas ojämnheter påverkar svängningarna har jag ingen erfarenhet av, men kanske någon annan har?
Det finns många märkliga exempel på hur konstruktörer har löst problem med svängningar. Många har säkert kört en VW typ 1 eller 3 och råkat ut för enorma svängningar i ratten efter att ha kört över järnvägsräls eller gupp. VW löste problemet genom att montera en stötdämparliknande styrdämpare på styrstaget i början av 60-talet. När denna styrdämpare blev sliten uppstod svängningar. Jag tyckte inte om denna styrdämpare pga att det blev svårare att parera sladdarna i sträng kyla med denna dämpare i fullgott skick. I stället demonterade jag styrväxeln då och då när det var nödvändigt och plockade isär den och justerade om förspänningen på axeln som kommer från ratten. Så länge förspänningen var normal uppstod inga svängnigar i ratten, men när lagren slitits lite efter något år var det dags att göra om arbetet. Styrdämparen bytte jag aldrig. Detta var nu lite ifrån det ursprungliga, men ett exempel på en typ av svängningar.