Vad är detta för "svänghjul"?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vad är detta för "svänghjul"?

Inläggav S-V L44 » 10 jul 2011, 00:44

I tråden "En tankbil till........" viewtopic.php?f=1&t=3775 så kan man skymta något som påminner om ett svänghjul strax före bakaxelklumpen. Vilken funktion fyller detta?
Jag har sett liknande "svänghjul" på åtminstone två Scania-Vabis L60, bl.a. den som återfinns på detta foto.

Scania-Vabis L62 HS - 1951 - LR.JPG
Scania-Vabis L62 HS - 1951 - LR.JPG (133.45 KiB) Visad 21368 gånger

Scania-Vabis t.ex. nämner inte detta svänghjulsliknande tingest varken i text (så vitt jag kan bedöma) eller bland sprängskisserna i sina reservdelshandböcker, så det är nog något slags eftermontage.

Det skulle vara skoj att få veta vilken funktion hjulet fyller.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Vad är detta för "svänghjul"?

Inläggav Thomas Almen » 10 jul 2011, 10:28

Man kunde tänkt sig nån form av tilläggsbroms, men verkar ju inte finnas nåt som kan ligga an mot hjulet för att bromsa. Det enda jag kan komma på i en hast är nån typ av balanseringsvikt, men då verkar den ordentligt tilltagen.
Thomas Almen

Inläggav S-V L44 » 10 jul 2011, 11:35

Jag har varit inne på samma tanke, men jag ser inget som ligger an eller ens kan ligga an mot hjulet, åtminstone på de bilar som jag upptäckt hjulet på.

Jag skulle kanske tillägga att de två Sc-V L60 som jag sett detta hjul på båda tjänstgjort inom Vägverket, om detta kan ha någon betydelse? Men varför skulle det i så fall även sitta på en Volvo tankbil?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Thore Nilsson » 10 jul 2011, 12:11

Har nyligen kommit över en Scania Vabis L63 -52 som också har ett sväng hjul framför bakaxeln, har funderat på funktionen. Kan det vara något med knutarnas vibbrationer
eller något med växellådan osynkat som det är.

(Bil är utrustad med en rostfri tank på 5200l som har andvänds till att transortera vin) .
#Thore Nilsson
Thore Nilsson

Inläggav Thomas Almen » 10 jul 2011, 13:08

Mjaa, den kan väl aldrig vara förberedd från fabrik för att driva en ballatarem?. Det var ju många bilars öde förr, men oftast satt man ju drivningen på medbringarn på växellådan. Nä, tror nog ändå mest på nån form av balansering.
Thomas Almen

Inläggav gunnilse » 10 jul 2011, 17:46

Svängningsdämpare som nämnts sitter säkert bara på viss typ av utväxling på bakaxeln har det på min Volvo express då den e varv villig tex..

Har även sett de på perrong truckar å andra typ flygpl fordon som även de har nerväxlad bakaxel kardan får väl ett eget liv så hela bilen skakar..
gunnilse

Inläggav Anders Ason » 10 jul 2011, 19:55

Jag tror det är ett obalanserat svänghjul på V&S bilen så att man kunde leverera färdiga Dry Martini direkt till storkund.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thore Nilsson » 10 jul 2011, 21:29

Du menar Shaken not stirred så som J bond vill ha Anders ,Vinet som skvalpade i tanken hette Montrouge som kom på järnvägsvagn från södra frankrike
Om det har något med utväxlingen att göra så gick den här bilen inom stadgränsen allså inte i så hög fart,men man vet ju aldrig.
# Thore
Thore Nilsson

Inläggav Stellan » 10 jul 2011, 21:35

Jag kan inte riktigt släppa tanken på att det skulle kunna vara en handbromstrumma med utanpåliggande belägg, och där den yttre trumman har tagits bort. Kan de ha byggt om bromssytemet någon gång tro?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Kjell T » 10 jul 2011, 21:45

Det ser ut att vara en torsionsdämpare med gummi fastvulkaniserat mellan navet och ytterringen. Kan tänka mig att det skulle finnas ett visst behov på chassin med lång kardanaxel. Det förvånar att det användes på L60 och inte på LS60, där de senare i kombination med boggilyft kunde ha ett visst behov av dylik tingest.
Kjell T

Inläggav Anders Ason » 10 jul 2011, 22:22

Thore, stod bredvid säljaren och tittade på bilen när du ringde honom, var en lörd. eller sönd och du skulle hämta den dagen efter. Nästa gång du är i krokarna är du välkommen hem till mig på en fika.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav S-V L44 » 10 jul 2011, 23:34

Här är en bild på hjulet från en annan vinkel och från en annan bil.
Scania-Vabis L62 - 1954 - CDP072 (BD5872) - LR.JPG
Scania-Vabis L62 - 1954 - CDP072 (BD5872) - LR.JPG (156.03 KiB) Visad 21204 gånger

Kan det vara gummi mellan yttre och inre ringen? Färgen är definitivt annorlunda än gravrost. Det står några siffror som slutar på 0850 i detta område.

Frågan kvarstår, varför finns detaljen inte med i reservdelskatalogerna?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Kjell T » 11 jul 2011, 08:13

Min gissning, om den inte finns i reservdelskatalogerna, är att torsionsdämparen monterats in i efterhand när det funnits anledning. Skall försöka komma ihåg att bläddra igenom pärmen med servicemeddelanden från den aktuella tiden, kanske det kan finnas något där.
( Vissa Volvo Amazon hade ett svänghul , såg ut som en liten bromsskiva, på växellådans fläns för kardanaxeln.)
Kjell T

Inläggav Thomas Almen » 11 jul 2011, 21:37

Även Mercedes 123-serie hade en liknande anordning, som gick alldeles utmärkt att avlägsna, utan problem
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 11 jul 2011, 21:49

Ingenting brukar sättas på (kostar) från fabrik utan en bra anledning. Även en extra bricka kan ifrågasättas. Verkligen ett intressant hjul som dessutom inte verkar ha en självklar orsak till att finnas där.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack