FLAKLÅS

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

FLAKLÅS

Inläggav Skogstorparn » 22 jun 2011, 17:14

Fråga....
Jag har inget tipp/flaklås på min gamla Cheva. Tänkte förekomma bilprovningen till reg.bes.
Gissar att det är ett krav att inte flaket kan tippa, utan att man har en låsning mellan flak o ram?

Eller ska hydraulkolven hålla emot ?

Hur ser det ut på gamla veteranlastbilar, Volvo, Scania ?

mvh /Ulf
Scania LB85S 1973
Volvo Amazon 1967
Ford Custom 1964
Ford Galaxie 1959
Användarvisningsbild
Skogstorparn
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 12 dec 2010, 12:00
Ort: Skogstorp

Re: FLAKLÅS

Inläggav Thomas Almen » 22 jun 2011, 17:56

Skum fråga, men normalt, på en 3-vägstipp, så har du en tippbom fram och en bak. I ytterändarna på dom sitter "flaklås" som man använder för att bestämma tippriktning, (bak- eller sidtipp). På t.ex lättdumprar finns bara en kort tippbom/axel bak, och nån form av styrklyka fram. Att kolven "håller emot" vet jag inte, då det oftast handlar om enkelverkande kolvar, d.v.s flaket sänks med hjälp av tyngdlagen. Låter inte som det skulle vara nåt problem på bilprovningen, har aldrig fått det spörsmålet när jag besiktat tippbilar.
Thomas Almen
 

Re: FLAKLÅS

Inläggav Anders Ason » 22 jun 2011, 21:36

Flaken ligger faktiskt löst och skramlar i framkant, de kan ju ändå inte åka av. Absolut ingen låser och lossar de främre flaklåsen för varje lass. De är enbart till för att kunna välja sidtipp, om det nu är den konstruktionen. Har dock sett flera bilar i mitt liv där förarna glömt att ställa om två lås efter en sidtippning ex. vis. På den tiden blev bilarna i regel skrot om försök gjordes att tippa på det viset.

Bilprovningen har inga synpunkter på låsen.


:)
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: FLAKLÅS

Inläggav Skogstorparn » 22 jun 2011, 22:11

Ok, tack. Styrningar har jag i framkant av ramen som styr ner flaket rätt.

Trodde det skulle finnas nån form av vred, med fjäderbelastning, som man styr in i nåt hål, så inte flaket kan tippas av "misstag" om ni förstår...

Som typ hytt-tipp-spakarna som hindrar att hytten reser sig vid inbromsning.

Men men, då är troligen allt okej. Ville bara kolla för säkerhets skull.

Tack för snabba svar alltid även om frågorna är tröga.
Scania LB85S 1973
Volvo Amazon 1967
Ford Custom 1964
Ford Galaxie 1959
Användarvisningsbild
Skogstorparn
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 12 dec 2010, 12:00
Ort: Skogstorp

Re: FLAKLÅS

Inläggav Reid Hulting » 22 jun 2011, 23:00

Flaklås håller flak, lämmlås håller lämmar :) .
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2417
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: FLAKLÅS

Inläggav Skogstorparn » 23 jun 2011, 10:21

Jag har en simpel envägstipp med en kolv som trycker upp flaket.
Ner får Newton hjälpa till.

Det jag undrade över var helt enkelt om man MÅSTE ha ett lås som man sen kan skita i att låsa.
Eller om man inte ens behöver ha det.

Är som att åka med en biltransportkärra utan att låsa främre låsöglorna tycker jag om man inte har lås på ramen som håller flaket nere.
Scania LB85S 1973
Volvo Amazon 1967
Ford Custom 1964
Ford Galaxie 1959
Användarvisningsbild
Skogstorparn
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 12 dec 2010, 12:00
Ort: Skogstorp

Re: FLAKLÅS

Inläggav Reid Hulting » 23 jun 2011, 12:38

Jag tittade lite på bilderna på Chevan och förstår att du jämför med en biltransporttrailer. Men frågan är om du inte borde oroa dig mer för vilken lastförmåga bilprovningen kommer att räkna fram, med tanke på flaklängd och överhäng.
Ta kontakt med Bilprovningen och be om hjälp att räkna fram det, så kan du samtidigt få råd om flaklås.
Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2417
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: FLAKLÅS

Inläggav Skogstorparn » 23 jun 2011, 13:45

Överhänget oroar mig med !!

Den har haft staket från början. Och längden är orginal.
Totalvikten är 16000 pounds. Dvs 7200 kilo, och den vägde 2850 enligt tulldokumentet.
Ger en lastkapacitet på 4350.

Om inte Bilprovningen har invändningar.

Ska fylla bilen med reflexer och skyltar så dom inte kan gnälla på det i alla fall....
Scania LB85S 1973
Volvo Amazon 1967
Ford Custom 1964
Ford Galaxie 1959
Användarvisningsbild
Skogstorparn
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 12 dec 2010, 12:00
Ort: Skogstorp


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster