Ny bok!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ny bok!

Inläggav LarsJo » 17 apr 2011, 22:09

Jag skulle gärna vilja presentera en ny bok med mycket nostalgiskt innehåll med tyngdpunkt på åkerinäring. Det är min far Rune Jonsson som nu ger ut sin levnads historia i en 285 sidor tjock inbunden bok. Rune är 82 år gammal och har levt ett äventyrligt och kreativt liv. Boken skildrar den enorma utveckling som skett sedan 1929 då han föddes. I boken berättar han om sitt långa liv där arbete och företagande varit mycket viktigt. Boken heter "Min 80-åriga kryssning genom livet".

Hans långa bana inom transportbranschen började med fraktbåtar i Stockholms skärgård på femtiotalet, övergick till inrikes långtraderi kring 59-60 för att bli nordentrafik i början på sextiotalet. 1965 startades europatrafiken först med allehanda gods för att senare bli mer och mer specialicerat på flyttningar och möbeltransporter. I boken skildras flera av långresorna, bla till Teheran 1970, Beirut under brinnande krig 1976 och Kairo 1977. I slutet av 70-talet var han med och startade flyttåkarnas gemensamma bolag; Samverkande Expressföretag AB (SEFAB) som sedermera blev FMT - Förenade Möbeltransportörer AB. Rune blev lite av flyttbranschens eldsjäl under många år.

Den är rikt illustrerad och innehåller även en DVD med bl a en film från den så kallade "FMT-festivalen" 1989 där en hel del flyttbilar och människor från flyttbranschen figurerar.

Vi har valt att ge ut boken i egen regi, och den finns att köpa för 300:- inkl.moms. Beställningar kan göras till följande mailadress:

tirtransport@hotmail.se

Frågor om boken besvaras av mig: Lars Jonsson 070-572 64 04 eller mail: lars@ttc-info.com
Bilagor
skanna0001.jpg
Boken "Min 80-åriga kryssning genom livet" på 285 sidor är rikt illustrerad.
skanna0001.jpg (253.59 KiB) Visad 14500 gånger
LarsJo

Re: Ny bok!

Inläggav LarsJo » 23 apr 2011, 00:20

Tack för intresset för min fars bok!

Lite mer info om boken:
Vi har försökt göra boken så lättläst som möjligt. De mer än 180 bilderna lättar så klart upp verket, och vi har genom att göra rubrikerna till varje kapitel långa så att de sammanfattar innehållet i respektive kapitel. Detta gör att man inte direkt behöver läsa boken från pärm till pärm, utan kan "saxa" lite mellan de olika kapitlen, lite efter intresse. Varje kapitel är berättelser om ett antal år i min fars långa liv och kommer i kronologisk ordning. Några axplock av rubriker till några kapitel:

Kapitel 3: 1939-1942
Om tunga krigsvintrar, gengasved, äggkläckningsmaskiner och byaslagsmål vid "Syndens hus".

Kapitel 6: 1946
Om Jungman Jonssons sjömansliv, Fyll-Sigrids åtråvärda last och hur man roar sig kungligt i Hamburg för endast 3 kronor.

Kapitel 9: 1950
Om kannhalning, skallerormar vid Missisippi, ryska tandplågare och blivande svärföräldrars syning

Kapitel 13: 1957
Om jordgubbstransporter och skärgårdssupar, spanienresa med besök hos Juan Carlos och konjakstörstiga åsnor

Kapitel 16: 1961-1962
Om åkerinäring och finlandstrafik, en tuff barnflicka och en långtradarchaufför med talang för blodfulla historier

Kapitel 18: 1965-1966
Om destination Europa, ilskna väckta björnar, vägglössbitna barn och festglada tullare

Kapitel 20: 1969-1970
Om strapatsrika resor som transportör och kurir åt UD, risk för liv och lem i turkiska bergsmassiv, kolerasmitta, korrupta tullare och om planhushållningens baksidor.

Kapitel 23: 1975-1977
Om roterande dansgolv, skottlossning i Beirut och om hur man sätter grevinnor och fina fruar på plats.

Och så vidare.....Boken har 39 kapitel....

/Lars Jonsson
tirtransport@hotmail.se
LarsJo

Inläggav LarsJo » 29 apr 2011, 20:32

Till er som beställt boken:
Vi har nu erhållit slutleveransen från bokbinderiet. Vi kommer att skicka böckerna i början av kommande vecka!

Tack för ert intresse, min gamle far gläds mycket över detta!

Hälsningar
Lars Jonsson
tirtransport@hotmail.se
LarsJo

Temp

Inläggav Ove » 20 maj 2011, 21:54

Hej Lars, har just läst din fars bok mycket intressant, rekommenderas!

Kände igen mig som hjälpare till Ernst Express i Avesta under femtiotalet. Jag hade lite körning med lastbilen då och han frågade om jag ville följa med till ett kraftbygge i övre Norrland för en flytt till Stockholm. Ernst hade en Scania-Vabis flyttbuss med just Ackerman tvåaxlat släp http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=27&t=1497&p=9683&hilit=ernst#p9683. Två dagar att packa. Lossning på Östermalm tre trappor, ett svart piano som Ernst och Gustav bar upp utan att vila. Var ej med på flera flyttningar.

Timmer var bättre.
Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove

Inläggav Kjell Åman » 22 maj 2011, 19:37

Hej Lars.
Vill tacka för en mycke trevlig ,spännande och rolig bok .Rekomenderas starkt.Tack än en gång :D
Kjell Åman

Inläggav Bo Norvinge » 23 maj 2011, 19:31

Tack Lars!

Intressant bok som garanterat även intresserar de som inte är inbitna lastbilsfantaster.

Tänk så många livsberättelser det finns. Tyvärr försvinner de flesta.
Fler skulle ta tag i saken och ge ut erfarenheterna i bokform.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav LarsJo » 27 maj 2011, 22:59

Tack för alla positiva kommentarer om min fars bok! Pappa Rune gläds också mycket från sin sjuksäng. Fortfarande finns böcker kvar; beställs bäst genom att maila:
tirtransport@hotmail.se

Boken faktureras! Priset är 300 kronor inkl. moms + porto.

Bästa hälsningar Lars Jonsson
LarsJo

Inläggav LarsJo » 18 jun 2011, 18:01

skanna0001.jpg
skanna0001.jpg (125.79 KiB) Visad 13804 gånger

Min far Rune Jonsson finns inte med oss längre. I onsdags kväll, den femtonde Juni, lämnade han jordelivet efter att ha kämpat mot sin cancer en längre tid. Jag är dock så ofantligt glad att vi hann ge ut hans memoarer "Min 80-åriga kryssning genom livet", så hans livsgärning finns på pränt. Han gladdes också mycket över att boken tagits emot så väl av läsare även utanför hans bekantskapskrets. Boken går fortfarande att beställa via tirtransport@hotmail.se. Den kostar 300:-. Beloppet faktureras.

På den bilagda bilden ser vi Runes tre nya Titan Tiptop från 1965, som trafikerade bl a. Spanien. Om detta och mycket annat går att läsa i boken!
LarsJo

Inläggav Anders Ason » 18 jun 2011, 18:28

Beklagar starkt sorgen och efter att ha (sträck)läst boken så uppstår ju faktiskt en slags relation till den intressanta huvudpersonen.
Dessbättre hann ju boken komma ut i tid och det är ju kanske inte så många förunnat att få en sådan utmärkt bra minnesbok efter sig.

Hälsningar, Anders Andersson, Linköping
Användarvisningsbild
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 18 jun 2011, 18:57

Får beklaga sorgen, samtidigt som jag vill lyckönska till utgivningen av boken. Ett fint sätt att hedra din pappa på, mens han kunde ta del av intresset för boken. Ska försöka komma över boken, men eftersom jag emigrerat, utanför det förhatliga EU-staketet, så tar jag det vid lämpligt tillfälle. Ser förresten Gösta med jämna mellanrum nere i Trondheims hamn, också en som skulle vart inbunden mellan pärmar :wink:
Thomas Almen

Inläggav Bo Norvinge » 19 jun 2011, 10:00

Jag får beklaga sorgen!
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav S-V L44 » 19 jun 2011, 12:02

Jag får också beklaga.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Reid Hulting » 19 jun 2011, 13:15

Beklagar sorgen. Och då var det ju extra synd att vi inte lyckades hitta igen hans gamla dragbil, när den ändå hade funnits så nära så länge.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav herrstina- » 19 jun 2011, 13:24

Jag beklagar din fars bortgång.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Lars-Gunnar » 20 jun 2011, 21:40

Beklagar en älskad fars bortgång.

Lars-Gunnar :)