CHEVROLET?????

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

CHEVROLET?????

Inläggav peter fra danmark » 27 feb 2008, 16:48

Hej

Er dette en CHEVROLET 50 årende?
Bilen har været min fars, men da han ikke er mere kan jeg ikke spørge ham.
Jeg husker bilen, han købte den brugt og anvendte den frem til 62 da købte han en BEDFORD J6.

Bild
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark

Re: CHEVROLET?????

Inläggav Anders Roger Larsson » 27 feb 2008, 19:46

peter fra danmark skrev:Hej

Er dette en CHEVROLET 50 årende?
Bilen har været min fars, men da han ikke er mere kan jeg ikke spørge ham.
Jeg husker bilen, han købte den brugt og anvendte den frem til 62 da købte han en BEDFORD J6.

Nej, jag tror inte att det är en Chevrolet då dessa vagnar hade ett "streck" under emblemet som syns över framskärmen. International däremot tror jag (kanske 50-52?) då dessa vagnar inte hade något "streck" under fabrikationsnamnet. Detta stämmer också bättre med längden på texten samt framkärmens bakre del. Du kan inte se bättre med förstoringsglas? Hytten ser dock ut som att komma från IH 47-49 eller äldre då torkarna satt i överkant på rutan fram till 1949? Eller så är hytten tillverkad av en lokal hyttillverkare?
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav peter fra danmark » 27 feb 2008, 20:26

Hej Roger

Tak for dit indlæg, det kan meget vel være en IH. Når jeg ser på orginal billedet med lup hjælper det ikke. Jeg vil prøve at lægge billedet ind i fottoshop for at se om jeg denvej kan få noget frem.
Det overrasker mig noget at den måske er så gammel, men det er muligt, da min far jo ikke havde haft virksomhed så længe.
Jeg går vidre med det og holder jer orinteret om hvad jeg finder ud af.

Endnu en gang tak Roger.
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark

Inläggav peter fra danmark » 29 feb 2008, 18:29

Hej
Jeg har oprettet en profil på http://www.justih.org/Binder-Bench/forumdisplay.php?f=49 og lagt billedet ud der. 8)
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark

Inläggav peter fra danmark » 08 mar 2008, 18:14

Stadig intet nyt fra USA :(
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark

Inläggav peter fra danmark » 13 mar 2008, 15:45

Nu er der nyt, en herre fra USA mener at bilen kan være en Studebaker.

Fabrikken fik en ordre, under 2 verdenskrig, fra hæren. der blev lavet 197.678 stk Studebaker i forskellige udførsler.
Halvdelen gik til hæren, hvoraf igen halvdelen gik til europa. Den resterende halvdel gik til USSR, som kopierede den, og fik derefter navnet GAZ. :!: :!:

Da jeg aldrig mindes at have set dette mærke, beder jeg om hjælp. KAN det være en Studebaker???? :?: :?: :?:
Erder nogen her der har set disse Studebaker :?: :?: :?:
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark

Inläggav Lars-Gunnar » 13 mar 2008, 22:56

Studebaker är ju mest känt för deras Pickupar. De gjorde mycket få medium duty lastbilar.

Deras bilar var ju mest för bönder/farmare men de gjorde ju också några herrgårdsvagnar.

Peter, jag skall fråga en vän i Canada om han vet vad det är för bil. Han är gammal chaufför och har sett massor av olika bilar efter sina 40 år efter vägen.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar

Inläggav Lars-Gunnar » 14 mar 2008, 17:37

Hej Peter

Svar har kommit från Canada från William Weaterstone:

Hi Lars-Gunnar;

I do not believe it is a Studebaker. If you look at the windshield wipers, they are mounted above the windshield and hang down to clean. All of the Studebakers that I have researched back to the 1930's have the windshield wipers mounted at the bottom of the windshield on the engine cowl. The Studebaker body (cab) (Cabin) has a rounder shape and lower (smaller) side windows.

I too have tried to read the side plate with no luck. I even sharpened the photo but did not work. I will keep a look out for more truck photos to see if I can match the photo.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav peter fra danmark » 14 mar 2008, 19:03

Hej Lars Gunnar.

Tak skal du have for din indsats omkring mit billede, forviringen breder sig prøv at se. :? :(

[list=]Hello Peter
This is a Studebaker truck. It's a 57 or 58 and is about a 1 1/2 ton chassis. I could be more specific if I could see the grill on the front of the truck but I'm sure it's a Studebaker and it is either a 57 or 58.
Hope this helps

Ken Michael

If the elevator to success is crowded, take the stairs.

--- On Thu 03/13, Peter Frank From: Peter Frank [mailto: Date: Thu, 13 Mar 2008 15:50:25 +0100
Subject: Truck

Men Lars vi ser vidrer hvad der sker i sagen, det lyder til din ven arbejder vidrer med sagen :lol:

Men dette er vel ogsaå det spændene i det at have med gamle ting at gøre ikke. :?:

Jeg håber i alle husker på billedet, for pludeslig er der en som finder en bil der passer med den på billedet. :D

PS. jeg har spurgt her.http://www.studebakersonly.com/[/list]
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark

Inläggav Lars-Gunnar » 14 mar 2008, 20:16

Ok, Peter, sanningen kommer säkert fram förr eller senare. Jag har skickat 3 bilder som jag hittat på nätet till William så nu får vi se vad hans dom blir.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Återgå till Allmänt Veteransnack