Stellan skrev:Det kanske skulle ha varit ytterligare ett svarsalternativ verkar det som...att inte segdra alls
/Stellan
Kul att du väckte tråden Stellan!
Och Thomas svar som du bemöter är också intressant. Det som kunde hända det som Thomas beskriver var att chaufförerna ibland felbedömde vilken växel som skulle klara motlutet och då blev följden precis det alternativ som beskrives i röstningen att man fortsatte tills motorn nästan storknade. Jag har hört berättelser om händelser där motorerna har stannat och därefter "baktänt" med allt vad det kunde innebära i form av haveri.
Här kanske det passar med följande berättelse:
Med de 100 tons-ekipage som Boliden hade i mitten på 60-talet var chaufförerna tvungna att näst intill stanna inför vissa vissa motlut (upp till Renström med återfyllnadssand) för att säkra lägsta växel att klara stigningen. Visserligen var det här exemplet kanske inte helt passande här då det var tal om dubbla halvautomatlådor och dubbla motorer som inte synkade riktigt sinsemellan. Oavsett om det var dessa specialfordon eller konventionella bilar var instruktionen densamma om man skulle behålla anställningen.
Min egen slutsats efter att ha diskuterat detta med ett antal experter är att varken onödigt höga varvtal eller för tvingande segdragning kan vara bra för material som har tappat sin spänst efter många års vila och utan efterdragning.
Bemöt gärna och fortsätt rösta de som ännu inte gjort det!