Kulkoppling mod större

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Kulkoppling mod större

Inläggav Gösta » 09 maj 2011, 06:11

Hej! Stiftade nyligen bekantskap med en kulkoppling av det större formatet. Storlek som ett kaffefat, kanske aningens mindre. Den satt på en scania ram från 1950. Integrerad med en kraftig platta, nedåtgående av ett djup motsvarande en ramhöjd till. Det skulle vara intressant om någon här på forumet kunde redogöra för lite fakta om dessa kopplingar. Är det någon som vet ett ett fordon som idag rullar och är godkänt med en sån dragkrok. I besiktningsinstrumentet för Lb:n i fråga står det bara Kulkoppling. Och till sist, undrar jag lite om hur vagnens kopplingsanordning såg ut. Tillverkare mm.mm.
Tack och hej Gösta
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Re: Kulkoppling mod större

Inläggav Kjell T » 09 maj 2011, 07:27

Om jag nu inte minns fel så har jag någon gång sett bild på en sån här på forumet. Det fanns visst en del av dom . Jag har något minne från tidigt 60-tal av bilar här i landet med som hade kul koppling modell större.
Kjell T

Inläggav Ove » 09 maj 2011, 09:43

Sök på Simsonkoppling , finns en buss i Övik med en simson koppling ,släpet är föt passagerare Ove
VeteranHälsningar
Ove Thomson
Användarvisningsbild
Ove

Inläggav Anders Ason » 09 maj 2011, 10:14

Farsan hade en sådan koppling, d v s med en stor kula och två grova korslagda säkerhetskättingar på sin långtradare, en International. Men det var länge sedan ...
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Gösta » 09 maj 2011, 18:48

Hej! Den buss du nämde har jag kört många mil och varit passagerare i ännu fler mil. Det är nåt helt annat, det här som jag frågar efter, det är kan man säga som på en personbil fast mycket större inte 60 utan ännu större.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav Bo Norvinge » 09 maj 2011, 19:07

Korp & söner i Vänersborg hade en variant av kulkoppling.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Anders Ason » 09 maj 2011, 19:09

Gösta skrev:Hej! Den buss du nämde har jag kört många mil och varit passagerare i ännu fler mil. Det är nåt helt annat, det här som jag frågar efter, det är kan man säga som på en personbil fast mycket större inte 60 utan ännu större.

Kulan var nog ca 100 mm.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Bysmeden » 10 maj 2011, 19:09

Kulkopplingen kallas ORY drag, har själv en komplett sådan till våran kärra som tyvärr inte är klar. Den har 90mm kula men jag tror det fanns flera storlekar. Kulhandsken spännes fast med en grov skruv bakifrån, låsbar med en fjäderbelastad tapp, och som sagt de grova säkerhetskättingarna
Bysmeden

Inläggav S-V L44 » 19 maj 2011, 22:01

Rydhs tillverkade en kulkoppling med en kuldiameter av 115 mm. Se annons från 1952. Kan det kanske vara en sådan du har?

Rydhs Kulkoppling KK-4 - Annons 1952 - LR.JPG
Rydhs Kulkoppling KK-4 - Annons 1952 - LR.JPG (211.13 KiB) Visad 19453 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Bysmeden » 23 maj 2011, 19:32

S-V L44 skrev:Rydhs tillverkade en kulkoppling med en kuldiameter av 115 mm. Se annons från 1952. Kan det kanske vara en sådan du har?

Rydhs Kulkoppling KK-4 - Annons 1952 - LR.JPG

// Kjell N

Nej det är inte en sådan koppling, fast den liknar ganska mycket. Borde få in en bild men datorn och jag är inte alltid överens.

Hälsningar Bysmeden
Bysmeden

Inläggav Per Thomson » 24 maj 2011, 20:39

Det fanns flera tillverkare, jag tror Ove egentligen tänkte på "Smedjebacken". Kulkonstruktionen på dragbilen var densamma men låsanordningarna på släpvagnarnas drag kunde variera i konstruktion beroende på fabrikat. Rydhs var kanske den mest kända.

Om den koppling du söker inte stämmer mot Rydhs-typen, så mins jag svagt att det funnits en typ jag associerar med Skäninge, inte konstigt om det var Ory. Tror att kulans axel i så fall låg ned (horisontell i stället för vertikal).

Simson var något annat, där satt det en kula i draget, kula var försedd med ett grovt hål. Vid sammankoppling med bilen måste kulans hål träs över en vertikal tapp/bult. Se bild i tråd http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=29&t=1897&p=11780&hilit=simson#p11780
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack