N86 Dubbelhytt

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: N86 Dubbelhytt

Inläggav Lasse Hsand » 04 sep 2010, 08:43

Tjena jo det stämmar den har stått många år strax norr om viksjö. Där den har dragit en flishugg. Före det har den tydligen andvänts av en skogsmaskins firma. Där den dragit kojor fraktat folk och dragit en trailer. Där emellan stod den tydligen parkerad vid Hemsö färjans läge vid fastlandet några år på 80talet. Kanske någon tagit en bild? Men jag får tacka så hemskt mycket för den informationen. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Lars-Gunnar » 04 sep 2010, 21:11

Hej!

Din bil med dubbelhytt finns på länken nedan. Men jag kommer inteihåg var så man måste tröska igenom varenda sida (80 ca) och klicka på länkarna till olika fotosidor. Tar tid kan jag lova. Bilen syns framifrån och den är vinröd/beige som din.

http://28dagarsenare.se/forumdisplay.php?f=13

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Lasse Hsand » 04 sep 2010, 21:40

Tackar för det har börjat leta skall fortsätta i morgon. Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Lasse Hsand » 19 maj 2011, 19:35

Tjena!!! Träffade en kille idag somfrågade om jag hade kvar dragbilen från skoghstivoli. Han berättade att bilen blev kvar här under 80talet. Den drog tydligen en skåptrailer som det stod Skoghstivoli efter hela sidan. En åkare köpte hela ekipaget efter ett haveri i trakten. Han sålde iväg släpet men behöll bilen. Skoghs brukar väl ofta lacka sina bilar inågon blå vit färg. Är det någon som har något minne om ekipaget då eller färger på skoghs från förr. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav billsta » 19 maj 2011, 19:54

Skoghs hade samma färger redan i slutet på 1970 talet. :)
billsta

Inläggav Lasse Hsand » 19 maj 2011, 20:06

Har dom någonsin haft några andra färger?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav billsta » 19 maj 2011, 22:57

Nej det tror jag inte!
I Hallstanäs har det ju skrotats många bilar från Skoghs o alla var ju i dessa färger.
Men din N86a med dubbelhytt började väl som flyttbil åt Umeå stadsbud?
billsta

Inläggav ufe 64 » 20 maj 2011, 13:05

Har kikat lite MIn far var nämligen säljar eåt HC från 63 och framåt och jag har kvar hans bok med allt som sålts den tiden

finns några HC typ MS 12 p 2 sålda både till Skellefteå och Umeå 65-66 finns även en bild på en i boken om Hilding Carlsson med Umeå Stadsbud som ägare
Användarvisningsbild
ufe 64

Inläggav Lasse Hsand » 20 maj 2011, 19:02

Låter väldigt intressant. Var även in på landsarkivet idag och frågade om det var några nya regler för att titta i arkiven. det var något årsedan man var där det visade sig att et var13år. Men man fick fortfarande leta själv. Men det skulle vara spännande att höra vad du kan hitta ufe. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Lasse Hsand » 23 maj 2011, 20:13

Tar tillbaka det det där med skoghstivoli. Han som hade skogsmasiknsfirman jag berättade om tidigare kallades för det. För han hade tydligen hela ekipaget med flytttrailern om byggt med sovkoja och verkstad. Så han växlade mellan den och trailern. Fick även ett tips var den skulle stå för den finns tydligen kvar. Måste undersökas snarast!!! :D :D . Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav gunnilse » 23 maj 2011, 21:11

Låg en med dubbelhytt på blocket i helgen med tippflak men den kanske e borta nu?
gunnilse

Inläggav Lasse Hsand » 10 nov 2011, 21:16

ufe 64 skrev:Har kikat lite MIn far var nämligen säljar eåt HC från 63 och framåt och jag har kvar hans bok med allt som sålts den tiden

finns några HC typ MS 12 p 2 sålda både till Skellefteå och Umeå 65-66 finns även en bild på en i boken om Hilding Carlsson med Umeå Stadsbud som ägare

Den boken som näms här. Är det den boken om rälsbussar eller finns det fler?
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Norrbotten » 11 nov 2011, 00:19

Lasse Hsand skrev:Tjena karesuando det låter som rätt ställe för fordon att börja sin karriär på. Då har dom väl inte sett mer salt än om någon ätit ett ägg i hytten. Skulle vara väldigt intresant med en bild innefrån. I min verkar det aldrig suttit någon passagerar stol utan bara ett helt baksäte. Med väldigt bra ben utrymme. Skall se om jag kan visa några fler bilder . Men jag dra inte jämnt med min scanners funktioner. Hälsn Lars

Hej, Lasse nu när jag såg topick"N86 Dubbelhytt",kom jag ihåg att du ville ha bilder från min dubbellhytt.Det är redan nästan ett år sedan,då försökte jag skicka bilder men lyckade inte.Alltså kunde inte hur man får bilderna till forumet.
Nu har jag försökt igen men jag kan inte.Jag har bilder i mappen " mina bilder".Hur gör man för att få bilder med?
Eller skall jag skicka bilderna till din e-post
Nu vill jag sälja bilen av hälsoskäl .Det är en från Finland som har bjudit 4000 euro,jag tror han förmedlar till Russland,men jag jag tycker det synd om en så fin kledod skulle hamna utanför Sverige,ty det finns inte så många kvar i Sverige.

Mvh: Pate
Norrbotten

Inläggav Per Thomson » 12 nov 2011, 18:27

För att få in bilder till ett meddelande så använder du "Ladda upp en bilaga" vilket du ser på en flik strax under rutan där du normalt skriver din inläggs text. Ser du inte den fliken så kanske det beror på att du har en liten skärm, "skrolla" i så fall upp ditt påbörjade inlägg något så ser du snart den flik du skall använda. Där ger det sig själv hur du skall göra.

Om det är en stor bild, över 800 x 600, så måste du först skala ner bilden. Börja med det så det är klart innan du påbörjar att skriva inlägget. För att skala ner en bild kan man göra på olika sätt. Har du Windows 7 på din dator så öppna bilden med Windows 7:s bildvisningsprogram. Ovanför bilden har du en meny där det till höger står "Öppna", använd den och välj "Paint". Med "Paint" kan du skala om bilden med knappen "Ändra storlek". Välj "Bildpunkter" och ange t ex 700 för vågrätt. Det undre värdet räknar programmet självt fram.

Glöm nu inte att spara om bilden med ett nytt namn, välj "Spara som" från basmenyn vars knapp i alla program återfinns nästan längst upp till vänster. Namnförslag: Ursprungligt bildnamn + 700. (Minbild700.jpg) På så sätt först fördärvar du inte din originalbild. Välj sedan den bilden från ditt inlägg.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Fredrik Klint » 12 nov 2011, 19:57

Per: Har storleksgränsen något med forumets kapicitet att göra? För det räcker inte alltid med att göra bilden mindre, den måste tyvärr komprimeras också så den ej övertsiger ett visst antal kb. Detta är inget ni kan "stänga av"?
Så man kan, om man vill, visa en större bild.
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack