På Skroten

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

På Skroten

Inläggav FreddeLex » 20 apr 2011, 20:12

Några bilder från skroten,Den sexhjulsdrivna Volvon ser ut att ha ett chassie från någon amerikansk militärbil.
Det gula släpet borde kunna räddas och tas om hand av någon entusiast!
Hanomag:en var en av dom första bilarna jag körde(vid 12 års ålder),lite trist att den blev skrotad.Jag borde ha räddat den för några år sedan när den stod vid en verkstad i Arvesund,men det är lätt att vara efterklok... Hanomag:en var en Tele-bil från början och sedan gick den hos Nylunds Smide i Östersund i många år fram till -92 tror jag det var.
På sista bilden en Transit och en Opel Blitz.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Volvo FB88 -67
FreddeLex

Re: På Skroten

Inläggav magirus » 20 apr 2011, 21:38

6x6-chassit är ursprungligen en 6 tons Brockway eller White från krigsåren. (Tontalet är lastförmåga i terräng och angavs (som jag fått höra det) i "short ton" som är ca 650kg
Brockwayen var då utrustad med ett broläggaraggregat som ser ut som dagens sopcontaineraggregat. Det aggregatet gjordes av Daybrook i Bowling Green, Ohio.
White B666 hade var en artilleridragare med ett fast flak samt ett spel som liknar det på bilden som var placerat mellan hytt och flak.
Motorerna i dessa var en 14,5 liters Hercules HXD bensinsexa (sidventiler)
Det fanns ett exemplar av varje att se I Malmköping på Militärfordonsmuseét. Jag har haft förmånen att få prova att ratta Whiten 8) Det var en mäktig känsla som gjorde att min 2,5 tons GMC 6x6 kändes liten :lol:
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav Anders Ason » 21 apr 2011, 07:37

Märkligt bygge.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Verdandi » 22 apr 2011, 20:48

Fäller en tår, för Hanomagen :cry: ... Letar efter en hyfsat fräch Hanomag F25:a... nå´n som har, eller vet av..??

// Johan
Verdandi

Återgå till Allmänt Veteransnack