Gengaskonverteringar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Gengaskonverteringar

Inläggav constructionbob » 02 mar 2011, 23:42

Hej! Har registrerat mig på forumet av en enda anledning, åtminstone tillsvidare...
Dvs.mina smaklökar har inte mognat tillräckligt för att uppskatta transportfordonens charm fullt ut.
Jag söker information eller referenser/bilder till hur gasspjäll ( för GENGAS ) med eller utan förgasararrangemang såg ut vid insuget.
Om någon kan/vet är det till STOR hjälp, för att jag bygger scalamodeller skapligt seriöst. Just nu är det en konvertering till en Ford sidventilsåtta
som är på gång. Ett lite modifierat "Svedlunds" aggregat av GM modell för Opel är redan klart. Det är visseligen avsett för en personbil (36 Ford Tudor Humpback)
Men principen är ju den samma för Fords samtida lastbilar.
Bild
Bild
/Robert Thurgren, Vimmerby
constructionbob

Re: Gengaskonverteringar

Inläggav busskonservatorn » 05 mar 2011, 21:30

Trevligt att du bygger gengasbil i modell ! Ser mycket välgjort ut!
Bild av ett möjligt arrangemang, här med både bensin och gengasdrift, vilket knappast förekom under krigsåren.
Om man hade tillgång till bensin för start så trycktes den in med en liten handpump.

Bild

Här finns mycket att läsa:

http://www.gengas.nu/index.html
busskonservatorn

Inläggav constructionbob » 06 mar 2011, 21:51

Tackar.
Jag tror att jag har sett den bilden eller andra av samma fordon. Känner även till sidan du länkat till och en del andra...
Vad jag verkligen hoppas få se, är en bild på en konvertering på en Ford flathead (ser att detta oxå är en sida fast rak.. :mrgreen: ).
Är nog mest förvånad över att inte ha hittat en enda genuin "underhuvenbild" från gengastiden.
Vore tacksam om ni kunde hjälpa till med att höra med fäder/farfäder och andra som sett dessa i verkligheten och kan beskriva dem.
Har hittat tex. denna bild. Och fundrar på att göra en "egen" variant av principen.
Bild
Tack för att ni engagerar er!!
/Robert i Frödinge.
constructionbob

Inläggav constructionbob » 16 apr 2011, 19:17

Så var den klar. Premiärvisad i Tanumshede 9/4. Vann special pris och temaklassen 36 Utmaningen.
Fanns en mkt. fin Gengas lastbil oxå.. håll till godo.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
constructionbob

Inläggav Lasse Hsand » 16 apr 2011, 19:28

Snygga byggen!! Skulle för några årsedan hämta en sådan Ford ett objekt dock. Men när jag kom fram så tyckte jag att den var alldeles för dålig. Så jag avstod. Man har ångrat sig många gånger för det var gratis och det brukar ju smaka bra. Men det är mer än några årsedan om man tänker efter lite :D . lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav constructionbob » 16 apr 2011, 19:38

Tack. Affärerna man aldrig gjorde är dom man ångrar mest..
Byggaren av 37 Lastbilen är från grannlandet med olja.. han heter Jan Rönningen.
constructionbob

Inläggav flak » 16 apr 2011, 22:40

Vilka byggen lastbilen var ju strålande...och gengas är något speciellt

Prylarna på flaket gillas!

Och att äntligen få se en personbil med gengas som modell, strålande byggt
Det här är det närmsta jag har kommit i gengasmodell.
1243 33.jpg
1243 33.jpg (95.13 KiB) Visad 6846 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Återgå till Allmänt Veteransnack