Vykort

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Vykort

Inläggav Stellan » 08 apr 2011, 23:14

S-V L44 skrev:Jag gillar att betrakta gamla vykort, gärna under lupp om upplösningen är bra. Inte sådana vykort som visar typiska vykortsobjekt utan mer sådana som åskådliggör vardagsbilder, gärna då med trafiksituationer.
Så jag hakar på Stellans initiativ med ett annat vykort. Denna gång från Hjo och förmodligen daterat sent 1940-tal
Vykortets titel "Kyrkan" ser man ju faktiskt inte så mycket av, utan det är mer en vardagssituation som fastnat på bilden.

Vykort - Hjo.JPG

Det har t.o.m. råkat bli en ganska brokig blandning av fordon på vykortet.
Om jag tolkar lastbilarna rätt från vänster till höger så blir det Chevrolet, International (eller möjligen Diamond T eller kanske t.o.m. Dodge - lite svårt att avgöra exakt), Volvo Rundnos och Ford.
Sedan har vi ju också en oidentifierad personbil samt två likaledes oidentifierade men trevliga bussar.
Synd bara att man inte kan få veta mer om fordonen.

Den gul-svarta trafikdelaren i kortets framkant minns man ju väl från barndomsåren.

// Kjell N

Det är just alla "bidetaljer" med vardagsdetaljer på ett vykort som är intressanta, precis som Kjell skriver. Årsmodellerna på det här vykortet är jag väldigt dåligt påläst om, men lär mig gärna mer...de är ju förfäder till de lastbilar jag själv har kört, vilket gör det lättare att förstå dem för mig och att sätta in dem i ett större historiskt perspektiv.

Den gul-svarta trafikdelaren kommer från en polis i Göterborg: Ernst Fontell, och kallades i varje fall här för "Fontellare".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fontellare

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav S-V L44 » 09 apr 2011, 00:36

Stellan skrev:
Den gul-svarta trafikdelaren kommer från en polis i Göterborg: Ernst Fontell, och kallades i varje fall här för "Fontellare".

Se där, där lärde man sig något nytt tack vare vårt trevliga Forum.
Fontellare har jag nog aldrig hört talas om tidigare.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Stellan » 29 apr 2011, 21:07

Jag gör ytterligare ett försök att få igång lite diskussion på forumet :D

Det här vykortet är daterat till 1960 och visar hur den tidens huvudled till Norge såg ut i Uddevalla. Trafiken som kom söderifrån (från vänster i bild) svängde vänster in på Strömstadsvägen mot Bohuslän och Oslo.
Bild

Två bensinstationer att välja mellan på var sin sida av gatan. Bilisternas Inköpscentral blev ju senare OK, som i sin tur blev OKQ8. Redan för ett halvsekel sedan svor bilisterna över grävmaskiner som alltid skulle ligga ivägen när man hade brått :lol:
Bild

Här är min ursäkt för att visa det här vykortet på forumet...en av ICA:s lastbilar som kanske varit och levererat varor till någon butik :P
Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav S-V L44 » 29 apr 2011, 22:33

Även de mest intetsägande vykorten kan bli högintressanta under en lupp.
Vilka trafiksituationer man kan utläsa från kortet. Skojigt.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Stellan » 21 sep 2011, 21:07

När E6 och Uddevalla redan har varit upp så spinner jag vidare på det temat lite till. Det här vykortet visar rastplatsen som Skandinaven nämnde i modelltråden där en Fraktar-bil stod parkerad. Att kortet är taget i mitten av -70 talet kan man se på att det ligger tankbåtar upplagda i Byfjorden på grund av oljekrisen. När man skulle uppåt i Bohuslän eller vidare till Norge så kändes det lite tröstlöst att veta att man en halvtimma senare skulle åka på andra sidan fjorden.

(klicka på bilderna så blir de större)
Hästepallarna 4b.JPG
Hästepallarna 4b.JPG (445.02 KiB) Visad 18626 gånger

Lastbilen högst upp i backen är med största säker en "drickabil" från Pripps, jag tycker att den röda akterspegeln och de gröna backarna på flaket tyder på det :P
Hästepallarna 4b2.JPG
Hästepallarna 4b2.JPG (296.54 KiB) Visad 18626 gånger

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Skandinaven » 21 sep 2011, 23:39

Jag minns klart denna vägen som huske at sätta farten ner.....och det gick ochså upp backan.
/Skandinaven
Skandinaven

Inläggav Stellan » 21 sep 2011, 23:45

Det var nog tur att det gick sakta uppför backen, de sista svängarna var lite trånga om man hade ett 24-meters ekipage och fick möte. I början så gick ju all trafik genom centrum som man kan se på ett tidigare vykort, men på -70 talet så byggdes något de kallade för citymotorväg. Då fortsatte man rakt fram i korsningen jag nämnde, under järnvägsviadukten och en skarp högerkurva innan man kom upp på motorvägen. Det var i den vevan som tunnlarna vid varvet byggdes också.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Stellan » 05 dec 2011, 00:52

Det var länge sedan det var något vykort uppe här, så jag slänger in ett från början av -70 talet. Kanske man skulle ha en fast punkt där man kan gissa vägen eller platsen på en bild eller fotografi?

Som det här till exempel, var är det taget? Ni som kan svaret med en gång kan ju hjälpa till med ledtrådar :P

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 05 dec 2011, 01:12

Har helt ärligt ingen aning. Det är en sån bild som kan vara snart sagt var som helst i sverige. Men skulle väl gissa på västkusten?

Dock var det väldigt fina oljebilar! :)
Torde vara mitten på 60-talet om man kikar på bilbeståndet?

För övrigt är det en härlig bild där man skymtar varvet i bakgrunden! :D
Är det innan den stora utbyggnaden med torrdockan på 70-talet?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 05 dec 2011, 01:18

Det är inte västkusten, på´n igen :wink:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav gunnilse » 05 dec 2011, 01:19

Påminner om Trollhättan torget vid vattentornet om de nu har något namn?
gunnilse

Inläggav Stellan » 05 dec 2011, 01:22

Nope, inte det heller :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 05 dec 2011, 01:23

Jag får en känsla av Eskilstuna? Kan det stämma? :?:
Användarvisningsbild