S-V L44 skrev:Jag gillar att betrakta gamla vykort, gärna under lupp om upplösningen är bra. Inte sådana vykort som visar typiska vykortsobjekt utan mer sådana som åskådliggör vardagsbilder, gärna då med trafiksituationer.
Så jag hakar på Stellans initiativ med ett annat vykort. Denna gång från Hjo och förmodligen daterat sent 1940-tal
Vykortets titel "Kyrkan" ser man ju faktiskt inte så mycket av, utan det är mer en vardagssituation som fastnat på bilden.
Det har t.o.m. råkat bli en ganska brokig blandning av fordon på vykortet.
Om jag tolkar lastbilarna rätt från vänster till höger så blir det Chevrolet, International (eller möjligen Diamond T eller kanske t.o.m. Dodge - lite svårt att avgöra exakt), Volvo Rundnos och Ford.
Sedan har vi ju också en oidentifierad personbil samt två likaledes oidentifierade men trevliga bussar.
Synd bara att man inte kan få veta mer om fordonen.
Den gul-svarta trafikdelaren i kortets framkant minns man ju väl från barndomsåren.
// Kjell N
Det är just alla "bidetaljer" med vardagsdetaljer på ett vykort som är intressanta, precis som Kjell skriver. Årsmodellerna på det här vykortet är jag väldigt dåligt påläst om, men lär mig gärna mer...de är ju förfäder till de lastbilar jag själv har kört, vilket gör det lättare att förstå dem för mig och att sätta in dem i ett större historiskt perspektiv.
Den gul-svarta trafikdelaren kommer från en polis i Göterborg: Ernst Fontell, och kallades i varje fall här för "Fontellare".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fontellare
/Stellan