ford custom cab - 66

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

ford custom cab - 66

Inläggav kattens » 01 sep 2010, 16:08

halloj! jag kom över en ford custom cab på en auktion i helgen och undrar om ngn kan ge mig lite fakta om den oså, google gillar mig inte så hittar inte så värst mycket där.

det är en 3sitsig liten lastbil med träflak, har ingen om den går, ganska rostig tyvärr. vad är det för elsystem på den? satt inga batterier i den, och den har stått i drygt 20 år.

och sist, vad kan den vara värd? jag gav 3000 för den, men vet inte om den är värd det? eller om den är värd mer?
Bild
stor bild: http://data.fuskbugg.se/skogsturken/IMG_0404.JPG

skulle va tacksam över svar på fårgorna och lite information tack.

mvh klas. :)
kattens

Re: ford custom cab - 66

Inläggav gunnilse » 01 sep 2010, 18:32

12 volt å vill minnas att det var Lukas med all lyx det innebär.. Glas säkringar sitter i luckan på fronten framför ratten likså den hydrauliska kopplingcyl.
Bilen är utrustad med hydrovac till bromsar vilket kan krångla lite sen även en lastkänningsventil långt bak på ramens mitt rostfälla.
Har motorn olja är den en relativt skottsäker sak det var nog mer rosten å elsystem som gallrade ut dessa på sin tid.
Priset tja de ligger där motorn passar Fordson traktorer "för din har en fyra tror jag" funkar den e de pengarna vid försäljning..
gunnilse

Inläggav kattens » 01 sep 2010, 18:43

12 volt å vill minnas att det var Lukas med all lyx det innebär.. Glas säkringar sitter i luckan på fronten framför ratten likså den hydrauliska kopplingcyl.
Bilen är utrustad med hydrovac till bromsar vilket kan krångla lite sen även en lastkänningsventil långt bak på ramens mitt rostfälla.
Har motorn olja är den en relativt skottsäker sak det var nog mer rosten å elsystem som gallrade ut dessa på sin tid.
Priset tja de ligger där motorn passar Fordson traktorer "för din har en fyra tror jag" funkar den e de pengarna vid försäljning..

okej, tackar. behövde veta så det inte va 6volt och satt i 12v och brände skiten.

jo, den var ganska rostig och elsystemet har vi inte ens vågat kolla på än.
nae, det sitter en 6a i faktiskt, samma som sitter i ford countyn.
okej, så lastbilen i sig är inte värd speciellt mycket?

/klas
kattens

Inläggav Stellan » 01 sep 2010, 18:55

Allt går att fixa...med lite tid :wink:

Det är en kul och udda bil som jag inte tror att det finns så många kvar av idag. När man körde dem på -70 talet så var man inte så förtjust i dem, men några decennier senare så är det ren nostalgi :P

Har du någon typbeteckning på den? Om du kollar på: viewtopic.php?f=26&t=2846 så kan du ju se om din modell är med där

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav kattens » 01 sep 2010, 19:11

haha, precis. ska nog bli a-traktor av den om den inte är helt sönderrostad. då blir det nog tyvärr att bygga kärra av den.

jag har inte en aning om dem, är bara 16, så ar inte kört så många lastbilar :p

jag tror att det är en D200, är dock inte säker. har inga papper på den här då jag inet bor hemma längre och jag var tvungen att ställa den på min pappa. och så står den hos en kompis nu, men ska dit i helgen och då ska vi kolla över den lite noggrannare.
ropade in den för skojs skull på en auktion, visste knappt vad det var. så plötsligt stog jag där med en lastbil. så nu återstår det att se vad det blir av den. :)

/klas
kattens

Inläggav Stellan » 01 sep 2010, 19:14

Det är ju ett alldeles utmärkt objekt att lära sig svetsa rost på, det verkar finnas en del av det :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav kattens » 01 sep 2010, 20:07

haha jo, det finns det gott om, dock har jag inte tillgång till verkstad där jag får in den och inte heller de rätta grejerna, men som sagt. den ska kollas över i helgen och därefter tas beslut :)
kattens

Inläggav Fredrik Klint » 02 sep 2010, 02:10

Hejsan!

Intressant liten Custom Cab du hittat! Eller "D-series" som modellen egentligen heter. Custom Cab var ett utrustningsoption som innebar lite lyxigare hytt men jag vet inte på vilket sätt. Här i Sverige tog man bara in dessa mig veterligen och inte den enklare varianten.
Enligt Transportstyrelsen är det en D200 305 från -66 med bara tre ägare. Det tycker jag låter unikt! D200 var minsta modellen med futtiga 4,9 tons totalvikt. "305" = axelavståndet i cm.
Frågan är om 1966 var första årsmodellen, eller -65? En av de första i alla fall. Jag tycker inte du ska göra om den till släpkärra, behåll den som den är och fixa till den när tid, lust och pengar finns :D .
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Anders Ason » 02 sep 2010, 07:35

Håller med föregående talare. Mindre lastbilar är ofta förbisedda p g a att det är kanske häftigare att ha en av de största och tyngsta bilarna. Vi får inte heller glömma bort att de små fyllde en mycket viktig uppgift vid transporter inom närområden. Om nu din bil är lite ovanlig och med bara tre ägare så vore det bättre att skaffa ett annat objekt som A-traktor (en modell som det finns gott om). Risken är annars att du kommer att ångra dig längre fram i tiden.

Vi har t o m en egen kategori för Ford: viewforum.php?f=23

Det är extra roligt att du kommit in här bland alla gubbar och du har nu chansen att få ta del av alla kunskap som finns. Bl a har vi flera experter på just den modell du har. Vill du skoja med dina polare kan du säga att de två luckorna i fronten är kylfack för Colan.
:)

ps om det nu är extra varselljus på bilen eller dimljus så låt gärna de sitta kvar då de är tidstypiska.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav S-V L44 » 02 sep 2010, 07:53

Jag är ingen "fanatiker" av Ford Custom Cab men har ändå tyckt att det varit en trevlig och behändig liten lastbil som jag skulle kunna tänkt mig ha.
Därför har jag genom åren skapat ett litet register som nu omfattar lite drygt 60 bilar som är/varit registrerade i Sverige, men jag har aldrig tidigare sett någon 200-modell och ingen som varit så gammal som 1966.
Bilen är väl värd att bevara som komplett lastbil och bör definitivt inte byggas om till vare sig A-traktor eller traktorsläp.
Bilen ser ju inte heller alltför anskrämlig ut, så den går säkert att rädda.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Kjell T » 02 sep 2010, 09:51

Håller med både Anders Ason och S-V L44 mfl att bilen bör bevaras i detta utförande, annars kommer det att bli en belastning för samvetet efter något decennium. Jag har kört en del med en större Ford Custom Cab utrustad med tipp och HIAB 550 kran. Det har blivit både grus, byggnadsmaterial och Scania-Vabis delar som hämtats med den. Det är en helt klart användbar bil som med rätt skötsel och underhåll (anpassat till "engelskt kvalitetstänkande") kan fungera tillfredsställande.
Billigare och enklare bilar bör också bevaras så att man i framtiden får se att det fanns annat än Scania-Vabis, Scania och Volvo som användes i Norden.
Kjell T

Inläggav pekka k » 02 sep 2010, 11:53

Jag får allt hålla med om att den ska bevaras som lastbil och om du själv inte kan eller har plats för den så kan du säkert sälja den till någon som ska renovera den o då kan du käna några kr vid ev försäljning,

Jag minns själv den modellen det rullade några i GBG när jag var yngre en perfekt bil för leveranser i städer.
Mvh:Pekka.
pekka k

Inläggav kattens » 03 sep 2010, 22:33

tack för alla svar! om den nu ärlite ovanlig och så så är det vällika bra att låta den va kvar som lastbil, men eftersom jag inte har ngra pengar eller kunskaper att fixa de så blir det nog tyvärr att sälja den om det går att få några kronor för den. så vad kan den tänkas vara värd?
vi har även kollat över den lite idag, den går runt med starkablar och massa batterier, kräver dock en jävla massa ström, hytten är rostig vid skärmarna men annars är den nästan acceptabel. dock blev det mörkt innan vi hann ge oss på några seriösa startförsök så det blir det imorgon :)
mvh klas
kattens

Inläggav kattens » 31 mar 2011, 15:47

Halloj!

det här med den här dog ut.. den har stått bakom lagårn hela vintern nu och vi vet inte vad vi ska göra med den. det som är på listan för tillfället är att antingen kapa sönder skiten och göra vagn av den eller renovera den och bygga om till tralla med lätt av/på-lyftbart biltransportflak och använda den till bil/fordonstransporter(eftersom ingen av oss har planer på eller lär skaffa lastbilskort och den är för tung för att gå som lätt lastbil) om ingen vill köpa den? och kan vi få lite starttips? vi har inte gjort något försök sen augusti men motorn har stått med olja i och ser helt okej ut innuti, så om den går igång så finns det ju risk att den kommer till renovering till tralla..
och sen, är det någon som har koll på vad det kan kosta att få ramen blästrad och lackad?

mvh kattens :)
kattens

Inläggav Cliff Ellingsworth » 03 apr 2011, 21:06

Vad du än gör med lastbilen, så försök att behålla den i ursprungsskick! Du lär nog få tillbaka dina pengar som du köpte den för :wink:

Hör gärna av dig till mig, så kan jag ev hjälpa dig att sälja den till någon som kan tänka sig att jobba vidare på lastbilen.

Trots allt är den idag ovanlig, just 200:a modellen finns det inte många kvar :(
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack