Okänd fälg

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Okänd fälg

Inläggav Anders Roger Larsson » 20 feb 2011, 21:53

Kan någon hjälpa mig? Vad är detta för fälg/drivaxel? Eller rättare sagt - vad hör den till för lastbil?

Bild
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Re: Okänd fälg

Inläggav Anders Roger Larsson » 14 mar 2011, 21:26

Roger Larsson skrev:Kan någon hjälpa mig? Vad är detta för fälg/drivaxel? Eller rättare sagt - vad hör den till för lastbil?

Bild

Är det någon som kan vara snäll och tala om vad det INTE är?
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav S-V L44 » 14 mar 2011, 22:55

Jag har försökt att kolla bland det trots allt ganska omfattande bildmaterial jag har, men jag känner faktiskt inte igen varken fälg eller axelnav.
Det är ju tyvärr också så att inte många bilder man har samlat på sig verkligen avslöjar sådana detaljer.
(När jag köpte mina gamla skakfyror så började jag intressera mig för detaljskillnader mellan modellerna och t.o.m. årsmodeller, och det är ganska intressant. Det är också intressant att försöka identifiera gamla traktorsläp som baserar sig på avkapade lastbilar, så jag har numera själv börjat ta lite bilder av sådana detaljer på kända lastbilar.)

Hjulet på bilden har endast fem hjulbultar/muttrar.
För mig ser det amerikanskt ut, men det kan vara fel.
Navet borde gå att bestämma då locket besitter två karaktäristiska halvcirklar.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Lars-Gunnar » 15 mar 2011, 23:07

Varför är det så många hål i centrumkåpan? Har det suttit ett tvillingdäck monterat? Tycker det är för många hål för att det skall passa till dubbelmontage och hålen verkar ju inte ha några enhetliga avstånd eller ser jag fel?

Jag tror också att det är från en USA-tillverkad bil. Eftersom fälgen är "urgröpt" så är det ett bakaxelhjul och det vore logiskt att det suttit på en gammal brandbil p.g.a den röda färgen som inte ser ut att ha varit rörd.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav Gösta » 20 mar 2011, 20:49

Lars-Gunnar, det du undrar över är väl bulthålen för drivaxelns medbringarefläns. Och de som är extra och lite mindre i dimention är avdragarebultarnas infästning.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav Lasse Hsand » 20 mar 2011, 21:20

Slänger ut en gissning så vi kanske får igång lite debatt. Det harju pratats om usa jag tycker det känns som IH. Fast dom brukar väl ha sex hjulbultar. Men fälgen känns IH. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Återgå till Allmänt Veteransnack