Vykort

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Vykort

Inläggav gunnilse » 15 nov 2010, 12:11

gunnilse

Inläggav Stellan » 09 mar 2011, 16:53

Vykort från Vilhelmina i slutet av -70 talet där kanske inte lastbilen var huvudmotivet, men ändå har en framträdande position. Det är lite skillnad när man kör distribution i mindre och större städer, försök att parkera som mjölkbilen gjort i någon stad längre söderut i Sverige :P

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lasse Hsand » 09 mar 2011, 20:38

Vill bara instämma att det stämmer . Körde buss ett litet tag och fick då en körning av ett fotbollslag till Wilhelmina. Nu är ju inte fotboll ett av mina stora intressen. Men det finns industriområden där också där man kan finna intressantare saker :D :D . Men till slut tänkte jag fara och käka någonstans och bra precis där någonstans fanns en pizzeria inte en bil kunde parkera mitt utanför. Det är bra i Norrland!!!! :D :lol: . Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Kjell T » 09 mar 2011, 22:59

Fint foto, men tidpunkten skulle jag snarare tro är tidigt sent 60 tal eller tidigt 70 tal.Den blåa VW bubblan till höger är av årsmodell 1962 eller -63 och orange Ford Taunus till vänster 64 eller äldre, VW typ2 Pritsenwagen ( pickupen) till vänster årsmodell 1968-72. Ett flertal Volvo 140 serien som det är svårt att avgöra åldern på, men ingen 240 syns till.
Kjell T

Inläggav Reid Hulting » 09 mar 2011, 23:09

När började svenska polisen med blåljus? Det står en svart och vit 145:a (245:a?) med bakänden mot fotografen på höger sida av vägen.
Reid.
Reid Hulting

Inläggav S-V L44 » 09 mar 2011, 23:40

Vykort är ofta mycket trevliga och intressanta speciellt när de visar "vardagsmiljöer".
Det är också skojigt att försöka tidsbestämma sådana vykort då miljön ändras mer eller mindre mest hela tiden.
Enligt Wikipedia infördes den s.k. blåljusreformen 1970, så den svart-vita polisbilen indikerar att bilden är tagen 1970 eller senare.
Om bilden skulle vara tagen före eller efter dagen H den 3 september 1967 behöver vi ju inte ens spekulera i.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Stellan » 10 mar 2011, 00:41

Med det blåa utryckningsljuset, så vi är nog som sagts en liten bit in i -70 talet i alla fall. Att det är många äldre bilar på bilden kan ju förstås bero på att vägarna inte saltas däruppe, och kanske används lite längre :P Hur som helst så är det bara trevligt att spekulera och spåna lite om tidpunkt, plats och annat i bilden. Man upptäcker hela tiden nya detaljer när man tittar på en bild med gatumiljö och trafik.

Har ni några gamla vykort med lastbils- eller transportmotiv, så släng in dem här. Det kanske kan bli en variant av "på spåret" :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Roger Larsson » 10 mar 2011, 11:27

Stellan skrev:Med det blåa utryckningsljuset, så vi är nog som sagts en liten bit in i -70 talet i alla fall. Att det är många äldre bilar på bilden kan ju förstås bero på att vägarna inte saltas däruppe, och kanske används lite längre :P Hur som helst så är det bara trevligt att spekulera och spåna lite om tidpunkt, plats och annat i bilden. Man upptäcker hela tiden nya detaljer när man tittar på en bild med gatumiljö och trafik.

Har ni några gamla vykort med lastbils- eller transportmotiv, så släng in dem här. Det kanske kan bli en variant av "på spåret" :mrgreen:

/Stellan

Vi är en bit in på 1970-talet då blåljusen den första tiden (1970) monterades direkt mot biltaket vilket gjorde att de lutade utåt. Något eller några år senare började gummidistanser att monteras vilket gjorde att blåjusen hamnade rätt, dvs pekade uppåt i stället för utåt. På bilden ser det i alla fall ut som om den senare monteringtekniken införts?
Senast redigerad av Anders Roger Larsson 11 mar 2011, 11:43, redigerad totalt 1 gång.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Stellan » 10 mar 2011, 21:31

Det är väldigt trevligt med gamla vykort, men det är lite synd att man inte kan se detaljerna i bilden lite tydligare. Jag förstorade upp den delen av vykortet med polisbilen och folkvagnen, men det är nästan omöjligt att se ändå :(

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Kjell T » 10 mar 2011, 21:46

Är det så att vissa bilar har gamla typen av registerskyltar och vissa den nyare typen? I så fall kan det vara 1972, vilket också kunde stämma ganska bra med modet när man tittar på personerna som är med på bild.
Kjell T

Inläggav gunnilse » 11 mar 2011, 12:29

Jodå jag spanande in polisbilen ser ut som hundburar i den sen längre upp i backen kommer en Tele duett nostalgi :D
gunnilse

Inläggav Anders Roger Larsson » 11 mar 2011, 18:34

Stellan skrev:Det är väldigt trevligt med gamla vykort, men det är lite synd att man inte kan se detaljerna i bilden lite tydligare. Jag förstorade upp den delen av vykortet med polisbilen och folkvagnen, men det är nästan omöjligt att se ändå :(

Bild

/Stellan

VW-bubblan ser ut att ha ett kontrollmärke ("skattelapp") på skylten - dessa infördes i början på 1974.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Thomas Almen » 11 mar 2011, 19:09

Den s.k mjökbilen levererar antagligen något mer färgade drycker från Till-Bryggeriet i Östersund, som förmodligen hade nederlag i Vilhelmina. Den färgsättningen, gul-vit-grön behölls in på 70-talet. Sista bilen jag minns i dom färgerna var en F89:a, 76 års modell tror jag, som gick med ett 3-axlat släp mellan Tills olika bryggerier i Östersund, Gävle, Umeå och Luleå.
Thomas Almen

Inläggav Stellan » 11 mar 2011, 21:53

Ähh...dryck som dryck, mjöl var i alla fall en god gissning :mrgreen: Det är verkligen kul när en bild kommer till liv med en massa detaljer som avslöjas. Folkvagnen i förgrunden kollade jag lite extra på när jag förstorade upp bilden, och visst sitter det en skattelapp där :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav S-V L44 » 08 apr 2011, 22:17

Jag gillar att betrakta gamla vykort, gärna under lupp om upplösningen är bra. Inte sådana vykort som visar typiska vykortsobjekt utan mer sådana som åskådliggör vardagsbilder, gärna då med trafiksituationer.
Så jag hakar på Stellans initiativ med ett annat vykort. Denna gång från Hjo och förmodligen daterat sent 1940-tal
Vykortets titel "Kyrkan" ser man ju faktiskt inte så mycket av, utan det är mer en vardagssituation som fastnat på bilden.

Vykort - Hjo.JPG
Vykort - Hjo.JPG (153.3 KiB) Visad 18057 gånger

Det har t.o.m. råkat bli en ganska brokig blandning av fordon på vykortet.
Om jag tolkar lastbilarna rätt från vänster till höger så blir det Chevrolet, International (eller möjligen Diamond T eller kanske t.o.m. Dodge - lite svårt att avgöra exakt), Volvo Rundnos och Ford.
Sedan har vi ju också en oidentifierad personbil samt två likaledes oidentifierade men trevliga bussar.
Synd bara att man inte kan få veta mer om fordonen.

Den gul-svarta trafikdelaren i kortets framkant minns man ju väl från barndomsåren.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack