SCANIA ut ut sverige?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

SCANIA ut ut sverige?

Inläggav Anders Ason » 03 mar 2008, 18:56

Nu är affären klar, SCANIA uppköpt av Wolksvagen/M.A.N.

Tror ni att det kommer att påverka förutsättningarna för vår hobby eller är ni enbart besvikna för att ni inte fick vara med och lägga ett bud?

Måste vi som redan kör SACNIA byta tlil VOLVO för att kunna köra svenskt, eller ökar samlarvärdet på våra bilar?

Skämt åsido anser jag själv att detta är en av de tråkigaste affärerna på länge. Hur många helsvenska företag har vi kvar? Den ena gamla svenska företagsbjässen efter den andra köps upp och kontrollen (och vinsterna) flyttas ut.

SACNIA och VOLVO, våra egna ikoner, ska väl inte säljas ut?

/Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Stellan » 03 mar 2008, 19:03

Även om jag jobbar på Volvo, och samlar på Volvo så är det väldigt tråkigt att den här affären genomfördes :cry:

Men jag tror inte att tyskarna vågar flytta ut Scania från Sverige, då de är ett högstatusmärke i Europa. Men kanske kommer Scania att se ut så här om några år: http://www.vw.co.za/commercial/constellation/gallery/ :roll: :P

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 03 mar 2008, 19:10

Stellan skrev:Även om jag jobbar på Volvo, och samlar på Volvo så är det väldigt tråkigt att den här affären genomfördes :cry:

Men jag tror inte att tyskarna vågar flytta ut Scania från Sverige, då de är ett högstatusmärke i Europa. Men kanske kommer Scania att se ut så här om några år: http://www.vw.co.za/commercial/constellation/gallery/ :roll: :P

/Stellan

Hmm... jättepraktiskt med en ribbstol i fronten, exempelvis vid byte av torkarblad m m. :D

/Anders

ps kan inte bestämma mig för om det var snyggt eller inte :roll:
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Böll » 03 mar 2008, 19:30

Har man förlorat 2 världskrig så ska man nog inte försöka bygga lastbilar ,så de ju smart å köpa Scania då...
Böll

Inläggav Stellan » 03 mar 2008, 19:35

Det var lite snack om delar till lastbilar som lämnade Sverige i en annan tråd här på forumet...tyskarna måste ha läst det, och köpte fabriken istället :lol:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Lars-Gunnar » 03 mar 2008, 19:45

Jag håller med Anders. Snart har vi inga stora bolag kvar och får sälla oss till U-ländernas skara.

Nu är det bara att hoppas att Volvo Lastvagnar AB får vara i fred. Nu blir väl Volvo 3:e största efter Wolksvagen/Scania i världen.

Lars-Gunnar :cry:
Lars-Gunnar

Inläggav peter fra danmark » 03 mar 2008, 20:02

Som Dansker synes jeg også det er trist. Jeg er nok det man kalder Scania fann, så jeg græder. :cry:
Nu skriver jeg nok noget som kan mis forståes men jeg prøver. :(
I en anden tråd skrev jeg om Man's bibeholdelse af Büssing verdier, når Wallenberg koncernen endelig skal sælge er jeg glad for det er til Man/VW eller VW/Man. :!:
Dermed ikke sagt at jeg bifalder det.

Men vi Danskere er så småt ved at vende os til at Islændinge køber Danmarl :lol: :lol: :lol: :wink:
Fra smilets by

Peter
Användarvisningsbild
peter fra danmark

Inläggav arnfinn » 03 mar 2008, 20:55

For Skoda gikk det jo bra :twisted:

Men fy fasen så stygg de boble-lastebilene er :shock:

Volvo er vel allerede kjøpt opp siden mange år siden av Ford :?: Eller er det bare snakk om personbilsiden :?:
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Anders Ason » 03 mar 2008, 23:47

arnfinn skrev:For Skoda gikk det jo bra :twisted:

Men fy fasen så stygg de boble-lastebilene er :shock:

Volvo er vel allerede kjøpt opp siden mange år siden av Ford :?: Eller er det bare snakk om personbilsiden :?:

Ähum.. en viss skillnad i utgångsläge mellan Skoda och Scania! :wink:
    //
    Det gällde enbart personbilar. VOLVO lastbilar köper! White i USA bl a./Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 03 mar 2008, 23:48

Stellan skrev:Det var lite snack om delar till lastbilar som lämnade Sverige i en annan tråd här på forumet...tyskarna måste ha läst det, och köpte fabriken istället :lol:

/Stellan

:D :D :D
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav arnfinn » 04 mar 2008, 00:57

Interessant det der at Scania er status ute i Europa - det visste jeg ikke.

Men når det gjelder Skoda, jo det var en spøk, men Skoda var riktig bra før kommunistene overtok. Startet jo som luksusbil rundt 1930 med god klang hos de som ennå hadde litt penger igjen etter krakket.
Og når man ble tvunget til krigsproduksjon løstes det på eksemplariskt vis med høy kvalitet på stridsvognene. Førkrigs traktorproduksjon var også innovativt og bra etter hva jeg erindrer å ha lest.
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav Anders Ason » 04 mar 2008, 21:46

Lars-Gunnar skrev:Jag håller med Anders. Snart har vi inga stora bolag kvar och får sälla oss till U-ländernas skara.

Nu är det bara att hoppas att Volvo Lastvagnar AB får vara i fred. Nu blir väl Volvo 3:e största efter Wolksvagen/Scania i världen.

Lars-Gunnar :cry:

Nu, något dygn efter tillkännagivandet av affären har jag noterat att media ligger relativt lågt om det. Inser de inte, eller är det en för snäv branch eller är det enbart okunnighet? En fråga vi måste ställa är varför det inte är vi som köper? Våra "nabor" i norden är ju betydligt bättre på affärer. /Anders
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lars-Gunnar » 04 mar 2008, 22:31

Wallenbergarna var penningsugna. Det är inte den gamle Jakob Wallenberg som står på rodret längre utan några unga män som är som bankmännen. Det skall vara snabba klipp, skit i vad andra tycker och vad som händer sedan. Huvudsaken att vi har pengarna är väl resonemanget.

Ja, Anders, det vart inget ramaskri från tidningarna och TV:s sida. Ingen djupanalys om vad detta innebär. Bara att det nog inte skulle bli aktuellt att flytta bolaget från Sverige i första taget. Det var ju känt sedan förut att MAN var intresserad och så gick det så lång tid så att journalisterna invaggades i falsk trygghet. Få se vad TRAILER kommer att skriva i sitt nästa nummer. Det är ju skribenter som begriper något hppas jag.

Östling hade väl munkavle och Wallenbergarna hade väl ingen skyldighet att prata om affären. Aktiespararnas Riksförbund som håller alla småsparare under armarna blev ju förbigådda och de var väl lagom upprörda.

Skall bli intressant att se om Östling nu lämnar skeppet eller stannar kvar? Han har nog pengar till döddagar tror jag.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav arnfinn » 05 mar 2008, 00:09

Konstig at dette kommer opp nu.

I norsk media i dag var en av hovedsakene at Norske Skog som en av de største papirprodusenter i verden sliter med overkapasitet som sammen med uroen i det internasjonelle finansmarkedet siste tiden har ført til en dramatisk verdireduksjon på børsen, tror det var 80% reduksjon man snakket om. Wallenbergene ble nevnt som sugne på det invalide "offeret".
Användarvisningsbild
arnfinn

Inläggav arnfinn » 05 mar 2008, 02:49

Användarvisningsbild
arnfinn

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack