Vad kan ni säga om det här ekipaget?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Vad kan ni säga om det här ekipaget?

Inläggav Åkarns Kalle » 22 feb 2011, 18:20

Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Re: Vad kan ni säga om det här ekipaget?

Inläggav Anders Ason » 22 feb 2011, 19:28

Tyvärr funkar inte din länk (URL) på forumet Kalle då den är alldeles för lång, max 30 tecken vill jag minnas. Så här ser länken ut d v s det som finns mellan vinklarna. En möjlighet att se bilen är då att öppna en ny flik i läsaren och kopiera och klistra in adressen i den nya fliken. Bilden är upphovsmannaskyddad vilket det upplyses om mycket tydligt vilket inte innebär att det inte går att kopiera, men man ska givetvis respektera skyddet.

<http://theodor.ylm.se/ljustorp/IE/foto_soka.asp?submitbutton=Starta+s%F6kning&formSokord=&formBildnr=10307&formLitt_Subnr=&formArstart=&formArslut=&Formlandskap=&formKommun=&FormSn=&FormBy=&FormPlatsLista=&FormFotografLista=&FormPersonLista=&formAnm=&formPlats=&formFotograf=&formSokordWC=&setAction=-1>
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 22 feb 2011, 20:16

En kommentar till bilden/bilen är att det var relativt ovanligt med trailerekipage vid den här tiden och man kan ju undra varför man valt den lösningen. Det sägs vara en mjölkbil men vi den tiden var det inte tankhämtning som användes så frågan är väl om inte bilen användes till annat? Hade den kört mjölkkrukor hade det inte varit nödvändigt att bygga skåp omkring dom. Kanske den användes till annat gods som ex. vis förädlade mejeriprodukter?

Stilen på påhängsvagnens byggnation är intressant då det faktiskt skulle kunna innehålla tankar som sticker upp på ovansidan och att inte sidan eller baksidan (enbart en mycket liten lucka) ser ut att vara öppningsbar. Varför står bilen vid en kaj och hur ser skåpet ut på andra sidan, delvis öppet? Bygget är nog tillverkat av någon lokal förmåga (inga böjda ytor).
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Åkarns Kalle » 22 feb 2011, 20:58

Här är en ny länk till samma bild
http://www.ulander.com/ljustorp/Bildspe ... sid78.html

Jag begriper ingenting om den bilen dom jag pratat med minns den inte jag har inte pratat med så många men....
att det var tankhämtning i Ljustorp på 40-talet har jag svårt att tro

Då morfar slutade 1965 hade dom största bönderna börjat skaffa tankar men Tord körde ju vidare in på 70-talet och hämtade krukor.....

/Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav S-V L44 » 23 feb 2011, 00:13

Onekligen ett intressant ekipage.
Tyvärr är bildens upplösning lite medioker så man kan inte läsa texten på hyttdörren.
Dragbilen har en ovanligt kort hjulbas, så det är kanske t.o.m. en epa-traktor?
Precis som tidigare svar så tror inte heller jag att det är ett fordon för mjölktransport.
Trailern ser dessutom ganska hemmasnickrad ut.
Det är svårt att se utformningen på dragbilens front, men bilens fälgar ser ut att komma från Volvo, sent 30-tal eller tidigt 40-tal. Det liknar inte LV80 eller LV90 utan snarare en LV120.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Åkarns Kalle » 23 feb 2011, 00:18

http://theodor.ylm.se/ljustorp/IE/foto_ ... p?Action=2

Skriv "10307" i rutan för bild nr eller "Mjölkbil" i rutan kommentarer och klicka på starta sökning

Så kommer mer info

/Kalle

Åkarns Kalle

Inläggav S-V L44 » 23 feb 2011, 00:39

Precis som Anders Ason spekulerat så tror inte heller jag att informationen är helt korrekt. Det är i vart fall ingen tanktrailer för mjölk, utan snarare en trailer byggd eller ombyggd för ett visst ändamål.
Så här såg det kanske ut från början?
http://www.habo.se/sv/Om-kommunen/Om-Ha ... centralen/
Dragbilen är en snygg Scania-Vabis 335.

Kanhända den inbyggda trailern användes till att skydda flaskmjölk mot vägdamm, väder, etc?.
Det ser faktiskt så ut på denna bild som visar en liknande trailer.
Ford - 1940s - Imbert Annons - Wulf & Co - Vänersborg.JPG
Ford - 1940s - Imbert Annons - Wulf & Co - Vänersborg.JPG (182.05 KiB) Visad 8221 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Åkarns Kalle » 25 feb 2011, 16:42

Jaha knepit knepit

Kan den inte bara ha gått mellan Timrå Mejeri och SMC/NNP i Sundsvall?

/Kalle

Åkarns Kalle

Återgå till Allmänt Veteransnack