Bilkalendern

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bilkalendern

Inläggav Åkarns Kalle » 24 okt 2010, 21:03

Hej skulle någon med bilkalendern kunna hjälpa mig?

Var idag och hälsade på en dam som tillsammans med maken drivit åkeri/bussbolag under många år
hennes make är tyvärr död sen några år tillbaka och hans "fordonssamling" såld/skrotad
men jag upptäckte ett släp (orkestersläp?bussläp?) bakom ett uthus

regnr på det är/var X8478 är någon som vill/kan/har lust att kolla det nummret vem som ägde det förut årsmodell o.s.v.
så kanske man får hem ett till vetranfordon såsmåningom

/Kalle som tackar på förhand
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Re: Bilkalendern

Inläggav S-V L44 » 24 okt 2010, 22:14

Jag tror inte att släpvagnarna någonsin hamnade i Bilkalendern.
Släpen hade visserligen ett eget registreringsnummer som satt frampå släpet, men det var väl kanske alltför "ointressant" att spendera resurser på att lista upp alla släpen ändå eftersom hela ekipaget på den tiden var registrerade baktill med samma nummer som dragbilen.
I min Bilkalender från 1958 så finns det en Ford lastbil årsmodell 1946 registrerad på X8478, dvs. inget släp.
Denna lastbil ägdes då av Fröken Birgitta Olsson i Gävle.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Åkarns Kalle » 24 okt 2010, 22:42

Okej tack för info

Det här är ett litet släp till en personbil eller ev. till buss
ej till lastbil möjligen till Ford Transit och liknande
Hade dom också bilen nr eller hade dom ett eget?

/Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Åkarns Kalle » 18 feb 2011, 17:15

I förra veckan hände det nåt jag städade under städandet dök upp en gammal regskylt X2729
Jag vet inte vad den kommer ifrån skulle någon kunna kolla upp det nr

Tack på förhand

/Kalle

Åkarns Kalle

Inläggav S-V L44 » 18 feb 2011, 23:31

I 1958-års Bilkalender var X2729 registreringsnumret på en Chevrolet av 1934-års modell tillhörande Edsbyns Begravningsbyrå.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Åkarns Kalle » 19 feb 2011, 12:03

Tack Kjell

Undrar om det är därifrån plåten kommer eller om det är ett senare fordon

/Kalle

Åkarns Kalle

Inläggav Åkarns Kalle » 22 feb 2011, 22:30

Du får börja ta ut avgift Kjell

Y2380 och Y5836

/Kalle

Åkarns Kalle

Inläggav S-V L44 » 22 feb 2011, 23:32

Y2380 var en Volvo årsmodell 1949 och registrerad på åkeriägare B E Engholm i Östavall.
Y5836 fanns inte med i Bilkalendern år 1958, så numret var vakant när boken trycktes.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Åkarns Kalle » 22 feb 2011, 23:36

Tack

http://www.ulander.com/ljustorp/Bildspe ... sid77.html

För jag har väl läst rätt nr?

/Kalle

Åkarns Kalle

Inläggav S-V L44 » 23 feb 2011, 00:05

Du har nog läst rätt nummer Kalle.
Men om en bilen med ett givet registreringsnummer inte fanns med i Bilkalendern 1958 så betyder det antingen att den blivit skrotad dessförinnan eller att den sålts till en ny ägare utanför länet.

Eftersom du gav en länkhänvisning till en bild så kan jag tala om att de två bilarna är så pass gamla att de rimligen inte funnits med i 1958 års Bilkalender mer än i undantagsfall.
Många lastbilar skrotades efter så kort tid som mellan fyra till sex år, speciellt om de fick slita hårt.

Bilarna som finns på bilden är från sent 1930-tal eftersom de saknar gengasaggregat.

Volvon till vänster är antingen en LV80 eller LV90 som tillverkades från 1935-36 fram till 1939-40. (Jag har ännu inte lärt mig se skillnaden på en LV80 och en LV90, men någon annan i Forumet kan kanske detta.)

Den andra bilen skulle jag först sagt är en International, men när man tittar lite närmre på den så undrar jag om det inte är en Diamond T eller kanske en Federal. Jag måste jämföra med fler bilder om jag skall våga gissa lite bättre.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Åkarns Kalle » 23 feb 2011, 00:14

Jaha 4-6 år!!!!!

Just den här bilden har jag fått svar så det var ägarna som var intressant

viewtopic.php?f=1&t=2315&p=15435&hilit=Ljustorp#p15435

/Kalle

Åkarns Kalle

Inläggav S-V L44 » 24 feb 2011, 23:25

OK, det är givetvis inte alla lastbilar som skrotats efter 4-6 år.
När jag nu hittills gått igenom något tusental reghandlingar från de sydligare länen så blir den uppskattade medellivslängden på en lastbil kanske runt 8-15 år.
En hel del har ju också blivit några år äldre, och tack och lov har även några få hängt med till nutid.
.
Jag kan också tillägga att skrotning och "utflytt" till annat län inte är de enda skälen till att ett fordon inte går att finna i Bilkalendern. Om man byggde om lastbilen till s.k. Epa-traktor så fick den nytt registreringsnummer och hamnade då naturligtvis i Traktor-registret.

Ett visst registreringsnummer kan ha tillhört flera olika fordon. Många gånger är det samma bilmärke, men då givetvis olika modeller. I undantagsfall förekommer det faktiskt att numret "ärvts" av en annan bil med samma modellbeteckning, men där chassinumren är olika.

Det är inte helt ovanligt att ett och samma fordon har haft flera olika registreringsnummer i olika län, och t.o.m. kommit tillbaks till ett län var det varit registrerat förut, men då fått ett nytt nummer igen.
Två/tre olika nummer förekommer väldigt ofta, men det finns några exempel på så många som fem/sex.
En av mina egna bilar tillverkad 1953 har t.ex. hittills haft minst fem olika regnummer och om jag kommer att försöka få den inregad igen så blir det då minst det sjätte numret. Antalet ägare inklusive mig själv är hittills cirka 15. Jag saknar ännu en period historik mellan 1960 och 1965 för detta fordon, och man kan förvänta sig ytterligare två kanske tre ägare under denna period.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Återgå till Allmänt Veteransnack