av Eddie » 16 jan 2011, 17:39
Kör till en släp/lastbilsverkstad och få dina befintliga trummor svarvade, det brukar inte vara så dyrt.
Man vet ju inte om dom begagnade trummorna också är ovala/pulserande.
Är det en verkstad som kan släcka besiktnings anmärkningar desto bättre, samma pris som SBP men enklare.
Har fått det gjort både på veteranare och yrkesfordon, och har inte tyckt att det varit så dyrt, men då har jag tagit loss navet ifrån axeln själv. Dom vill helst svarva med nav, trumma och hjul ihop.
Om det är ett nyare fordon så kan det räcka med att lossa hjulbultarna, göra rent fälgytorna och navytan, sedan spänna fast hjulet enligt anvisningarna för att bli av med pulseringen. Detsamma om du spänner några muttrar med högre moment än andra muttrar.
Men detta kan inte ske på din bil eftersom du har kon muttrar med säte på hjulbultarna. Men om du spänner dom inre kon muttrarna ojämnt så kan du få pulserande broms även på en ny trumma.
Med andra ord, mindre jobb, kanske samma kostnad med att svarva dom befintliga trummorna.
Men glöm inte att smörja upp bromsbackarna riktigt. Ankarbultarna och rullarna måste gå lätt alla backarna och på båda sidorna för att få ett jämnt och bra resultat.