Trevligt, fanns ju två modeller med detta utseende och bensin-V8.
L420 Snabbe och den något större L430 Trygge. Lastförmågan var ca tre resp. fem ton. Enklaste sättet att se skillnad är storleken på däcken, Snabbe har små och Trygge något större. Men givetvis så är det, tycker jag, rätt svårt att avgöra på din bild om det är Snabbar eller Tryggar...
Under 1965 kom "System 8" och nya beteckningarna blev F82 resp. F83. Dieselmotorn hade kommit ett par år innan men i och med System 8 så fick nästan alla F82/83 dieselmotor, men det första året (åren?) gick det att köpa bensinmotorn till F82/83, då kallas modellerna för F82B och F83B. B som i Bensin givetvis!
Observera att inga beteckningar på framdörr eller så fanns på Snabbe/Trygge/F82/F83 som identifieringshjälp. Men under 1972 kom den sista generationen med ny front/svart grill och omarbetad hytt invändigt. Dessa fick beteckningen F82S och F83S och dessa, enbart dessa, har beteckningen på framdörren. Fortfarande var det den trötta Perkinsdieseln på ofattbara 80hk, vilket skapade smeknamnet F82"Slö"...
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.