Lågprofildäck

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lågprofildäck

Inläggav kent häggdahl » 22 jan 2011, 23:02

Hej, har en fråga hängande här.
Nån som har koll på när lågprofildäcken typ 295/80-22.5 kom ut på marknaden ?

Mvh // kennex
kent häggdahl
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 jan 2011, 21:23

Re: Lågprofildäck

Inläggav herrstina- » 23 jan 2011, 10:55

Mitten på 80-talet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Lågprofildäck

Inläggav Skandinaven » 23 jan 2011, 11:15

Var det dom man brugte til forhjulet, inlandt ? dom hvor där var skrivat " PILOTE " på sidan ?
/Skandinaven
Skandinaven
 
Inlägg: 1648
Blev medlem: 05 okt 2010, 12:16
Ort: Danmark

Re: Lågprofildäck

Inläggav kent häggdahl » 23 jan 2011, 12:18

Hej, Scandinaven !
Dom däcken har ju beteckningen /80 , /70, /60
jag har för mig att dom första som kom var 315/80, som betyder att däckets bredd är 80 % av dess höjd.
80-serien kom först och troligen var det mitten av 80-talet, som herstina meddelar.
Faktiskt så tror jag att dom först togs i användning på lastbilars framaxel.
Pilote-beteckningen är nog en betydligt yngre fundering, typ 2000-tal ??

Mvh // kennex
kent häggdahl
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 jan 2011, 21:23

Re: Lågprofildäck

Inläggav herrstina- » 23 jan 2011, 12:46

Pilotdäcket var en mycket tidigare uppfinning, jag tror den kom redan i slutet av 60- talet.
Användes oftast som framdäck och släpvagnsdäck. Pilotdäcken var avsedda för slang och var nåt mellanting mellan 295/80 och 385/65.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Lågprofildäck

Inläggav kent häggdahl » 23 jan 2011, 14:07

Sedär, detta är ju något som gått mig förbi nu verkar det som. :o
kan du Stina berätta mer om dessa :?:
385/65 är väl trailerdäck nr. 1 ännu denna dag.
295/80 typiskt framdäck 80-90 tal.

kennex
kent häggdahl
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 jan 2011, 21:23

Re: Lågprofildäck

Inläggav herrstina- » 23 jan 2011, 14:38

Michelin använder benämningen "Pilot" på diverse högprestandadäck även idag. De Pilotdäck man vanligtvis associerar till lastbilar och bussar fanns absolut på tidigt 70-tal men troligen redan i slutet på 60-talet.
Förmodligen var det dåtidens lösning för att få däck som klarade belastningen när framaxeltrycken ökade, jag minns inte vilken bärighet tex. 11-00.20 hade men det var säkert så att när man började med axeltryck på 6,5-7,0 ton räckte dom inte till.
Alternativet då var 12-00.20 eller kanske tom. 13-00.20 vilket inkräktade i alltför hög grad på bygghöjden, då var "Piloterna" ett alternativ med tillräcklig bärighet och mindre diameter.
Som jag minns det var dom ungefär lika stora som 10-00.20 men 1 1/2 gånger så breda.

Jag jobbade på lastbilsverkstad i början på 70-talet och minnet jag har av Pilotdäcken då är att dom oftast låg på framhjulen för att sedan slitas upp på släpvagnarna där dom rullade i en evighet med den tidens mått.
Förmodligen var det problem att använda dom tex. på driven för att det högre axeltrycket fick däcken att gå ihop och alstra värme pga. problemet att få tag i tillräckligt breda fälgar för dubbelmontage.

Jag minns inget annat fabrikat som hade motsvarande dimenssion.

Vi får se om det finns någon gammal gummimakare som har ytterligar info att tillföra i ämnet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Lågprofildäck

Inläggav kent häggdahl » 23 jan 2011, 15:18

Tack för upplysningar såhär långt Herrstina, vi hoppas på gummi-Kalle !:)
orsaken till att jag lyft denna tråd är ju min LBS 141:a från -81,
som ju så småningom skall "skos" med gärna tidstypiska däck.
Kan hända att 295/80 känns lite för färska, eller...

kennex
kent häggdahl
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 jan 2011, 21:23

Re: Lågprofildäck

Inläggav herrstina- » 23 jan 2011, 16:40

En 141.a ska ha 12X22,5 eller 11-00X20 runt om beroende på om det ska vara med eller utan slang, bägge delarna är nog rätt. Jag tror att man fortfarande kunde välja hjultyp 1981.
Väljer du 80 profil ska det vara 315/80X22,5 för utväxlingens skull, dom är nämligen lika stora som de övriga dimenssionerna i detta inlägg.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Lågprofildäck

Inläggav kent häggdahl » 23 jan 2011, 17:39

Jo, de e ju de som är den stora frågan.
Fanns 315/80-22.5 tillgänglig redan 1981 ?

kennex
kent häggdahl
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 13 jan 2011, 21:23

Re: Lågprofildäck

Inläggav herrstina- » 23 jan 2011, 17:47

Är det originalet du är ute efter är det 12x22,5 som gäller, jag har en likadan bil fast -78 och där lär det bli så.

Problemet är att det är enklare och billigare att hitta beg eller regummerade 315-80x22,5, köper du nytt är det nog snarare tvärtom.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Lågprofildäck

Inläggav tommy olsen » 23 jan 2011, 21:14

På en scania 141 80 mod ble vel levert med 13x22,5 fram for at den har 7 tonns framaksel mens 78 mod har bare 6,5 tonn. Bak var det mest vanlig med 12 x22,5 men det ble levert 11x 22,5 også.295/80x22,5 kom vel ganske sent på 80 talet.Jeg hadde en 80 mod 141 den skulle ha 13x22,5 fran og 12x22,5 bak .Jeg hadde også en 81 mod 142 den skulle ha 315/80x22,5fram og 11x22,5 bak dette for at bilen skulle bli like høy fram og bak byttet senere til 295/80x22,5 bak men det var ikke før på tidlig 90 tallet.
tommy olsen
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 feb 2008, 01:18
Ort: halden


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster