Tandemdriven N88?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Tandemdriven N88?

Inläggav tordson » 03 jan 2011, 02:04

Hej Per, vad gäller typen av tandemdrivning så blir jag osäker på vilken det var, men som jag vill minnas så var det navreduktion på axlarna. Funderar på att söka upp ägaren till den N88 med Meiller dumperkorgen på när vi semestrar nästa år i Holland. Modellbygget går sakta framåt, jag har kortat chassiet från den mjölkbil som IXO tillverkar. Sedan så håller jag på med dumperkorgen. Vi är just nu i Pittsburgh, Pensylvania i USA hos vår dotter med familj för Jul o Nyårfirande och jag har varit till HOBBY EXPRESS(den lokala hobby butiken) och inhandlat mycket Plastic Card så kvällarna går fort när barnbarnen somnat. Ska försöka på en bild när vi är tillbaka hemma. Fortsätt ha ett Gott Nytt År. /Tord
tordson

Re: Tandemdriven NB88 grusbil med momentomvandlare

Inläggav Bengt Dahlberg » 16 jan 2011, 20:09

För länge sedan vid Volvo i Sollentuna fanns i en Volvokarravan bl a en lastad NB88 grusbil med tandemdrift och momentförstärkare (momentomvandlare) och med tvaxligt släp.
Efter provsvängen sa instruktören "bromsa fast släpet" varefter boggin slirade loss på asfalten när gas gavs. Imponerande!
Bengt Dahlberg

Re: Tandemdriven NB88 grusbil med momentomvandlare

Inläggav Bengt Dahlberg » 17 jan 2011, 08:40

Bengt Dahlberg skrev:För länge sedan vid Volvo i Sollentuna fanns i en Volvokarravan bl a en lastad NB88 grusbil med tandemdrift och momentförstärkare (momentomvandlare) och med tvaxligt släp.
Efter provsvängen sa instruktören "bromsa fast släpet" varefter boggin slirade loss på asfalten när gas gavs. Imponerande!

I dag på morgonen då jag tog min dagliga morgonrunda funderade jag på vad jag skrev i går. Är nu osäker på om bilen hade tandemdrift. Nyheten i bilen var momentförstärkaren och den var bra. Bilen var svart med dekorränder i guld.
Bengt Dahlberg

Inläggav Thomas Almen » 17 jan 2011, 09:05

Hmm, en N10:a som var lackad som du beskriver hade Volvo i sin demoflotta i mitten på 70-talet. Det kan inte ha vart den då?.
Thomas Almen

Inläggav Bengt Dahlberg » 18 jan 2011, 10:02

Thomas Almèn skrev:Hmm, en N10:a som var lackad som du beskriver hade Volvo i sin demoflotta i mitten på 70-talet. Det kan inte ha vart den då?.

Så var det nog. Nu skäms jag för mitt onödiga inlägg.
Bengt Dahlberg

Inläggav Thomas Almen » 18 jan 2011, 10:34

Bengt Dahlberg skrev:
Thomas Almèn skrev:Hmm, en N10:a som var lackad som du beskriver hade Volvo i sin demoflotta i mitten på 70-talet. Det kan inte ha vart den då?.

Så var det nog. Nu skäms jag för mitt onödiga inlägg.

Nja, onödigt vet jag inte. På det här forumet finns inga krav på godkänd minnesfunktion, vad jag vet. Vi är väl i den åldern dom flesta av oss, så infördes ett sånt krav, skulle dom flesta försvinna :wink: :lol: . Å en bra historia är alltid välkommen.
Thomas Almen

Inläggav tordson » 23 jan 2011, 21:49

Hej, här kommer en bild(hoppas jag) på min N88 med Meiller kipper som jag byggt dumperkorgen på. Hälsningar Tord
Bilagor
N88 dumper.JPG
N88 dumper.JPG (49 KiB) Visad 10998 gånger
tordson

Inläggav Stellan » 23 jan 2011, 21:53

Ett verkligen snyggt bygge som i alla fall jag gärna vill se mer av, du kanske kan skapa en tråd under "Modeller" och berätta mer om bilen. För oss som inte kan bygga själva så är det otroligt kul att få en inblick i hur det går till och vilka svårigheter som övervinns :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav tordson » 26 jan 2011, 13:49

Jag lovar inte att jag gör det, men jag lovar att jag ska försöka. Det tar förmodar jag ganska lång tid med det och då hinner man ju bygga eller renovera något annat ! skämt åtsido så är det ju en prioriteringsfråga. Jag ska söka efter bild på bilen som jag använde som chassie, nämligen en IXO Alltatya Volvo N88 tandemdriven med ganska stor mjölktank på, den är ljus/mörk blå. //Tord
tordson

Inläggav Skandinaven » 26 jan 2011, 17:37

Denna snygge N88, hvor kommer den från ? hvilket byggsät - fabrikat ?
Hälsn. Skandinaven
Skandinaven

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack