Stationärmotor

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Stationärmotor

Inläggav Lasse Hsand » 02 jan 2011, 11:24

Är det någon som vet typ och eventuell årsmodell på denna motor. Fotad på en ödegård för något årsedan. Hälsn Lars
m1.jpg
m1.jpg (37.52 KiB) Visad 15024 gånger
m2.jpg
m2.jpg (43.01 KiB) Visad 15024 gånger
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Re: Stationärmotor

Inläggav Anders Ason » 02 jan 2011, 16:47

Svårt att säga vad det kan vara för motor men tiden 1920 till 1925 ca måste det handla om. Har kollat mina Scaniaböcker men inte funnit någon liknande, å andra sidan var märkesolikheterna lika små då som de nu är på dagens bilar. Går du dit igen så titta noga om där inte finns fabrikatet ingjutet någonstans och ta gärna några fler bilder. Jag kan även vara intresserad av att rädda det som finns kvar.

Kanske finns det fler intressanta prylar i ladan då det ju även står två vevaxlar till sexcylindriga motorer mot väggen.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lasse Hsand » 02 jan 2011, 17:06

Har tänkt så många gånger att jag ska fara dit igen. Men det blir aldrig av den gången jag var dit var egentligen för att titta på en motorcykel och en Peugot 203. Men bägge var så dåliga så vi började titta runt lite istället och hittade den här logen. Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav swedishbrasscar » 02 jan 2011, 18:02

Jag kanske kan få "låna" bilderna och lägga upp en efterlysningen på nyhetssidan på www.massingnickel.se ?
Användarvisningsbild
swedishbrasscar

Inläggav Lasse Hsand » 02 jan 2011, 19:50

Inga problem duger det med dom som ligger på forumet ? Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Kjell T » 02 jan 2011, 20:16

Det är inte från om någon bil av det vanligare slaget eftersom det är toppventilmotor och den ser ut att ha 8 cylindrar. Vilka olika möjligheter finns? Kan det vara något Europeiskt märke?
Kjell T

Inläggav swedishbrasscar » 02 jan 2011, 20:24

De funkar, men har du större får du gärna skicka till webmaster@massingnickel.se , dock max 5 MB. Så lägger jag upp i början av nästa vecka.

Lasse Hsand skrev:Inga problem duger det med dom som ligger på forumet ? Lars
Användarvisningsbild
swedishbrasscar

Inläggav Lasse Hsand » 03 jan 2011, 19:19

Är väldigt dålig på det här med bildförminskning. Har hittat ett sätt som heter komprimera bilder som jag använder mig av här. Bilden som jag scannat in är på 7mb. Så om jag inte kan maila dig den får det nog duga med den som jag lagt upp här. För det stuper på min kunskap i datorbruk :D . Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav swedishbrasscar » 03 jan 2011, 19:28

Du kan skicka den till min andra email: lg.indgren(snabel-a)@telia.com
Där klarar jag mer än 5 Mb

Lasse Hsand skrev:Är väldigt dålig på det här med bildförminskning. Har hittat ett sätt som heter komprimera bilder som jag använder mig av här. Bilden som jag scannat in är på 7mb. Så om jag inte kan maila dig den får det nog duga med den som jag lagt upp här. För det stuper på min kunskap i datorbruk :D . Hälsn Lars
Användarvisningsbild
swedishbrasscar

Inläggav Per Thomson » 04 jan 2011, 10:41

Förlåt att jag hoppar in, kan inte låta bli att än en gång propagera för det absolut enklaste programmet för att ändra bildstorlek. Önskar man inte, som förmodligen i detta fall få så små bildstorlekar som standardalternativen finns möjlighet att själv ange önskad bildstorlek. Busenkelt. Programmet är gratis och kommer från Microsoft. I och med det installerats finns det alltid till hands genom höger klicks menyn i utforskaren. Kolla vad aktuell storlek din bild, prova sedan med hälften så kommer du förmodligen under 5 MB men har ändå en kvalitets upplösning.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav swedishbrasscar » 04 jan 2011, 14:50

Jag har nu lagt upp efterlysning på http://www.massingnickel.se/nyheter.html
Få se om det kommer att ge något resultat... :wink:
Användarvisningsbild
swedishbrasscar

Inläggav Lasse Hsand » 04 jan 2011, 15:42

Tackar ska bli roligt att se. Provade och maila dig dom större bilderna men får bara ett fel meddelande. Men tack . Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Lasse Hsand » 04 jan 2011, 17:09

Per Thomson skrev:Förlåt att jag hoppar in, kan inte låta bli att än en gång propagera för det absolut enklaste programmet för att ändra bildstorlek. Önskar man inte, som förmodligen i detta fall få så små bildstorlekar som standardalternativen finns möjlighet att själv ange önskad bildstorlek. Busenkelt. Programmet är gratis och kommer från Microsoft. I och med det installerats finns det alltid till hands genom höger klicks menyn i utforskaren. Kolla vad aktuell storlek din bild, prova sedan med hälften så kommer du förmodligen under 5 MB men har ändå en kvalitets upplösning.

Visst hade du länkat till någon sida i någon tråd. För att ladda ner programmet. Hittar den inte . Hälsn Lars
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Per Thomson » 04 jan 2011, 22:52

Förlåt Lasse, så går det när man har för bråttom :oops:
Här är länken till mer information och där ytterligare länk till sida där du kan hitta programmet: http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=8&t=2607
Det finns flera program på sidan så håll utkik efter "Resize Images" (=ändra bildstorlek).
Lycka till!
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Lasse Hsand » 23 feb 2011, 21:45

motor1.jpg
motor1.jpg (122.99 KiB) Visad 14525 gånger
motor.jpg
motor.jpg (93.4 KiB) Visad 14525 gånger